Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ervaringen met de Belgische detailhandel!

Gestart door Havoc, 11 augustus 2014, 12:23:53 PM

dirver

Kunnen we dit onderwerp niet afronden ?
Winkeliers versus klanten..... ?
Iedereen heeft internet, moet met de tijd mee, .... en ook de winkeliers dienen mee te gaan.
Geen webshop, geen service, .... helaas.... maar kap dan niet op iemand die toch modern meedoet aan onlineshopping enz...
Waar is de tijd dat m'n moeder mij op de speelgoedafdeling bij de mooie treintafel afzette en na een uur terug kwam halen ...
En dan nog bleiten omdat ik terug mee moest naar huis.
Met de (model)trein was je er geweest !!

janieburton

Citaat van: Kris op 23 september 2014, 13:52:33 PM

Alle winkeliers de er nu mee stoppen in modelbouwland zijn heus niet allen klantonvriendelijk  , als het zo eenvoudig is en men het beter kan ik zou zeggen waag uw kans

Kris

De startposting ging zelfs niet over modelbouw maar over een computerwinkel, een ijzewaren zaak en Media Markt, maar de algemene teneur is dat er blijkbaar bij de groten(hier dan MM), de ijzewaren winkel(eventueel een kmo) en de computerwinkel(de zelfstandige) het zelfde probleem opduikt.

Ik zeg niet dat er geen winkeliers zijn die hun best doen, diegenen die hun best doen zijn er zeer zeker maar die zijn dun gezaaid.

Heb begin deze maand iets aangekocht in een grootwarenhuis in het buitenland, ik was daar in de winkel, het aangekochte(50€) item is te groot, de winkel geeft als service dat men het aangekochte kan ruilen of terugbetaald krijgt binnen de 30 dagen na aankoop; ik heb het aangekochte aangetekend teruggezonden(12 of 14€) naar de winkel waar ik het heb aangekocht, gisterenavond belt mijn buur dat ik contact moet opnemen met het warenhuis, wat blijk ik was vergeten om mijn telefoon te vermelden en de klantendienst van dat warenhuis was op zoek gegaan naar mijn telefoon op het internet maar om één of andere redenen had men niets gevonden maar wel een telefoon van mijn buur en die hebben ze dan maar gebeld met de vraag om mij de boodschap te geven dat ik hen moest contacteren, ik heb ze vandaag gecontacteerd en zij moesten mijn telefoonnummer hebben omdat ze anders het omgeruilde item niet konden terugzenden met een koerierdienst(ik denk dat de koerierdienst meer zal kosten dan de prijs dat ik heb betaald voor het item). Ik geef toe dat een grootwarenhuis meer kan dan een kleine winkelier, maar dat warenhuis in het buitenland had ook kunnen zeggen wij ruilen dit om maar u betaald de retourkosten voor de zending.

Citaat van: Kris op 23 september 2014, 13:52:33 PM

.... als het zo eenvoudig is en men het beter kan ik zou zeggen waag uw kans

Kris


Aan mijn leeftijd begin ik er niet meer aan, maar ik weet nog wel dat men vroeger(ja ik weet het...wij ouderen kunnen een stukske zagen over hoe goed het wel was vroeger :o ::) ) wel service gaf.

Laten we eindigen met volgende wijze woorden:

Citaat van: dirver op 23 september 2014, 22:03:54 PM
Iedereen heeft internet, moet met de tijd mee, .... en ook de winkeliers dienen mee te gaan.
Geen webshop, geen service, .... helaas.... maar kap dan niet op iemand die toch modern meedoet aan onlineshopping enz...



 

raf

hier gaat bijna alles nu via internet en het buiten land

had eens een tap M2 nodig en ik had die besteld bij boduain/eriks
na enige tijd een mailtje dat de tap binnen was en de kostprijs was 43 euro
dus ik de auto in en naar daar en bla bla bla btrw nummer meneer

ik ben partikulier
tja dan mag ik u dit niet verkopen ?????
stond daar ook een modelbouwer die wel een btw nummer had
wat wil je kopen dan
een tap M2
wel dan koop ik die toch effe
die achter de balie was niet gelukkig maar kon niet anders
resultaat ikke weg met een tap m2 die opeens maar een goeie 12 euro meer koste
daarom nooit meer koop ik iets in dit k*tland

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bellejt

43 euro voor een tap M2 ? Dan was dat wel een gouden.Een ganse set van 1mm tot 10 mm (3 stuks per tap) via internet.Dat is juist het probleem in Belgie : lbv edstrips van uit detailhandel zijn identiek aan degene die ik bestel in china voor 3.19 euro/5 meter.Hier kosten ze 29 euro/5 m.

raf

Johnny das nog niks

een servo (speciaal geval wel)in antwerpen koste 65 euro.
in bergeijck koste dezelfde 25 euro
en in china koste die 4.5 euro en als ik er 5 kocht worden ze gratis opgestuurd
ra ra waar ik ze gekocht heb

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Bij die in Antwerpen?  :D :D

;)

Om dat Antwerpenaren Chauvinisten zijn... ;D

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Kris

Hallo,
Let wel op dat u met draadtappen de juiste met elkaar vergelijkt , HSS, carbonstaal , ...

Een goede 3 delige set M2 kost ongeveer 12 tot 16€ , er bestaan goedkope setjes van  enkele euro's per maat , maar kwaliteit ?

Kris

PeterC

Andersom gaat de vlieger ook op: ik koop bij de chinaman 2 USB-RS232 omzetters voor weinig of geen geld.  5 weken wachten en ze worden netjes geleverd. 
Op drie verschillende PC's geprobeerd om ze aan de praat te krijgen.  Telkens verkeerde drivers en SOT's (screen of death) op de verschillende PC's...

Bij een elektrozaak op 300m van mijn deur 15 Euro betaald maar het driverke installeren op de drie PC's en de kabel werkt meteen...

De hoeveelheid tijd die ik verloren heb (en uiteindelijk ook de kabels want ze zijn niet bruikbaar) is niet betaald met die 15 Euro van de 'buurtwinkel'...  ...Goedkoop is niet altijd goeie koop!


Groetjes, Peter


raf

nee peter je hebt gelijk
maar als ik hier voor 1 schakelaar 4 euro moet betalen en bij de china man voor 40€ er 400 heb dan mogen der al wel een paar slechte tussen zitten

voor een wissel om te zetten bij de manuele schakel borden voldoen ze meer dan genoeg
ik koop een K150 programmer en een vriend koop er ook eentje
bij hem krijgen we geen enkele aan de gang en bij mij bollen ze alle twee alsof ze nooit iets anders gedaan hebben
hij koop een dure echte pickit3 en wat blijkt ook deze wil niet werken onder W8 en weer bij mij onder W7 en W8 werkt deze programmer weer zoals hij moet werken
zit de fout dan bij de programmers of is er iets met de pc niet in orde
zo dacht mijn vriend ook en koopt 2 okkasie werkende laptops onder W7 en xp en raar maar waar de programmers werken ook daar niet op

en dan krijg ik dus de kriebels

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

Citaat van: raf op 07 oktober 2014, 20:13:44 PM

hij koop een dure echte pickit3 en wat blijkt ook deze wil niet werken onder W8 en weer bij mij onder W7 en W8 werkt deze programmer weer zoals hij moet werken
zit de fout dan bij de programmers of is er iets met de pc niet in orde
zo dacht mijn vriend ook en koopt 2 okkasie werkende laptops onder W7 en xp en raar maar waar de programmers werken ook daar niet op


gr raf

Iets gelijkaardig ook gehad met een PICKIT 3 op laptop onder W8. Het werkte wel met de oudere versie van MPLAB:  IDE v8.92, maar niet met MPLAB IPE (nieuwe versie).

Blijkt een gekend probleem te zijn...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Die schakelaar van 4 Euro gaat voldoen aan alle technische eisen (stroom/spanning maar vooral de contactdender (= na het sluiten nog enkele keren open en toe gaan -  een schakelaar is mechanisch en onderhevig aan mechanische eigenschappen).  Als je je software schrijft voor normale contactdender kan je problemen ondervinden met een dubbel zolang durende dender...

Een originele PicKit3 kost officieel rond de 37 Euro.  Je vind er al voor 20 Euro.  Met een CE keurmerk maar dat CE (keur)merk staat dan wel voor C(hina) E(xport).  Een groot probleem dat steeds meer en meer opduikt.  Mensen denken CE keurmerk -> OK maar het is wel Chinese export...

Die 'echte' PicKit3 zal dan vermoedelijk als echte verkocht zijn... Mijn PicKit3 werkt op al mijn PC's onder XP en Win7 (ik ben te 'lui' om PC's/laptops te verplaatsen dus heb ik er overal wel eentje staan... ...gelukkig bestaan er nu cloud-services om de data te synchroniseren).  Op de Win8.? van mijn zoon heb ik het nog niet geprobeerd omdat ik toch geen kans krijg om met die laptop te werken  >:(  ...

Een originele PicKit3 werkt met de juiste drivers op alle Windows versies want de drivers worden direct aangepast (Microchip 'kan' zich geen blauwtje oplopen in de wedijver met andere controllerproducenten).  ...Ik heb geen aandelen bij Microchip...  ...Alleen maar ondervinding tussen originele en nagemaakte producten...

En ik hoor steeds van meer en meer mensen dat ze stilaan terugkeren van hun goedkope Chinese avonturen...






Groetjes, Peter


Havoc

Tussen alle nieuwe spullen zitten DOA's. Eender van waar ze komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dirver

Eigenlijk is het eenvoudig:
wil je zeker zijn van je zaak en van je kwaliteit, koop dan in Europa. Daar zijn er strengere kwaliteitsnormen enz...
wil je goedkoop en heb je minder nood aan kwaliteit (en neem je dat risico), koop dan in China....

ikzelf koop m'n modelvliegspul vooral in China.  En inderdaad heb ik weet van een batterijpack waarbij de soldeereilanden niet goed waren (calibratie soldeerstation in China en legeringkwaliteit = nul)

Ooit eens een testaankoop-programma gezien (Oostenrijkse tv tijdens wintervakantie...) alwaar men een test deed tussen 2 benzine boomzaagmachines.
De eerste origineel STILH, de tweede Chinees (STEEL).
Kleur: klein beetje ander oranje = geen probleem
Degelijkheid: chinese heeft lossere handbediening = geen probleem
Starten machine: chinese heeft 3 pogingen nodig = geen probleem, door de vingers gezien
Zagen boomschijf: chinese blokkeert tot 5x toe, originele snijdt als boter = GROOT PROBLEEM
Spanning ketting: chinese helemaal los, terug aangespannen = PROBLEEM
Veiligheidsstop (binnen fractie sec.): chinese geeft grote rookpluim, defect = GROOT PROBLEEM

Moraal vh verhaal: ik koop belangrijke zaken NIET in China (garantie ? service na verkoop ? onderdelen ? kwaliteit ? veiligheid ? ...)
Klein spul (zonder risico) bestel ik wel in China (gps, gsm, electronicaspul, ...)
Met de (model)trein was je er geweest !!

Havoc

#74
Citeerwil je zeker zijn van je zaak en van je kwaliteit, koop dan in Europa. Daar zijn er strengere kwaliteitsnormen enz...

Probleem is dat je niet zeker kan zijn dat wat je in europa koopt ook wel op een degelijke manier gekeurd is, laat staan dat het van europa komt. Tussen de notified bodies en andere keuringsinstanties zitten evengoed cowboys tussen als mierenneukers die denken dat ze het weten (en kemels schieten). Kom spijtig genoeg ermee in contact en soms zie je dingen met certificaten waar je echt bedenkingen bij moet hebben. Veel van die normen zijn ook zo complex geschreven en daardoor op verschillende manieren interpreteerbaar dat je met veel wegkan.

Citeer(garantie ? service na verkoop ? onderdelen ? kwaliteit ? veiligheid ? ...)

Over garantie, service na verkoop en onderdelen is hier en op de rest van het net al boeken vol geschreven. Fabrikanten -allemaal- willen ze daar niet van horen. Koop eens iets in nederland en tracht hier in belgië service te krijgen onder garantie. Kwaliteit? Hangt enkel van de fabrikant af. Spijtig genoeg maken ze overal rommel en kan je enkel op ervaring voortgaan. Naam en plaats heeft weinig verband met kwaliteit. Blijft veiligheid. Spijtig genoeg ook moeilijk in te schatten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.