Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fotografie

Gestart door Huugooke, 20 juli 2013, 12:47:43 PM

Huugooke

Was hier nu een afdeling fotografie?

OMC

In de afdeling "Grootbedrijf" is er een topic met foto's, maar voor het modeltreingebeuren zijn er een soortgelijke topics wat betreft je aanwinsten. Een specifiek topic van foto's op eigen modelbanen is er echter niet dacht ik?
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Gerolf

Ik denk dat er in de modelspoorse babbelhoek een draadje over is. Geen aparte rubriek (tot nu toe)

Gevonden: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17563.0.html
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Mogen we dan hier de "officiële" fotografiebabbelhoek inhuldigen?

Gerolf

Een aparte babbelhoek voor fotografie? Is daar een bredere vraag naar?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

AtMoPo

AtMoPo

Huugooke

In verschillende draadjes springt het over naar foto's maken, nieuwe apparatuur en hoe gebruiken. De vraag naar een apart draadje is zelfs al gesteld.
De eis van sommigen naar "zuiverheid" in de threads kan daarmee voldaan worden.(alhoewel dat vrij hopeloos is)
Er is tenslotte al een computerhoofdstuk ook.

Havoc

Wel, soms vallen de foto's hier wat tegen. Ben zelf ook niet altijd tevreden van mijn eigen productie. Maar of je daar met een apart onderdeel op het forum iets gaat aan doen? Velen hebben eigenlijk geen interesse in fotografie, het is slechts een middel om iets op het forum te zetten. Ik denk dat diegenen die echt beter willen doen wel hun weg kunnen vinden naar echte foto-forums.

Citaat van: AtMoPo op 20 juli 2013, 20:30:30 PM
Dat kan je beter hier met mee doen,
http://fotografie.seniorennet.be/forum/gevorderden/

Ben daar eens gaan kijk met het gedacht "wat gaan we daar te zien krijgen..." maar eerlijk gezegd vergeleken met veel fotoforums is dat heel behoorlijk. Mooie foto's met veel minder pretentie erbij.

Reminder: niets posten na aperitief en een Rochefort 10° zonder spellingcontrole....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#8
Citaat van: Huugooke op 20 juli 2013, 20:44:40 PM
Er is tenslotte al een computerhoofdstuk ook.
Ik denk dat je topic = draadje = thread, .... verward met een rubriek (= board, oftewel een groep topics)
Er bestaat geen rubriek over computers. Er bestaat wel een rubriek modelspoor digitaal, modelspoor elektronica met microcontrollers, ...
... maar er bestaat wél een draadje over fotografie, en over computers, en dat telkens in een rubriek, zoals modelpoor-babbelhoek.

Maar ik herhaal mijn vraag: bestaat er een brede interesse voor een nieuwe rubriek, over de techniek van modelspoorfotografie?

Een kleine bedenking: gezien de komkommertijd, velen met vakantie, ...
... lijkt het me niet zo slim om nu een nieuwe rubriek op te starten
Het is immers onmogelijk om in deze periode een bredere bevraging te doen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

ok, draad, rubriek...
de techniek van de modelspoorfotografie is al in diverse draadjes besproken. Misschien wel nuttig  voor nieuwkomers en/of trotse eigenaars van nieuwe camera's om dat in één draadje terug te vinden (of rubriek).
Maar inderdaad, zolang de komkommers het hoofdbestanddeel van de maaltijd uitmaken....

Huugooke

Vandaag 201 on line. Toch niet niks!

Dirky

Ik ben van plan een systeemcamera te kopen...

maar welke? waar moet ik op letten?

PietB

Heb je niet veel meer aan een spiegelreflex camera, Dirk?
Grt Piet.

Huugooke

Citaat van: Dirky op 12 augustus 2013, 22:47:43 PM
Ik ben van plan een systeemcamera te kopen...

maar welke? waar moet ik op letten?
Ahah! Mijn stokpaardje! (Allez, één van de... ;) )
Een systeemcamera is een reflexcamera zonder reflex! Eigenlijk is de reflexcamera een overblijfsel uit de film-periode. Toen was het handig dat je exact kon zien wat er op de film ging komen. Daarom werd het beeld met een spiegel afgebogen naar een zoeker, zodat je daarin het beeld kon beoordelen. Dit was zeer precies, in tegenstelling met zo'n zoekercamera, waar het toch altijd een beetje raden was.
Met de digitale camera is dit voordeel eigenlijk teniet gedaan. Het beeld valt immers op de sensor, en zelfs met simpelste zakcamera zie je exact wat er gaat opgenomen worden.
De andere eigenschap van de reflex was natuurlijk de verwisselbaarheid van de lenzen, zodat je per onderwerp een speciale lens kon plaatsen.
Bij de systeemcamera heeft men de goede eigenschappen gecombineerd. Je ziet wat je fotografeert, en de lens is verwisselbaar.
Alle merken hebben ondertussen zo'n systeemcamera. Wat je keuze moet bepalen (buiten de prijs!), is de "maat' van de sensor.
Buiten een paar buitenbeentjes zijn er twee grote tendensen: de APS-C en de Micro 4/3; waarbij de APS-C de grootste is.
Allemaal hebben ze ook een adapter die je toelaat om de "grote" lenzen van het merk te gebruiken.
Bij je keuze moet je ook niet te laag mikken. Je toestel moet wel een externe flits kunnen gebruiken bijvoorbeeld.
Als je budget het toelaat zou ik de SONY NEX6 eens bekijken. Die heeft buiten een kantelbaar scherm (handig voor foto's boven je hoofd of tegen de grond) ook nog een oogzoeker, voor die omstandigheden waar het scherm door te veel licht niet te zien is. Ingebouwde flits maar ook een schoen voor externe flits. Een APS sensor van 16Mp en een hoge mate van automatisme én handinstellingen.

PS: was nog vergeten: die heeft ook WiFi en kan App's gebruiken: afstandsbediening via je 'phone bijvoorbeeld.

Martin Welberg

CiteerEen systeemcamera is een reflexcamera zonder reflex!

Daar valt over te strijden, een systeemcamera is meer een kruising tussen het te verwisselen van lensen van de spiegelreflex met de compactheid van de compact...zie dan ook nog geen systeemcamera's met een full frame sensor..