Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Minibaantje - Pierre Le Port (Industriebaantje jaren 50-60)

Gestart door philippe_007, 15 juni 2013, 22:46:49 PM

TBCédric

als je baan zo mooi wordt als je kade gaat het een plaatje worden !!
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

philippe_007

Vandaag in het topic van Stieven76 gezien hoe hij de wisselmotoren onder de baan inbouwde. Blijkbaar de methode van PeterC dat te zien is in topic  "Testbaantje".
Ik heb er alleszins gretig gebruik van gemaakt om mijn motoren te plaatsen (werk een stuk makkelijker, vooral de plaatsing, een mens heef altijd handen tekort).
Enfin, hier enkele foto's
Zo was het:

Zo is het geworden:

Stieven76

Veel gemakkelijker he?  ;D Eerst was ik er niet gerust in of de conrad motortjes het zo wel konden schakelen maar had het dan toch maar eens geprobeerd.  Werkt perfect.  :D
Proberen om er morgen ook nog eentje doen, dan zijn ze alle 3 gedaan en kan ik de polarisatie ook aansluiten en alle draden wat fatsoeneren.

Ik zie net dat jij er zonder polarisatie hebt.. Heb je dat niet nodig?

Veel plezier nog.

philippe_007

Dit is een voordeel van met wisselstroom te rijden, geen polarisatie aan de wissels ;-)
Ik wist niet dat conrad deze met polarisatie ook hadden, zal er dus moeten op letten als ik er nog koop dat ik niet de verkeerde bestel. 

Stieven76

Dit zijn degene die ik besteld heb, met polarisatie: nr 219998-89
Degene die jij hebt zijn nr 219999 - 89. Zit maar een cijfertje verschil op dus je moet goed opletten dat je idd de juiste besteld.
Nu de prijs is hetzelfde, dus voor jou maakt het niets uit eigenlijk  :)

Ben wel eens benieuwd hoelang ze gaan meegaan... Ik heb maar een kleine module en echt veel gaan ze niet geschakeld worden. Dus hopelijk toch wel een tijdje hé.

philippe_007

Vandaag was het goed weer, ik heb er dus van geprofiteerd om het onderstel te bouwen.
In de club had ik gezien dat iemand (Tom) een onderstel had gebouwd dat onafhankelijk van de baan kan gemonteerd worden (en ook voor verschillende banen kan dienen. Dit gezien ben ik dus uit dit concept gestart.
Mits foto's meer zeggen dan 1000 woorden, hier de beelden:

Mits het ook verplaatsbaar moet zijn kunnen de poten ingeklapt worden, het is ook zo voorzien dat de volgende bakken op elkaar kunnen gestapeld worden.

En dit is het resultaat met de baan er op:

De sporen staan op 1m32 hoog, Mits dat fries op max 1m90 mag staan is het kijkgat 58cm hoog ;-)

dit was het voor vandaag, morgen ga ik naar Genk ;-)

Stieven76

philippe_007

Herwig

@ Philippe,

...apart onderstel, met houten L-langsprofielen, waar de baansegmenten in  "liggen".... ...

Dit principe van houten chassis, met L-langsliggers, hebben we ook toegepast op het baantje  "OlieFant". We gebruikten wel metalen schragen i.p.v. de houten plooipoten.

Hoe en waar ga je het decor  (het achtergrondpaneel) bevestigen?  Als je dit zou bevestigen op de achterzijde van uw segment-zelf, moet je wel extra centimeters in de diepte (van voor-naar-achter) voorzien met uw chassis.  Anders past het segment-mét-decor niet meer tussen uw L-liggers... .

Groeten,  Herwig.

philippe_007

Herwig,
Op het houten onderstel komt een U profiel, de achterwand kan er dan gewoon in schuiven.
Het Fries komt ook op het onderstel.
Deze zijn dan ook steeds herbruikbaar.

philippe_007

Gisteren ook tot de conclusie gekomen dat ik de baan iets moet verlagen... De sporen staan op 1m32 van de grond, gisteren in Genk wat zitten kijken naar de hoogte van de banen en deze staan toch bijna allemaal een 10 cm lager.
Deze avond de poten iets inkorten, zo blijven we bezig.

Morgen een scanner gaan ophalen, dan kan ik het mechanisme maken om de sporen te verschuiven in de loods (gat in de plank, en de loods moet nog gemaakt worden  ;D )

conducteur

Laat maar, die poten ;)  Het is zoals je zelf wilt, niet zoals een ander het gedaan heeft ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rangeerduivel

Philippe,
Het is ondertussen al bekend dat de meeste banen veel te laag staan(dus ja,ook die van mij!)

Men bekijkt zijn treinen uit vogelperspectief,en dat is nu niet de meest natuurlijke manier.

Ik zit dikwijls gehurkt naast mijn baan om de treinen op ooghoogte te zien voorbijrijden,en dat is een prachtig zicht man!

Het is maar een tip,de beslissing ligt bij jou...

gr, Rudy  ;)

philippe_007

Tja ik weet het, ik dacht zelf eerst om het nog iets hoger te maken... Maar mijn zoon klaagt dat hij het niet goed ziet en er zijn enkele details dat je enkel nog zal kunnen zien als je 1m90 bent of groter...
Ik twijfel dus nog.
Maar geen probleem, momenteel laat ik het zo, ik zie wel eens ik verder sta ik ik er een kleine 10 cm af doe of niet....  (desnoods voorzie ik een bak zodat de kleintjes er kunnen opstaan...