Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Rangeerduivel

Raf,
Ik heb op mijn baan een helling van 12à13cm op +/-3m,en geen enkele loc heeft daar problemen mee,enkel de loc's die niet uitgerust zijn met antislip-bandjes zoals bvb een Roco HLR80 en de onderstopper van Viesmann.
Maar de oorzaak is daar niet het motorvermogen maar de adhesie.
Het spreekt voor zich dat je dit niet mag vergelijken met een helix,die helling van mij is zo goed als rechtdoor,waar je bij een helix   
rekening moet houden met wrijving in de bochten.

;)

raf

het probleem is het begin van de helix
hier moet de bocht kleiner zijn dan de rest van de helix
dat komt door de constructie met de lange muur en de TVG baan (die eigenlijk niet voorzien was in de originele planning)
het is ook maar een enkel spiraal omlaag en een andere om terug omhoog te rijden
het kost aan rails niet veel meer alleen het bouwen van de twee helixen aan materiaal.
enig probleem gaat zijn als er een wagon ontspoord dat ik er dan moeilijk aan ga kunnen .
daar er dan 4 helixen langs mekaar gaan komen te staan.
ik ga ze van boven naar onder bouwen en dit met de twee tegelijk .
het voordeel is een nadeel maar als ik de twee helixen zo bouw dan kan ik altijd blijven proef rijden en zo problemen vermijden
de twee tesamen vormen een enorm schaduw station waar ik veel trein stellen in kwijt kan en ze zijn het einde van de dogbone die de baan eigen lijk is

ik zou later nog een helix kwijt kunnen onder de rechter poot (hoek) van de baan want daar heb ik nog een enorme ruimte over maar dat is voor later want deze inbouwen gaat geen probleem geven daar er daar een bocht ligt en ik gewoon deze daar moet uithalen en 1 spoor rechtdoor laten lopen en de bocht andersom terug monteren en aansluiten op de helix
maar zoals gezegd das voor later nu verder met deze twee

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Doornroosje

Waar ik mee bezig ben? Na een tijdje pauze op modelbouw-vlak de draad terug oppakken.
- De twee opstelstations voorzien van een dempende onderlaag.
- Mijn oude baan bij mijn ouderlijk huis telkens ik er kom verder afbreken en stukken recupereren voor mijn huidige baan.
- Een tafel gemaakt met eerste test-opstelling voor digitaal rijden. Decoder nog inpluggen en dan het eerste digitaal rondje!
- Proberen de verkeerde decoders terug ingewisseld te krijgen. Ik bestelde 10x Kuhn N025 met kabelboom en kreeg 13x Kuhn N025 met 6-polige stekker. Al mijn locs zijn zonder stekker, dus ofwel de draadjes aan de stekker solderen, maar toch liever ingewisseld voor kabelboom.
- Eerste mockup maken voor het stoomdepot. Schuiven met de verschillende gebouwen tot ik tevreden ben...

raf

ik ben er aan uit met de heleix.
op de eerste ronde heb ik 9 cm hoogte tussen de twee platen in
dus boven en de helix zelf zit 9 cm waar ik nipt mee toekom
ik heb geen electro loco's dus het kan
dan heb ik 89 cm midden rail om de eerste bocht te maken en daarna heb ik voor de derde bocht dus 1.20 meter
gaat goed komen mijn gedacht en hopelijk gaan de locos langs daar net je omhoog kunnen rijden
de helling is nu 2 cm per meter en hopelijk voldoende

gr raf en straks foto's

B_Modelbouw

Ruime bochten, een helling die niet meer is dan 3% voor een Helix en traag rijden ... Dat zijn mijn tips.

Mijn uitdaging wordt om in een Helix een wisselstraat te leggen zodat twee schaduwstations bereikbaar zijn vanuit één helling.
Mijn dilemma ... Leg ik de wissels mee in de helling of voorzie ik een vlak stuk in de Helix. Ik ga voor 't laatste ... De Helix is
toch niet rond maar een ovaal, dus meer lengte om de hoogte te overbruggen.

Afgelopen weekend de sporen eens uitgelegd en op het plan de hoogtes uitgetekend ... 't Maakt toch niet uit of je van beneden
naar boven, of van boven naar beneden werkt ... In plaats van optellen wordt het dan aftrekken (Rekenkundig ... Viespeuk). 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC

raf

de helix word niet rond maar ovaal
2.10 meter op 1.17 buitenkant
ik daal /stijg 2 cm per meter
het is zo dat ik omlaag werk omdat het niet uitmaakt waar ik onderaan uitkom
maar bovenaan moet het wel juist passen en kan ik me geen speling veroorloven
ik heb brede houten latten gehaald en daar ga ik de helix mee maken
de spanten komen op alu L profielen te rusten die met een boutje aan de houten latten worden vastgezet
ik ben dus voor de dubbele helix gegaan want anders moest ik er twee bouwen
stom dat je bij elk programma de binnenste cirkel moet opgeven en niet de buitenste
het is toch de buitenkant die de plaats bepaald
dus nu een boel flexrails gaan aanschaffen om de eerste helix van rails te gaan voorzien.
als ik onder de spanten geraak met wat ik nu heb dan kan ik reeds twee keerlussen maken en kan ik weer gaan rijden
nu gaat het dus weer niet omdat er 2 meter spoor ontbreekt en da over bruggen ze nu net niet

gr raf

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 17 november 2014, 16:30:08 PM
het is zo dat ik omlaag werk omdat het niet uitmaakt waar ik onderaan uitkom
Bij het ontwerpen kun je van boven naar beneden werken. Maar bij het daadwerkelijk bouwen beter van beneden naar boven, anders kun je er moeilijk tussen om de rails te leggen.

bollen neus

Revell filler op model gezet, en even wat laten drogen, nu kan er met zeer fijn schuurpapier (wet and dry) verder afgewerkt worden.Binnenzijde van rooster daar worden nog 2 schuine latjes in gesoldeerd. Voor versteviging langs binnen zijde body is er helaas geen plaats, enkel op te lossen om half om half in te werken in zijwand van de body.Het is wat zoekwerk, eerste groot model dat ik onder handen neem. Tis altijd anders.
Den Eric.

raf

klaas das geen optie van onder naar boven werken.
zoals reeds gezegd bouw ik aan de spiralen verder als ik rails kan kopen.
maar ik wil wel blijven kunnen rijden
dus als ik op de lange zijde van de spiraal (ovaal)stop dan sluit ik daar een lus op aan zodat de baan weer een geheel vormt en ik kan blijven testen

al de regelaars en dergelijke worden dan voor de voet gemaakt en aan gesloten .
heb ik dan mogelijkheid om weer wat rails bij te kopen dan word de spiraal weer verder gebouwd.
en zo tot beneden of naargelang het uit komt.
per verdiep kan ik tot 2 trein samenstellingen plaatsen denk ik als de stellen daar niet te hard rijden .
maar dat ga ik met de pwm sturingen kunnen regelen

gr raf

Klaas Zondervan

Raf, dan wens ik je veel sterkte bij het leggen van de rails. Je moet op een bepaald moment onder een reeds gelegde winding werken, terwijl je daar maar 9 cm ruimte tussen hebt.

raf

ja maar dat is geen probleem want dat heb ik reeds geprobeerd

de spiralen worden voor bereid met kurk en de rails worden er ook op gelegd maar blijven op de koppen 20 los liggen
zo heb ik een beetje speling (40 cm in totaal)
elke sectie word voorzien van de draden (4 per railsectie)1 stroom ,1 masse ,2 sensor draden
de draden lopen onder de rails door en niet onder de bedding dus ik verlies niks van die 9 cm en er kan ook niets blijven aan hangen
beetje puzzelen maar dat komt goed
het in elkaar stelen van de rails gaat met verschuifbare rail lassen waar ik juist met een schroeven draaier tussen de segmenten moet komen.
het segment op zijn kant tussen de pylonen steken en de alu profielen vast zetten ,de raillassen opschuiven en klaar

het gaat goed komen en zeker het is niet de makkelijkste oplossing maar het is er wel een die kan werken.
na dat de rail lassen zijn geset worden de rails verlijmd met patex zodat ze een beetje flexible blijven qua temperatuur verschillen

al de bedrading komt langs binnen tegen de pylonen als ook de sturingen.

gr raf 

grove den

Rock'ndekitchen:
Als ondergrond voor mijn, nou enkele dan, toekomstige boompjes een dioramaatje aan het bouwen.
Eksperimenteer met verschillende soorten gips: modelgips ..rotband en nog iets gipsachtigs...en ook kan ik zo het "ritzen"- weer- 'n beetje onder de knie krijgen.

en over de hele lengte:

het zijn nog geen speciale soort rotsen...gewoon doen en kijken wat het wordt en hoe of wat't gips doet..... 8)
Jos

Michael

Jos de techniek om rotsen te maken in model heb je al aardig goed onder de knie.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

bollen neus

Weinert koppelingen en slangen aan het spuiten voor spoor O model.
Den Eric.