Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Koen

Sinds enige tijd ben ik bezig met de opbouw van een eenvoudige (wat het spoortraject betreft) modulebaan. In andere topics zijn hier en daar wel al vermeldingen van geweest.
Vandaag heeft mijn project een naam gekregen nl.  "Le Varoney". De naam is afkomstig van de samenvoeging van mijn naam (oorspronkelijk Vaganey) en de naam van de rivier waarlangs het traject loopt nl. de Rhône. Het traject ligt iets buiten Vienne waar onze voorouders afkomstig van zijn.
Het project wordt geen natuurgetrouwe nabouw van deze streek. De streek diende enkel tot inspiratie en de baan  zal zeker een Belgische tint krijgen.
Onderstaand vinden jullie een overzicht van het station. Eenvoud moet troef blijven op deze baan. Het spoortraject dat op de foto's wordt weergegeven, is improvisoir neergelegd. Er werd nog niets verlijmd of genageld. Het is de bedoeling te controleren of alles goed uitgezaagd werd.
Alle commentaar is welkom, zowel op het project als op het spoortracé.


Mvg
Koen







Nooit te oud om te leren

Peter

Ziet er al goed uit Koen.
Wat zijn de afmetingen, en welke rails?
Stationsgebouw: Kitbashing van tweemaal Kibri?
Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

#2
Dag Peter,

Het station heeft een lengte van 3m20. Elke module is 1m60 lang. Momenteel heb ik reeds 4 modules. Eens deze klaar zijn, gaan we verder. De uiteindelijke baan zal uit 12 modules bestaan.

Ik maak gebruik van Peco code 100 rails (enkel flexibele rails) daar ik deze in grote getalen heb liggen (alsook de wissels) van mijn afgebroken vaste baan.

Het station heb ik van één van de forumleden kunnen overkopen en is inderdaad opgebouwd uit twee kits van Kibri. Hij deed dit weg daar hij overschakelde naar schaal N.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

erik de noorman

Koen, u kennende ik weet nu al dat een mooi, strak en solide afgewerkte baan gaat worden.

Erik

Koen

Bedankt Erik,

Ik hou in ieder geval de goede raad die je mij een aantal jaren geleden gegeven hebt, in het achterhoofd.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

@ Koen V.,

Een combinatie van modelbouw en...genealogie:  moet kunnen. (*)
De Rhone-vallei:  staan er ginds bakstenen Belgische/Noord-Franse stationsgebouwen?

Middaggroeten,  Herwig.

( *:  in  "mijn"  genealogie:  het landelijk gehuchtje  "Lieck"  nabij D-Heinsberg ( "Overmaas" ):  zit inderdaad ook een H0-idee in, misschien)

Martin Welberg

Persoonlijk zou ik een lichte slinger in de rail gooien, niet helemaal strak aan de module rand, geeft een wat speelser beeld. Kijk bv naar dat wat Wim "Kautenbach" doet...

Koen

@Herwig,

Neen, daar staan vooral gebouwen op basis van kalksteen maar zoals ik al zei, is het een inspiratie. De baan krijgt een Belgische tint.

@ Martin,

Dat ga ik zeker eens uitproberen om te zien wat voor effect dit heeft. Bedankt voor je raad.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

OlivierV

Koen, een heel proper begin wat ik zie.

Wat ik echter zou overwegen is, aangezien je toch al met flexrails werkt het station in een lichte boog te leggen ofwel niet evenwijdig met de randen van de modulebakken, anders kan het denk ik een beetje stijf overkomen.

Verder volg ik braafjes.

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

Hey Olivier,

Misschien is het niet duidelijk te zien maar de sporen lopen schuin over de module. Ik zal vanavond even een overzichtsfoto proberen te maken. De gebogen rails zijn inderdaad een optie die ik wil uittesten.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

argilla

Goe bezig Koen, doordacht ook
vraagje ; waarom heb je geen code 83 rails van Peco genomen ipv die code 100. De werkelijkheids indruk zo nog toenemen !Of nog beter is code 75

mvg
marc
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Koen

Ik heb de sporen bijna 20 jaar geleden aangekocht. Het zou zonde zijn deze niet meer te gebruiken temeer daar deze in goede staat zijn. Ik heb +/- 800m spoor en 80 wissels liggen.
Het geld dat ik hiermee kan recupereren, kan ik voor andere zaken van mijn baan gebruiken.
Ik heb een aantal code 75 sporen liggen en dit geeft natuurlijk wel een heel ander beeld maar ik kan toch moeilijk al de rest weggooien. Sporen en wissels krijg je zeer moeilijk verkocht.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

hoi koen,

Top project, ziet er goed uit, neem vooral veel ruimte voor je station. Haha die glooiing, ik zou idd als het je goed past heeeeeeel iets een glooing erin doen.

Mbt je rails, als je zoveel rails hebt, overweeg een opkoper, of biedt het gebundeld aan op marktplaats od. Zoveel rails heb je nu niet in je zichtgedeelte liggen. Al verkoop je 30 m rails en 51 wissels tegen de aanschafprijs van 1o meter code 70 en 5 wissels zul je met die hoeveelheden die jij hebt geen spijt krijgen. di code 100 zijn nog prima bruikbaar in de niet zichtbare delen ,en je hebt denk ik meer dan genoeg.

Rhône, ga je dan ook met een combi vn Belgisch Frans materieel rijden :D

Herwig

@ Koen V.,

Rhône in België:  dus zoiets als  "Bourgogne des Flandres"   van Brouwerij Timmermans (bruin 5%, blond 6%...).

((misschien uw oudere, hogere H0-rails gebruiken voor een opstel-/schaduwstation en toch aanschaffen van nieuwe lagere sporen voor 't zichtbare ?))

Avondgroeten,  Herwig..







ceuleer

Waarom is code 100 nu ineens niet goed genoeg ?
Gebruik wat je hebt, en laat iedereen eens zien dat het goed komt.
Ik zou ze ook niet verkopen voor een appel en een ei.