Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

evan

Ja Floris,

De moeite om de evolutie te zien.  Bedankt om dat hier met ons te delen!

Groeten,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

Dank, jongens! En graag gedaan! ;D

Omdat ik inmiddels al aardig ver ben met een ander huis regelen heb ik de energiecentrale maar weer in stukken aan de kant gemikt want die is in mn huidige kleine hokje erg onhandig groot... dan maar verder aan wat klein spul, zoals een gebouwtje dat straks op de voorgrond moet komen en waarvan ik geen idee heb waar het voor diende, maar er moet een interieur in want het is op de voorrand van de baan straks doorgezaagd. Het is een fijn compact ding met veel detail en omdat dit stuk fabriek al een tijd in onbruik was geraakt in de jaren '80 zal het er van binnen uitgezien hebben zoals elke in onbruik geraakte fabriek... wat incomplete resten van machinerie en volgestapeld met onduidelijke troep. Het doel is nu dit gebouwtje helemal af te maken, rommel erin, geschilderd, ramen etcetera, en tegen de tijd dat dat af is heb ik hopelijk mn nieuwe huis en daarmee ruimte genoeg om met grotere gebouwen verder te gaan.
Eens een paar plaatjes met het origineel erbij, dan wordt meteen duidelijk hoeveel detail er nog bij moet. Alles hing heerlijk vol leidingen en vage troep, heel veel werk (heb aardig doorgewerkt laatste tijd maar ben nog niet halverwege geloof ik...  :-\ ) maar het wordt heel gaaf denk ik! Ik probeer de sfeer 100% na te bouwen maar dan wel met de gegoten gevels die ik heb, dus hier en daar zijn de verhoudingen en details anders, maar zonder foto's van het origineel erbij moet het gevoel precies kloppen. Ben benieuwd hoe dat gaat lukken.


(dat sfeertje. Kan echt uren naar deze foto kijken...)

IMGP5982 by Floris Dilz, on Flickr



IMGP5983 by Floris Dilz, on Flickr



Aan deze gevel moet dus nog een flinke bult leidingen en bordessen komen... etstekeningen voor mooi fijne messinghekjes zijn tussendoor al in de maak!
IMGP5986 by Floris Dilz, on Flickr


Hier komen straks de twee bruggetjes naar binnen... Een fijne compositie in vermolmde golfplaat. 8)
IMGP5985 by Floris Dilz, on Flickr

Omdat ik overal nog bij moet kunnen voorlopig is alles nog redelijk demontabel...
IMGP5987 by Floris Dilz, on Flickr

Om vast een idee te geven van wat ik met het interieur van plan ben...
IMGP3859 by Floris Dilz, on Flickr
onduidelijke troep in de voormalige acierie van esperance-longdoz in seraing, nabij HF 6... er staan daar ook nog een paar oude vrachtwagens heel charmant weg te rotten, zoiets wil ik ook. Er schieten vast weleens wat stukkies resinrommel over op werk dus dat gaat vast wel lukken.  ;)
IMGP3933 by Floris Dilz, on Flickr

Dat was m weer!
Groeten,
Floris

mark7758

Erg mooi. Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Al zal dat pad over een lange tijd te zien zijn.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

adrievans

Even over die rommel , dat staat hier in een in onbruik geraakte fabriek.
Als jij een werkende fabriek nabootst zal zo`n grote hal niet als rommelhokje gebruikt worden.
Er zullen dus ook wel machines gestaan hebben.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

@adrie: klopt, een aantal gebouwen krijgt wel een inrichting van een werkende fabriek, maar half jaren '80 was het cockerill-terrein in seraing een vrij desolate bedoening. De laatste hoogoven was al 15 jaar geleden buiten dienst gesteld, al de omliggende gebouwen die daarmee te maken hadden waren dus op z'n best rommelhok of helemaal verlaten, nog maar een kwart van de gebouwen op het hele terrein was echt in gebruik heb ik de indruk, vooral door CMI (die het staalconstructie- en machinefabriekdeel van cockerill hebben voortgezet) en de electro-oven die onlangs gesloten is (ESB)
Deze fotoserie geeft een aardig beeld:
http://balat.kikirpa.be/results.php?typesearch=simple&who&what=usine&where=seraing&when&christian&free&style=col4&sort=unsorted&limit=100
Hier wordt duidelijk nog serieus gewerkt door CMI
http://balat.kikirpa.be/photo.php?path=N7491&objnr=10043913&nr=27
Dit weet ik niet eigenlijk...
http://balat.kikirpa.be/photo.php?path=M194053&objnr=10043877&nr=9
en dit, kan me zo voorstellen dat walsrollen waar nog plannen mee zijn iets zorgvuldiger worden opgeslagen... Wel fijn die afgekloven ouwe slakkenpan ertussen!
http://balat.kikirpa.be/photo.php?path=M194057&objnr=10043887&nr=11
nog meer vage troep, al is het vrij leeg...
http://balat.kikirpa.be/photo.php?path=N7477&objnr=10043890&nr=13
fabriekshallen vol laslichtjes en preisertjes heb ik al eerder gemaakt en gezien, dat vervallen verlaten spul vind ik veel leuker.  ;)

@ mark: Ja, het eindresultaat duurt nog wel even... maar dit gebouwtje wil ik toch met een maand of twee wel af hebben.  ;)

Kautenbach

heel fraai Floris, super, wat worden nog maar weer de afmetingen vh tafereel?

Floris

Dank. En uh... te groot.  ;D :-X
Het leuke van zo'n project beginnen als je op een studentenkamer woont is dat je daarna een huis kan zoeken dat om de baan heen past.  8)

Hier de plattegrond, met een maatlijn. Aan beide kanten komt er nog een fiddleyard aan, maar dat zien we tegen die tijd wel...

Om een idee te geven hoe die gebouwen dan in verhouding uitkomen... het hokje waar ik nu aan bezig ben is in blauw aangegeven bij de blauwe pijl, de paarse pijl wijst naar de energiecentrale van de vorige keer.

Stedahult

Om nog even terug te komen op " verven op afplakband". Heb het vorige week
eens gedaan met verdunde latex. Wat 8022 aangelengd met 9010 en wat water.
Top resultaat in een enkele poging. Lijm van de tape reageerd er niet op.
Mvh. Steef

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Mooi werk, Floris !
Ik kijk uit naar het vervolg.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris


mark7758

Floris, Je mag best trots zijn op je werk.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

Alleen zijn die vrachtwagens helaas 1:1...  :P Zo goed kan ik het nou ook weer niet.  ;D

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'