Nieuws:

Nu in MSM 271 TEST: PIKO BR 184 112 | L.S.Models I2-rijtuigen | Arnold TEE-rijtuigen | Fleischmann BR 23 | L.S.Models T2S-slaaprijtuigen

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

bruureke

Voor de voedingen is het misschien goed dat die zweven, dus een spatie voorzien tussen de bodem en de montageplaats, of een dikke plaat (alu) eronder voorzien zodat de warmte langs daar weg kan. Dit is dan in het geval van meerdere voedingen wel handig...

raf

Klein probleem met koeling langs onder
warme lucht wilt stijgen  dus als je koelplaat onder de voeding zit dan verwarm je de voeding door de koel plaat
nie slim mijn gedacht.
koelplaten horen naargelang het type of recht op te staan (zie koelvinnen achter een versterker)

of plat te liggen maar dan met een ventilator geforceerd gekoelt te worden(pc processor koeling)
ik ben over gestapt op ringkern trafo's daar ik toch mijn snelheid via de pwm schakelingen regel en niet via de spanning op de baan.
daar staat altijd 14 volt op   
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

@Raf,

Waarom maak je geen gebruik van geschakelde voedingen? Ze hebben een veel beter rendement en bovendien geven ze veel minder warmte af.
Ok, naar zelfbouw ligt dit een stuk moeilijker maar als je het internet afschuimt, vind je voedingen aan zeer schappelijke prijzen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

Hallo Koen.
nee vind ik nisk aan
Ik heb geen probleem met de stroom voorziening want ik heb een vaste modulle baan waar ik aan bezig ben.
Maar reeds 35 jaar tentoonstellingen met een andere tak van de hobby geeft me een goed beeld van wat er allemaal verkeerd loopt/kan lopen
een ringkern is veilig genoeg want ik heb al eens verschillende geschakelde voedingen de boel zien opstoken
de ring kern geeft 18 volt na gelijkrichting en de tweede wikkeling geeft 12 volt die ik gebruik in de schaduw stations.
zo kan ik de pwm sturingen gelijk houden wat de timing en dergelijke aan gaat en toch rijden ze daar dan langzamer.
Bij mij zit de electronica onder de baan en niet in de loco.
Ik bouw liever alles zelf dan dat ik alles kant en klaar koop
gr raf

Koen

@Raf,

Ik begrijp je ten volle. Ook ik heb jaren lang alles zelf ontworpen en gemaakt. Tot op het ogenblik dat je merkt dat je een chronisch tijd te kort hebt.
Ik maak gebruik van hoogwaardige voedingen die ik via mijn werk aankoop. Deze worden gebruikt in brandinstallaties en zijn gekeurd. Ik ben er van overtuigd dat ik met deze geen problemen zal hebben.
Maar goed, ieders zijn overtuiging.

Ondertussen heb ik ook niet stil gezeten. Ik ben begonnen aan de module met ingebouwde kasten. Onderstaand enkele foto's.
Quasi alle materiaal is recuperatiemateriaal, overschotten, ... Het enige wat ik mij heb moeten aanschaffen waren de geleiders voor het tablet.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

TBCédric

Zeer netjes! Én dat is allemaal overschot (behalve de geleiders)?
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

conducteur

Amai de moeite je ziet het zitten, zijn dat 3 voedingen naast de zekeringen? En de witte bak onder?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

@Céderic,

Al het materiaal dat gebruikt werd, is afkomstig van zaken die andere mensen weg deden (en ja, zelfs de kabelgoten). Het hout is afkomstig van toen onze firma een afdeling naar een andere plaats verhuisden. Het was ofwel de container ofwel mijn aanhangwagen. Het werd het laatste  ::).
Je kan je niet voorstellen wat mensen weg doen. Ik heb de buren hun kelder voorzien van verlichten van armaturen die werden weggegooid na relighting  op het werk. Na toestemming van het management, heb ik zo'n 40 TL armaturen meegenomen. En ja er waren zelfs armaturen van een jaar oud bij. Zo zie je maar, niet alles wat men weg gooit is niet meer bruikbaar.

@Rain,

Dit zijn inderdaad allemaal voedingen en DIN-rail transformatoren. Ook de grote kast onderaan is een voeding.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

Hallo

Ja kijk als je dit allemaal moet gaan kopen ben je een smak geld kwijt.
Het probleem is dat ik op de fabriek heel mooi Nieuw materiaal zelfs de container in zie verdwijnen
en er is 0.0% kans dat je zelfs tegen betaling zulks mee krijgt.
met lede ogen zie je dus mooi spul wat nog goed bruikbaar is naar een schroothandel gaan (in de walen ).
mooie kast en zeker veilig

gr raf

Koen

Onbegrijpelijk hé! En dan maar klagen dat we met veel afval zitten  :-\. Ze zouden beter deze materialen aan de hobbyisten geven. Die kunnen zijn er blij mee en maken er iets mooi mee.
Ik neem misschien te veel materiaal aan (ook volgens mijn echtgenote)  maar als je dan ziet wat je er allemaal mee kan doen ... (en dat ziet zij nu ook  :) ).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ERVIN

Vakman aan het werk hé , maar ik had van Koen dan ook niets anders verwacht. ;)

conducteur

Hoe ga je de moduleverbindingen maken? Tv/pc kabels?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

@Erwin,

Bedankt. We proberen het allemaal een beetje mooi en overzichtelijk te houden. Beroepsmisvorming of perfectionisme? Wie zal het zeggen  ;D  ;)?

@ Rian,

De voeding en de bus wordt doorgevoerd aan de hand van XLR verbindingen. Deze kunnen heel wat stroom verdragen. De terugmelding wordt uitgevoerd met RJ45 contactdozen en stekkers (naar de unit toe). Ik voorzie niet elke module van een terugmeldprint. Deze connectie tussen de modules onderling gebeurt aan de hand van blokstekkers (ken de juiste naam niet maar het zijn stekkerunits die in de auto industrie gebruikt worden om koppelingen te maken.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Ooit zal het klaar zijn ... Niets is minder waar maar de vraag is wanneer  ;D.
Na even een zijsprong gemaakt te hebben voor het afwerken van mijn brug, ben ik terug op het goede spoor geraakt en ben ik nog steeds aan het bedraden.
Traag maar gestaag vorderen de werken. Eén van de redenen van de trage vooruitgang is het feit dat alles minutieus genoteerd wordt in tabellen, alle klemmen voorzien worden van de nodige indicatie en alles geschematiseerd wordt. Ik hoop op deze wijze latere problemen op een vlotte manier te kunnen oplossen.
Verder zijn de connectoren voor de bus en het netwerk aangebracht.
Om toch enige afwisseling in het werk te krijgen, heb ik een eerste achterzijde aangebracht (met de nodige plamuurwerken om oneffenheden weg te werken). De primer en de nodige afwerkingslagen moeten echter nog aangebracht worden. Maar de verfwerken zullen pas uitgevoerd worden als alle zijkanten geplaatst zijn.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

Dirky

zoals we intussen al gewoon zijn van jou >>> netjes, proper,...  :)