G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

ysbeer

#30
Ik wens je veel succes.
Maar ik zie het niet zitten(na mijn ervaring)maar ja wie ben ik[:I][:I]
wim

eve

#31
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door eve

Gebruik voor de aandrijving een draadstang-stappenmotor combinatie : zeer sterk, nauwkeurig en zelf-remmend (geen gekl.... met pinnen en gaten).



Erik en Mark



Prijs [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]

wim



Aan het intikken van [:(!] zal het niet liggen...
Ik vind bij Conrad (niet bepaald de goedkoopste) 5 motoren van ca. 50? en minder.
Motiveer tenminste "Prijs"...

Erik en Mark

eve

#32
citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door eve

Gebruik voor de aandrijving een draadstang-stappenmotor combinatie : zeer sterk, nauwkeurig en zelf-remmend (geen gekl.... met pinnen en gaten).



Of ineens de tafel van een CNC freesmachine; alles direct ingebouwd en heel nauwkeurig [:p]...

Juist die nauwkeurigheid bij zelfbouw is een struikelblok.  De tafel gaat toch wel redelijke afmetingen hebben (bij mij zou die 1200 * 500 mm zijn) en wordt uit 'minderwaardig' materiaal gebouwd (hout + alu?) dat leeft en trekt.  Met een stappenmotor/draadstang/IR combinatie moet je in alle gevallen juist kunnen positioneren (een paar tienden uitlijningsverschillen in je rails en ...).
Juist daarom zou ik opteren voor een aandrijving met wat 'rek' (aandrijving eventueel met visdraad) en sterke centreer/vergrendelingspinnen die de rails altijd juist uitlijnen en volgens mij is dat veel minder gekl.. dan stappenmotoren/draadstangen/sturing [}:)].




Wij gebruiken onze zelfbouw machine voor het frezen van koperprintjes. We halen een nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid van 0,1 mm.

Erik en Mark

conducteur

#33
De lineaire beweging zal met een stappenmotor en trapeziumschroefdraad zijn. Dat is al zeker. Hoe de bevestiging zal zijn tussen moer en tafel is nog niet helemaal zeker.

De geleding wordt waarschijnlijk een ronde staaf uit blank getrokken staal. De  plaat zal dan op drie punten rusten: de moer, en op twee blokken op de staaf staal. Die twee blokken uit PA omdat dat zelfsmerend is. Dat is toch wat we samen hebben gebrainstormd met de leerkracht. Ik betwijfel dat dat gaat werken, omdat de draadstang dan niet in het midden staat. Het gewicht van een volledige plaat vol met treinen mag zeker niet onderschat worden... (12 kg ong). Ik ben bang dat het zaakje gaat kromtrekken... Maandag nog eens vragen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#34
Twee schroefstangen gebruiken, en die via een ketting en drie tandwielen met ??n stappenmotor aandrijven [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#35
Nog eens MSM 78 p. 64 doorlezen?
Geen high-tech, wel werkend... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

#36
Dat is ook een oplossing... Ik dacht aan twee staven blank getrokken staal en een schroefdraadas.
Edit: MSM 78 heb ik ook al doorgenomen. Nogal veel gefoefel met dat relais. Ik denk wel dat het werkt, maar er zijn elegantere methode's om dat te bereiken. Toch zijn er enkele elementen die mogelijk bruikbaar zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#37
Zelf zou ik kiezen voor 2 geleiders in staal (minstens 16mm doormeter, indien mogelijk zilverstaal of stubstaal, die kan je zo in h6 of h7 vinden). Ofwel met nylon geleiders op de tafel, ofwel met blokjes met kogellagers als de wrijving te hoog is. Plaatsing van de geleiders om doorzakking te beperken.

Aandrijving met 2 stappers en draadstangen dichtbij de geleiders. Gewone draadstangen zullen wel ok zijn. Voor die moer ga je wel even werk hebben om er eentje spellingsvrij te maken. Maar daar bestaan truckjes voor. (je moet zelf ook nog iets doen [8D])

Sturing in open loop met 1 home positie. Bij het begin zoekt de controller voor de 2 stappers de home (het nulpunt). Je laat ze samen in de goeie richting gaan, als er 1 home komt stop je die en laat de andere naar home gaan. (error conditie trappen) Daarna open loop. Een M6 draadstang heeft een pas van 1mm, simpele steppers 200 posities. Dus positioneren op 0.1mm is mogelijk.

Als je sturing in closed loop wil moet je een rotary encoder op je as zetten en je controller de stappen laten tellen. Dan kan je "verloren" stappen recupereren. Een home positie ga je ook nodig hebben.

Vraag: ik weet niks van DCC of hoe je je besturing doet, maar is het wel nodig dat je schaduwstation het adres van de decoder kent? Zoals ik het zie stuurt je programma een loc naar een plaats op het schaduwstation. Dus je programma kent het locnummer en plaats. Als jij ervoor zorgt dat als je programma een plaats selecteert, dat die plaats correct geselecteerd wordt, dan is het toch genoeg? (want je programma weet welke loc daar staat)

Maw ik zie het mees als een vervanging van een wisselstraat dan een onafhankelijk item: je leest een wisselselectie die je dcc systeem doet in je controller en vertaalt dat naar de positionering van een spoor. Je bijkomend probleem is dat je niet tegelijk kan inrijden en uitrijden, dat ga je aan je dcc systeem moeten wijsmaken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#38
Er liggen al veel eieren van colombus op mijn tafel, hier nog een.
Het enige wat de trein op en voor de yard moet doen is stoppen en aanzetten. Zou dat niet te regelen zijn met een remgenerator? Er bestaan toch verschillende manieren? ABC,...

Als je er nu voor zorgt in het programma, dat de yard zich automatisch verplaatst naar een leeg spoor nadat er een trein op de yard is gereden, dan moeten we zelf niet stoppen voor de yard. Als beveiliging kunnen we ook met een relais de retourdraad van de sporen onderbreken zodat de treinen niet kunnen wegrijden. Een noodstop knop zou dat zelfde relais kunnen aansturen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#39
Rian, voorzie dan lange sporen of een Gottwaldkraan [;)]
Groetjes, Peter


conducteur

#40
[?]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#41
citaat:
Geplaatst door conducteur

[?]



Rian, mij lijkt het toch veiliger om voor je tafel (of yard) een stopsectie te voorzien waar je sleep toch (eventueel) volledig tot stilstand kan komen (indien de 'brugdraaier' nog niet klaar is) en met terugmelders naar je besturingssoft.  
Die Gottwaldkraan kan tussenkomen indien je 'remsectie' niet genoeg 'remt' en de tafel nog niet klaar staat [;)]
Groetjes, Peter


Havoc

#42
Je kan natuurlijk ook een bareel over de sporen zetten als de tafel nog niet klaarstaan.

Als ik het zo zie, dan denk ik dat de mechanica nog het minste probleem gaat zijn. Grootste probleem is het opvangen van alle mogelijke fouten en daar correct op reageren: zonder brokken!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

#43
Ik denk dat beide problemen (zowel mechanisch als besturingsmatig) niet te onderschatten zijn, vandaar dat het zo'n interessant onderwerp is.
Groetjes, Peter


ysbeer

#44
Eve
Een werkelijk betrouwbare stappen motor met draadstang en electronica kost veel meer dan 50 Euro.
Kijk wat ik bedoel is als je de geld pot open zet is het geen kunst om
iets moois te maken.
Maar oke de reactie was wel kort door de bocht.

Wat ik niet begrijp is de grote angst voor nauwkeurigheid
Het enige wat goed moet zijn is de aansluiting aan beide zijde op het spoor.
Met punt stiften, een stevig electromagneet of motor is dat simpel te maken.
Of het hele bord tijdens het rijden nu wel precies recht loopt is onbelanrijk.
Zolang je hem niet al te scheef of vast trekt is het oke.
Krom trekken is te voorkomen door een metalen frame

links en rechts een ketting en plasic rijwielen moet kunnen.
ik zou nooit de positie laten bepalen door aantal stappen
Volgens mij onnodig duur en ingewikkeld,en minder betrouwbaar dan stiften. (een stift aan elke zijde)

Niet voor niets gebruikt men nu in 2012 nog steeds dit soort stiften bij treinbruggen en geen stappen motoren e.d
wim