Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

ceuleer

Citaat van: eve op 09 oktober 2014, 10:54:09 AM
Als er nu één voordeel aan digitalisatie is... (2 draden en het is gepiept en ge kunt loks stilzetten waar je maar wilt)

dat was ik ook aan't denken....

raf

hallo heren

dat is niet het probleem
door het grote aantal oude loco's die ik heb en het reeds gebouwde systeem wat onder de baan zit (is reeds uitgelegd)is digitaal geen optie
ik kan met het systeem haast alles doen wat jullie doen want het digitale zit bij mij dus onder de baan en in de signalen

het probleem is waar moeten de signalen komen en welke
dit is een verzorgings depot en daar vind je dus op het net heel weinig over
het station heeft reeds zijn signalen en ik weet waar wat moet komen te staan
de signalen zelf zijn nog niet gebouwd maar de stekkers zitten al wel reeds op hun plaats
na het bouwen er dus gewoon weg in steken en klaar
net zoals de verlichting masten die ook steek baar worden uitgevoerd
zo kan ik ze steeds weg nemen als ik iets aan de baan moet gaan doen zonder dat ik de fragiele masten beschadig

en digitaal rijden ???? was daar nu zo plezant aan
heel de ringbaan is door signalen bij mij beveiligd en de station cheffen regelen wat er in de stations gebeurt .
de rest doe ik graag zelf en als dat moet door een schakelaartje om te zetten en een wissel straat te kiezen zie ik geen verschil door dat te doen manueel of het met een muisklik of 3 te doen.

het bouwen primeert bij mij en als alles dan ook nog goed rijd is dat netjes mee genomen
maar alles moet wel op de juiste plaats staan en daarom dus mijn vraag of iemand kan helpen met het bepalen waar de signalen moet komen te staan in het verzorgings depot
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: raf op 09 oktober 2014, 11:37:03 AMen digitaal rijden ???? was daar nu zo plezant aan

Dat vraag ik me ook vaak af
Ik rij in essentie ook analoog, hoewel ik uiteraard computer/digitale techniek handig vind én gebruik

Ooit op een expo met een digitale baan gereden. Het concept is totaal anders, en niet wat ik "thuis" wil doen
Ik wil met een baan rijden, niet met de treinen afzonderlijk (tenzij om ter plaatse te rangeren of zo)

=> dus mijn concept is een (automatische/veilige) baan met veel verkeer, maar waar ik kan ingrijpen als ik dat wil.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ceuleer

Citaat van: raf op 09 oktober 2014, 11:37:03 AM

en digitaal rijden ???? was daar nu zo plezant aan
heel de ringbaan is door signalen bij mij beveiligd en de station cheffen regelen wat er in de stations gebeurt .
de rest doe ik graag zelf en als dat moet door een schakelaartje om te zetten en een wissel straat te kiezen zie ik geen verschil door dat te doen manueel of het met een muisklik of 3 te doen.

Je kan toch ook digitaal rijden zonder pc besturing, gewoon elke loc zelf laten vertrekken en stoppen waar je wil, en schakelaartjes kan je blijven gebruiken om wissels analoog te sturen.
Maar alles kan en mag hé, ieder zijn ding.

grz,
Gunter

Rangeerduivel

Inderdaad Gunter,
en dat is,zoals je onlangs kunnen zien hebt,ook mijn ding!

;)

raf

morgen

van het ogenblik dat een trein samenstelling het station verlaat en dus op de grote baan zit is alles automatische gestuurd.
voldoende blokken maar toch ook weer niet over dreven en er word in twee richtingen gereden
in de station's kan ik manueel ingrijpen door een trein voor het binnen rijden naar spoor 1 te laten rijden .
dan kan ik die loco over nemen met de sturing van het depot en dus BV een loco laten gaan bunkeren en een andere voor de wagons zetten .
deze loco kan dan reeds klaar staan op een zij spoortje .
in station asche aan zee kan ik dus minimaal rangeren om BV kolen wagons er tussen uit te halen die nodig zijn om de kolenbunker aan te vullen
dit rangeren kan over 3 sporen waarvan er 2 naar een werkplaats leiden het is behelpen maar het lukt normaal wel .
de loco kan omlopen langs verschillende kanten .
als het andere station klaar is (gaat nog eventjes duren )is het een echt rangeer station met maar een beperkte plaats voor personen treinen
hier kan naar harte lust gerangeerd worden maar de treinen kunnen evengoed door rijden als deze niet moeten uit of in elkaar gezet worden .
de twee schaduw stations kunnen elk 15 trein stellen herbergen en der zit niet èèn wissel in .de reden is dat juist op de moeilijke plaatsen wagons willen ontsporen en de meeste rijden met hun schaduw station in FIFO mode en de door mij toegepaste schaduw stations doen dit dus ook alleen ze zijn veel goedkoper gebouwd door het gebrek aan wissels
bouw je een schaduw station met wissels dan heb je alsnog de lengte aan rails nodig die de langste samenstelling nodig heeft.
als ik bezig ben met het bouwen ga je zien wat ik bedoel en komen er filmpjes.
een trein samenstelling is bij mij een 2.5 meter dus het schaduw station is opgedeeld in blokken van 55 cm
de kortste trein die dus kan staan is 55 cm en de langste die er kan staan kan dus een 25 meter zijn .
schuift er eentje door dan schuiven de andere ook door met een kleine vertraging van ettelijke seconden.
maar er komen filmpjes van online dus nog eventjes geduld.
gr raf 

raf

een interessante site gevonden wat de belgische signalen en dergelijke aan gaat
http://www.treinbestuurder.be/infra/seinen.php

goed uitgelegd maar spijtig genoeg geen voorbeelden wat verzorgings depots aan gaat
moet op zo een depot ook geen seinhuis staan ??? zoals voor en na een station
gr raf

raf

ik ben bezig geweest met het plaatsen van de signalen op de tekening en ik hoop dat ik het goed gedaan heb

de twee grote signalen staan aan het inrij/uitrij spoor en er word altijd in kleine beweging gereden dus rood wit zou hier mogen staan
de rest zijn kleine signalen alleen voor de rangeer dienst want er word alleen maar in kleine beweging gereden.
de rode lichten op de buffers weet ik niet of die altijd worden aangebracht.
gr raf en graag hulp hier bij want het blijft een oud zeer dat steeds weer terug komt (zie de vele postings hier over)

Doornroosje

De twee seinen tussen A en de kruising zou ik weglaten, of vervangen door kleine stopseinen.
Op een stootbok staat een zwart kruis in witte achtergrond, niet altijd verlicht.
Het groot stopsein van het spoor A naar rechts, zou ik een gewoon van maken: naar rechts toe zoveel mogelijk in grote beweging naar de rest van je baan.

Algemene bemerking:
Aangezien je een draaischijf gebruikt, kwam het, afhankelijk van het tijdperk, wel eens voor dat er GEEN seinen stonden muv de verbindingen naar de hoofdsporen. Nog steeds kan je in de haven van Anwterpen niet-beseinde bundels tegenkomen vandaag.

raf

in grote beweging naar de baan gaat niet goed gaan

daar waar het transformator huisje staat is het overname spoor waar de twee grote signalen staan.
de loco's die uit het depot komen kunnen dus naar het hoofd spoor  rijden daar waar de groen loco staat of naar het opstelspoortje waar de stoomloco staat en de bezandings installatie en water kraan.
ik denk dat grote beweging hier niet goed gaat aflopen mijn gedacht

het spoor met de diesel kan ik vanuit het stuurpaneel van de depot bedienen de ander sporen worden door de station chef bedient of manueel als er eens een vriend mee wil komen rijden.
lekker manueel en alles zelf sturen

gr raf en hopelijk werpt dit een beter licht op de situatie

Doornroosje

De foto maakt veel duidelijk. In de richting van je hoofdspoor zou ik ze als volgt inplanten: 2 vereenvoudigde seinen voor de engelse wissel en 1 voor de wissel van het spoor waar de BR24(?) op staat.
Als het spoor waar je reizigerstrein op staat, ook hoofdspoor is, voor die volgende wissel 2 grote stopseinen. Verklaring; het linkse grote stopsein is dan een gemeenschappelijk uitritsein om naar de hoofdlijn te rijden. Voor elk spoor (van de 'bundel') staat een vereenvoudigd stopsein.

In de andere richting een groot stopsein voor de verst zichtbare wissel op het spoor van je reizigerstrein. Voor het rechtse been van je engelse wissel ook een zelfde situatie: groot stopsein vlak voor de engelsman en kleine stopseintjes op het eind van elk spoor. 

Hopelijk is het wat duidelijk, anders ga ik met paint op je foto's wel aanduiden wat ik bedoel. Indien je dat wil, stuur de foto door per mail dan aub.

raf

eerste signaaltje geplaatst en het geeft meteen een heel ander beeld op de baan
alleen zal ik het langs achter nog een paar keer moeten verven want de ledjes schijnen door

nu nog een 23 tal te gaan maar het ziet volgens mij der wel goe uit

gr raf

Stieven76

Ziet er op het eerste zicht zeker niet slecht uit  ;) Heb je er een detail foto van want zou er zelf ook zo een 2 of 3 tal willen maken.

knibbelknabbel

Citaat van: raf op 10 oktober 2014, 10:55:34 AM

Op de stootbokken worden geen rode lampen gehangen. Bij ontvangstsporen voor reizigerstreinen wordt soms een "verlicht stootboksein" gezet, maar in uw geval wordt dit hier nooit gedaan.

Kijk steeds goed dat je seinen links staan ipv rechts. Moet het sein toch rechts staan wegens slecht zicht of dergelijke, dan wordt er een pijl op de mast aangebracht. Sommige belangrijke sporen worden voorzien van verhoogd opgestelde seinen (op mast). Bijvoorbeeld aan de draaischijf zou ik zo'n verhoogd sein zetten...

Als inritsein kan je idd een sein zetten dat enkel rood of rood/wit geeft. Maar aan de uitrit zou ik een sein zetten rood/2-geel.

Groeten,
Joeri.

raf

ja reeds gezien dat er signalen verkeerd op de tekening staan
ik ga dit veranderen en een pijltje bij zetten in welke richting ze zichtbaar zijn

ik maak de signaaltjes uit schildjes die ik voor de heeft signalen gegoten heb
met een mesje ze in vorm snijden en klaar
zo hebben ze ook de uitstekende kapjes over de lampen

nu terug de tekening onder handen nemen

gr raf