Nieuws:

Nu in MSM 271 MODELBANEN: De R&J Colliery | De Statie van Geshei

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

conducteur

Zeer mooi, zeker proper werk met die din-rail klemmen. Ik zou ze ook voor een projectje willen gebruiken, maar de prijs houd me wat tegen, gezien ik er na een mooie schatting zo'n 130 nodig heb, zal maar gewone kroonsteentjes weer (moeten) gebruiken zeker?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

@ Rian,

Die klemmen zijn misschien niet goedkoop maar in verhouding tot het geheel is de prijs te verwaarlozen. Het voordeel is dat alles zeer overzichtelijk blijft.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Ondanks er weinig beweging is in dit draadje, liggen de werken niet stil. Ik ben nog steeds bezig met het bedraden van de tweede module.
Er is al heel wat werk verricht maar nu sta ik voor de keuze of ik al dan niet het sterkstroomgedeelte zou integreren in de module of niet. Ik denk maar aan de transfo's en voedingen die nodig zijn voor het voeden van het geheel. Sommigen raden aan om een afzonderlijke stuurkast te maken en die te koppelen met de modules. Op zich niet slecht maar ook dit vraagt weer extra plaats.
Anderzijds zit je natuurlijk met het AREI dat moet nageleefd worden bij het opbouwen van sterkstroominstallaties. Op tentoonstellingen heb ik beide gezien. Wat is jullie ervaring hiermee?
Hebben jullie bij de opbouw van beurzen ooit controle gehad op  de elektrische veiligheid en gaf dit eventueel een probleem bij inbouw van het netspanningsgedeelte in de modules zelf? Begrijp mij niet verkeerd, ik tracht deze normering zoveel mogelijk na te leven maar het is niet altijd even evident om deze te volgen wanneer de elektrische installatie onder een module moet komen.
Hebben jullie interferentieproblemen ervaren bij inbouw van de netspanning in modules? Ik denk dan maar aan interferentie tussen de netspanning en de DCC-bus.
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

bruureke

Als je het AREI wilt volgen zul je alles van netspanning minstens in VOB (NBN norm) of H07 (CENELEC norm)  kabel moeten leggen of alle losse draden in buis. Aangezien het modules zijn, is het geen permanente installatie en zou ik me daar niet teveel zorgen om maken. En een 30mA diff aan het begin zetten dan dek je alles in.

Dirky

Zorg gewoon voor je eigen veiligheid op je modules. Geen losliggende draden, geen aanraakbare delen onder spanning...

Wat interferenties betreft kan je maar één ding doen en dat is alle bedrading zo kort mogelijk houden. Elke "te lange" draad is een potentiële antenne. Geen overtollige draad "oprollen".
Zelfs als alle CE gekeurde onderdelen EMC getest zijn kan je nog klodden hebben...

Persoonlijk heb ik nog niemand gehoord die in de modelspoorwereld last heeft gehad van storingen...

Koen

Bedankt mannen.
Ik ga controleren of het mogelijk is om de minimale afstand van 50cm tussen net- en laagspanning te bewaren. Op deze wijze is het risico op interferentie toch kleiner. Mogelijk ga ik een combinatie maken nl. een module voorzien van een elektriciteitskast i.p.v. de componenten onder de module zelf te monteren. Dit is veiliger en biedt de mogelijkheid om proper werk uit te voeren, conform de normering.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

HYA

Hoi Koen,

Wat mij betreft is het AREI niet van toepassing op een modelbaan, en al zeker niet op een verplaatsbare.
Vooreerst is het AREI van toepassing op vaste installaties. Meer zelfs, indien je thuis een belangrijke wijziging of uitbreiding doet van je bestaande elektrische installatie, bijvoorbeeld een stroombaan met stopcontacten erbij op zolder, moet je laten herkeuren. Wat "belangrijk" is is echter niet gedefinieerd in de bepalingen.

Een modelbaan beschouw ik niet als een vaste installatie doch als een gebruiker, op voorwaarde dat je werkt met een stekker. Leg je echter een voedingskabel die permanent (vaste aansluiting) verbonden is met de vaste installatie, dan beschouw ik dat als een uitbreiding van de vaste installatie en dus dient het AREI te worden voldaan.
Een modulaire of verplaatsbare baan wordt sowieso uitgerust met een stekker (mag ik aannemen) of stekkers en is, wat mij betreft, een gebruiker.

Ook wanneer je je baan aansluit op de vaste installatie van een tentoonstellingsgebouw, dan blijft het een gebruiker.

Om volledig te zijn: Je baan opstellen in een tentoonstellingsruimte is niet hetzelfde als een werfkast (Bij een werfkast wordt een tijdelijke doch vaste aansluiting gemaakt met het net.), immers je doet dit met een stekker.

Dus zoals Dirky al zei: zorg voor je eigen veiligheid, die van je naasten (vooral de kleintjes) en die van eventuele bezoekers thuis of op locatie.

Groeten
Jan

PeterC

Koen,

Bij mij ligt alle laagspanning (digitaal en analoog) vlak onder de baan.  240V ligt via verlengkabels en verdeeldozen onderaan aan de poten.  De trasfo's probeer ik te groeperen zodat ik niet op elk stuk 240V nodig heb.  Ik ben niet zo happig op aanraking met 240V  :( :(

Groetjes, Peter

Koen

@Jan, Peter,

Bedankt voor de info. Ik tracht toch de regelgeving te volgen . Dit geeft toch een zekere conformiteit en veiligheid ook naar de toeschouwers toe (en voor mezelf ook).
Ik ben gisteren aan een speciale module begonnen die voorzien wordt van het voedingsgedeelte, voorzien van differentieel, automaten en de nodige voedingen.
Aangezien deze module zwaarder wordt, wordt deze voorzien van wielen.
Foto's volgen later.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

bruureke

Als je zero inteferentie wilt kan je afgeschermde kabel gebruiken, liycy bijvoorbeeld. Maar je gaat er bijna nooit last van hebben denk ik. Bij verschillende bedrijven waar ik kom hebben we ook buskabel liggen in de goten waar de 380V doorloopt, geen problemen indien afgeschermde kabel gebruikt, maar bij de modelbouw zijn de opgewekte magn velden veel te klein om iets in de war te sturen. alles goed aansluiten, veilige afzekering en diff gebruiken dan kan er niks mislopen. Bekabeling op de foto's ziet er al zeer goed uit, proper met de DIN klemmen.

Koen

@Maarten,

Misschien is het beroepsmisvorming en ben ik een beetje paranoia  ??? maar als ik zie welke instralingsproblemen ik bij klanten tegen kom en hoe lastig deze zijn om op te lossen, dan ben ik liever voorzichtig. En onze klanten gebruiken dan bijvoorbeeld TPVF (globaal afgeschermd en nog eens afgeschermd per paar), buiten Belden kabel naar mijn mening zowat de best afgeschermde kabel dat je kan hebben.
Dus beter voorkomen dan genezen, zeker? Of ben ik dan toch paranoia aan het worden  :o  ;D

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

bruureke

Koen,

Nee paranoia niet, ik ga bij mijn baan ook gebruik maken van afgeschermde kabel, (heb er genoeg van liggen) en kan helemaal geen kwaad, maar ik vergelijk een modeltreinbaan niet met een industriele omgeving, want dat is nog van een andere orde.

Koen

Citaat van: bruureke op 05 maart 2014, 22:40:27 PM
Koen,
maar ik vergelijk een modeltreinbaan niet met een industriele omgeving, want dat is nog van een andere orde.

Dat is inderdaad van een andere orde maar als ik dan lees hoeveel problemen er zijn met storingen op de bezetmelding ...  (bijvoorbeeld bij de modules van Michiel)

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

Hallo

Koen ik zou gaan voor een aprte voedings kast.
De trafo's onder de baan bouwen zou wel eens kunnen dat sommige plaatsen warm gaan worden .
Een afzonderlijke kast kan je van koeling voorzien (ventilatoren).
Dagen achter elkaar op een tentoonstelling heb ik wel al eens gezien dat sommige delen van een baan uitvielen door de warmte.
Thuis heb ik de transformatoren op een tafeltje staan dat aan de baan hangt.
Dit is voorlopig zo omdat de rinkern die de 8 meter baan aan elke kant gaat voorzien van de nodige spanning nog niet aangekocht is(ik moet er 3 hebben).
Snelheid word door de baan processoren gereld en niet meer door de spanning te regelen op de trafo's dus is een regelbare trafo zinloos.
Wat storing aan gaat heb ik tot nu toe nog geen problemen ook niet met de zelbouw bezetmelders.

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Koen

@Raf,

Bedankt voor de info. Zoals eerder vermeld, ben ik een tussenoplossing aan het bouwen.
Het wordt een module op basis van 2 kasten die op wielen komen te staan. Hierrond wordt een module gebouwd.
Ook komt op deze module alle voedingen te staan. Later volgen er nog foto's van deze.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren