Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Michiel

#60
In verband met die Slater baksteenplaten, ze zijn wel op schaal, maar zoals je gemerkt hebt, met een veel te brede voeg (en erg ondiep). Dat maakt het schilderen van deze profielplaten heeeel moeilijk. Als snel krijgt de kleur van de voeg de overhand, vooral als je van wat verder kijkt (normale kijkafstand). Ik heb een aantal varianten met technieken geprobeerd om het goed te krijgen, maar dat is nog niet echt gelukt. Het blijft steeds prutsen. Ik broed nu op een techniek met poeder ipv verf. Maar dat moet ik nog eens uitproberen... na mijn vakantie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#61
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Om die reden hou ik mijn drang tot detail en correctheid tov realiteit in, en zal ik de draaitrap dan ook NIET bouwen. [:o)]
Zitten er geen raampjes in die toren, waardoor je de draaitrap zou kunnen zien? [}:)] [;)] [:D]
Over die te brede voegen:
- Stel dat je voegkleur niet teveel afwijkt van je baksteenkleur, valt die breedte toch minder op?
- Door je baksteenplaat te airbrushen, worden de stenen iets groter tegenover je voegen, en behoudt je het relief (theoretisch toch)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#62
citaat:
Geplaatst door Gerolf

... Zitten er geen raampjes in die toren? ...

[:D][:D][:D]
Gerolf,  geef me geen idee?n ...
Raampjes, en dan af en toe een manneke die komt zwaaien ? [:o)]

Dat van dat airbrushen zou wel eens kunnen lukken.
Niet dat ik daar veel ervaring mee heb.
Drybrushen zal anderzijds waarschijnlijk de stenen verkleind laten uitkomen ...

Weer ruimte voor wat experimenten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#63
Bakstenen en zandsteen ... een eerste (schuchtere) poging ...



Een loupelamp doet wonderen: ik zie de voegen goed genoeg om propertjes te snijden [:)]
Niets zo lelijk als een halve baksteen ...

Of ik straks nog blij ben, is een andere zaak:
1. Als ik nu de zijkant maak, past die dan mooi tegen wat ik nu heb?
. Ik heb al voor een afschuining gezorgd, zodanig dat de voeg (hopelijk) minimaal is
2. 't Vrouwke heeft gevraagd om op onze laatste <u>volledige</u> verlofdag toch gezellig <u>samen</u> op 't strand te zitten ... [8D][:I][:o)][B)][8)]
. Dus nu nog even koortsachtig een half uurtje knutselen, en dan hopelijk deze (late) avond nog verder metsen [:)]

Dus snel er eventjes terug tegen aan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#64
Historisch moment:  Het station is het hoekje om gegaan ...

of-te-wel: eerste stukje <u>volume</u> [:p][:p][:p]



Ik hoor al zeggen: "zou hij niet beter eerst dat zijmuurtje hebben afgemaakt, voor hij het vastkleefde" ...
Volgens mij niet, als ik de aansluiting van de hoeken propertjes wil krijgen.
Tegen deze avond weet ik het [;)]

Nu eventjes naar 't strand.
Dan kan dat hoekje goed uitharden.

En voor wie zich afvraagt waar ik die reuze-stekjes gehaald heb:
gewoon bij het GROOTwarenhuis ... Stekjes van 44 mm, (kopje inbegrepen [;)])

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

#65
Mooi man ! Geeft de verhoudingen mooi weer met de sakerhets tandstickor ernaast [^]

Steam.N

#66
Jongens, jongens, wat een prutswerk ...

Stuk afsnijden op de juiste voeg ... in verstek snijden aan de ene kant ... afmeten naar de ander kant ... ook die verstek snijden ...
En dan te kort ... te lang ... niet haaks ... te smal ... de voeg loopt om de hoek niet door ...
Opnieuw ... opnieuw ... opnieuw ...
En als het dan past ... die hoeknaad die open blijft ...

Het komt allemaal wel goed ...



Maar traagjes ... traagjes ... traagjes ...

Sommigen hier op ?t forum wisten het al direct te zeggen :
-   Michel: project van formaat
-   Binco: een hele uitdaging
-   Peter: serieuze uitdaging
Jongens die niet moesten wachten op pagina 5 van dit draadje, om te beseffen dat dit geen cadeau was.
Een beetje masochist ?  Neen !  Voortvarend en ondoordacht ?  Heel zeker !

Maar ik heb nog het grootste deel van een A4-blad aan steentjes ...
Dus: het komt wel goed !
Eens de vier kanten van dat torentje gedaan zijn, is het eventjes gedaan met verstek-snijden.
Dan loopt het wat sneller.

Heeft iemand een goede methode om snel en accuraat in verstek te snijden?
Ik heb (thuis) zo?n verstek-blokje liggen, maar daar ben ik nu niet veel mee ...

We zien wel ...

Z?,  ik heb eens even kunnen zagen.  Nu terug aan de slag.
Nog een uurtje doorbijten, en dan in bed ...

Want morgennacht is het terug naar Belgi? rijden, dus moet ik deze avond de oogjes niet te laat toe doen ...

Nog even zeggen: dat baksteenformaat komt redelijk goed over.
Op zo'n A4-blad ziet het er niet uit, maar zo op maat komt het wel goed.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#67
Hallo Jean,

Ik denk dat putty ook wel een bijdrage kan hebben in het vlotter bouwen van de muren. Als 2 panelen niet perfect aansluiten, kan je er ook milliput in smeren. Lijkt me iets makkelijker dan steeds weer opnieuw beginnen tot dat het past. 't Is maar een idee, meer niet. [;)]

Maar wat je tot nu toe hebt gemaakt ziet er meer dan goed uit! [8D][8D][8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#68
Ziet er weeral knap uit, man [8D] [;)]
De naad zou ik ook met putty bewerken, in plaats van te vijlen tot de plaat in verstek zit. Dan zie je trouwens nog steeds een naad.
In de uitgeharde putty kan je vrij eenvoudig voegnaden maken.

Wat ik me afvraag: in zo'n baksteenverband: loopt de kopse lijn door "om de hoek"? Mij lijkt het logisch dat die dan verwisselt met de strek-kant. Maar ik ben geen metselaar [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

#69
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ziet er weeral knap uit, man [8D] [;)]


Wat ik me afvraag: in zo'n baksteenverband: loopt de kopse lijn door "om de hoek"? Mij lijkt het logisch dat die dan verwisselt met de strek-kant. Maar ik ben geen metselaar [:I]



De truuk is in de baksteen een gleufje te slijpen in het midden in de strek-kant (lengte)en te vermetselen, op deze manier bekomt men na het voegen ook de indruk dat die hele steen 2 kopse kanten (of 2 verschillende stenen)zijn !
Ik weet niet hoe men dat vroeger met die kopse stenen vermetselde, misschien eens polshoogte gaan nemen ter plaatse (als dat of andere gebouwen er nog staan. In sommige gevallen zou dit een oplossing zijn, maar iedereen heeft verschillende manieren van werken en oplossingen zoeken in de bouw ![^]
Groeten Peter[;)]

Steam.N

#70
Gerolf,  ik denk dat je gelijk hebt.  Foutje ...
Ik ga er bij de volgende hoeken rekening mee houden.
Eigenlijk dom, want ik h?d er aan gedacht, maar had met het eerste wandjr de "gewoonte" genomen de baksteenplaat af te snijden op een rij lange stenen...
Natuurlijk, als je het hoekje om gaat, moet het net andersom.
Wat er is laat ik staan.  Geen kat die het zal zien, denk ik.

Peter, jou methode werkt, maar alleen voor die eerste rij.
De volgende rij is al kopkant, dus dan heb je twee kopkanten opeen ...

Gerolf, Michiel, die putty ga ik zeker gebruiken.  Thanks voor de prima hint.
Ik word een beetje zenuwachtig, als na al het meten en passen alles ok is, behalve dat naadje ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

#71
Er bestaat een hulpstuk om zoiets in verstek te snijden. Dat is een metalen blokje van ongeveer 5x5x5 cm met een zijde in 45?.
Hierop bevestig je een Exacto mesje en laat dat blokje langs een (stalen) lat schuiven. Ik heb het zelf niet (nog niet) Voor mijn seinhuis Antwerpen-Schijnpoort heb ik die schuine kanten gewoon gemaakt door een het muurstukje tegen een blokje hout te drukken en zo over schuurpapier te schuiven. Het beste is aan dat houten blokje de eerste 0,5 cm wat af te schuren zodat dit niet telkens mee over het schuurpapier gaat.
Met het voegenverloop moet je gewoon rekening houden als je een hoek maakt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

#72
citaat:
Geplaatst door Peter

... Er bestaat een hulpstuk om zoiets in verstek te snijden. ...

Heb ik thuis liggen, maar heb er nog geen al te goeie ervaringen mee.
Waarschijnlijk onvoldoende mee geoefend ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#73
Jean,

Natuurlijk ben jij daar niet mee geholpen was enkel antwoord op Gerolf's vraag, mogelijk werd die ene kopse steen ergens tss de stenen voor de hoek verwerkt (met kleinere stenen werd ook al eens gewerkt )!
groeten Peter[;)]


SuSke

#74
Voor het afwerken van de hoeken heb je de niet standaard maten van stenen (klezoren - klis-klezoor en zo van die dingen).
De hoek op een kopse laag was gewoon een paar halve stenen.
Je hebt hier niet te maken met buitenbladen van spouwmuren maar met muren in vol metselwerk, massieve baksteen en daar blijft alles een beetje beter op zijn plaats zittne desnoods met een extra kwakje mortel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.