Oppervlakkig?

Gestart door doomslu, 20 juni 2011, 09:42:17 AM

doomslu

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Jacq.

Ik voel me niks beter dan andere, dat was ook niet wat ik wilde zeggen.
Wat mij op viel dat er van alles door elkaar wordt gezegd (ieder voor zich)maar er vrijwel nooit een discussie ontstaat.
Hoogstens zinloze ruzie over 2 rail 3 rail of keerlus schakelingen
Wat ik zou willen dat als iemand (of ik) iets schrijf er tenminste op gereageerd wordt.
Ik heb liever dan iemand schrijft"jouw methode is waardeloos"want dan komt er discussie.
Het totaal niet reageren geeft alleen een doos losse opmerkingen, nooit discussie
Ik vind men (ik dus ook)is nooit te oud om te leren.
wim

Deze interessante quote van Wim heb ik uit een ander draadje gehaald, om niet van het onderwerp daar af te wijken.

Ik ben het eens met Wim dat hier vaak door elkaar wordt gepraat. Erg is dat niet natuurlijk, maar soms zou het wel leuk zijn moest er wat dieper op bepaalde methodes ingegaan worden.

Waar ik persoonlijk minder van hou is "jouw methode is waardeloos"? Ik ben eerder van het type dat zou zeggen "wat denk je van deze methode?". ;) Maar daar gaat het niet om. Ik vind ook dat veel draadjes een stille dood sterven, nog voor er echt een discussie is geweest. Soms heb ik de indruk dat er twee, drie onderwerpen een paar dagen "hot" zijn en dan gaat de aandacht weer naar iets anders.

Je hebt natuurlijk ook de draadjes "Waar ben ik mee bezig" en "mijn laatste aanwinst". Daar is het logisch dat er van de hak op de tak wordt gesprongen. Hier zou ik echter aanraden om, wanneer het de moeite loont er verder op in te gaan, een apart onderwerp te starten. "Ooit zal het klaar zijn" is een mooi voorbeeld van lang levende draadjes.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Het bericht van Wim (Ysbeer) was mij ook opgevallen, en ik ik zou ook graag meer diepgaande discussies zien verschijnen over technieken, methodes en resultaten. Maar het ligt natuurlijk ook aan de aanbrenger. Draadjes als "kijk wat ik heb gekocht/gemaakt/gedaan" nodigen niet dikwijls uit tot diepgaande discussies.

Een forum is zoals haar leden. En hoewel we hier menig zeer bekwame modelbouwers hebben huizen, blijft de reputatie van dit forum als vooral een "handjesklap-forum" waar we mekaar graag schouderklopjes geven zonder al te veel kritiek te durven geven. En zo is elk forum anders. Zo heb je ook oeverloze-klets-fora, of beklemmende-klinknageltellers-fora. Al bij al is het hier nog lang niet zo slecht.

Ik zal in elk geval wat kritischer en bevragender reageren wanneer ik mijn bijdrage in de discussie als relevant beschouw. En misschien ook eens af en toe een ballonntje oplaten... Zoek alvast dekking [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Mijn mening:

Ik zou ?brainstormen? over methodes ook wel leuk vinden maar daarvoor zijn er op dit forum te weinig echte modelbouwers. De weinigen die er zijn hebben dan ? zoals Wim aanhaalt ? een eigen methodiek opgebouwd die in de meeste gevallen niet meer vatbaar is voor discussie?.

Voorbeelden:
Jacques gaat, en ik zeg dit met alle respect, zoveel mogelijk (duurdere dingen) kopen en maakt gebruik van duur professioneel gereedschap. Gerolf is daarentegen uitermate inventief en bouwt fenomenale dingen van scratch. Zelf ga ik, wat scenery aangaat, uitsluitend goedkope grondstoffen gebruiken en kijken of er niets bruikbaars in mijn vuilbak zit?
Wandelen we even verder door dit forum dan zijn we (wat recente draadjes betreft) met Michiel, ToThePoint, SteamN, H0lland en Evan wel grotendeels uitgepraat wat (soms experimentele) modelbouwers aangaat. Iedereen heeft dan inderdaad weer zijn eigen methodiek?

Interesse:
Wat ook duidelijk is, is dat zelden of nooit gevraagd wordt ?Hoe doe je dit of dat??. Als die vraag er wel komt is het meestal ook van iemand uit dat groepje dat ik hierboven sommeer.

Als ik dan nog eens Westlake Publishing forum mag vermelden: Daar zit het cr?me de la cr?me op gebied van modelbouw. De echte Meesters, de echte perfectionisten. Maar ook daar wordt zelden diepgaand gediscuteerd over methodes.

Samengevat:
(Weer eens met alle respect en verontschuldigingen als ik iemand vergeten te vermelden ben? Ook wil ik mezelf (en anderen) hiermee niet een bepaalde status toekennen?)
De kring van ?meer-detail-modelbouwers? op dit forum heeft weinig nood aan brainstormen omdat het resultaat dat ze individueel boeken met hun eigen werkmethode volstaat.  Of men nu streepjes roest zet met een Devillbis of met een penseel uit den Aldi? maakt niets meer uit!

Gerolf

citaat:
soms zou het wel leuk zijn moest er wat dieper op bepaalde methodes ingegaan worden
Interessant uitgangspunt, Luc [8D]
Ik denk dat er enkele dingen remmend kunnen werken
- Nogal wat discussies zijn al (meermaals) gevoerd. Dit kan leiden tot "moeheid" bij forumleden die hier al langer zijn.
- Om een goed resultaat te bereiken, bestaan er vaak verschillende technieken.
- Mensen zijn geneigd om een oplossing die voor hen de goede is te blijven gebruiken
- Als een erg ervaren bouwer iets zegt, durven beginners in de materie soms de discussie niet aan
- ...

Dit neemt niet weg dat "samen zoeken naar goede oplossingen" voor mij ??n van de kerntaken van ons forum is.
De eerder opgenoemde valkuilen moeten we herkennen, en er op een goede manier mee omgaan [;)]
EDIT: blijkbaar was ik tegelijk met Dirky aan 't reageren. Er staan dus overlappingen [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

@ Dirky, deels off-topic: Ik denk dat je nog heel wat getalenteerde bouwers niet genoemd hebt. Maar niet iedereen is even actief/schrijvend op ons forum
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Juist Gerolf... daarvoor heb ik er ook aan toegevoegd dat ik een greep heb genomen uit meest recente draadjes...
... en dat ik mij verontschuldig als ik iemand heb vergeten te vermelden... [:)][;)]

PS:
Ook jammer dat brainstormen over een werkmethode (als het dan toch gebeurt) veelal bij het draadje blijft. Het zou eerder moeten verhuizen naar Tips & Tricks waar het echt op z?n plaats zou staan!

Havoc

citaat:
Je hebt natuurlijk ook de draadjes "Waar ben ik mee bezig" en "mijn laatste aanwinst". Daar is het logisch dat er van de hak op de tak wordt gesprongen. Hier zou ik echter aanraden om, wanneer het de moeite loont er verder op in te gaan, een apart onderwerp te starten. "Ooit zal het klaar zijn" is een mooi voorbeeld van lang levende draadjes.


Zouden de moderatoren daar niet eens een "sensibiliseringscampagne" kunnen houden? Bvb enkele leden met een pm aansporen om een draadje te starten over hun project of gewoon in de betreffende draad zelf.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Moderatoren (of gelijk welk forumlid ?) zouden, getriggerd door draadjes, nieuwe draadjes kunnen starten in een categorie "Tips & Tricks - In discussie/ontwikkeling".  Als de moderatoren dit doen, zijn we zekerder dat de structuur van het forum beter behouden blijft.

Het is dan ook duidelijker in welke draadjes de echte discussies gevoerd worden.  Eens goeie methodieken uitgepraat, kunnen conclusies of beste werkmethodes in de "Tips & Tricks" geplaatst worden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eric

citaat:
Geplaatst door Gerolf

- Nogal wat discussies zijn al (meermaals) gevoerd. Dit kan leiden tot "moeheid" bij forumleden die hier al langer zijn.



[|)]Hoe dat je het weet[|)]

"burn out"

Steam.N

Eric,

zijn die verschillende discussies telkens uitgemond in een goeie "Tips & Trics"?

Zo ja, begrijp ik ten volle de burn-out.  Zo niet: er zijn zoveel draadjes, dat ik na 6 maanden nog niet alles gelezen heb ... .  De sectie "Tips & Tricks" kan de best-practices bundelen, en de zoektocht wat eenvoudiger maken ...

Ik heb gemakkelijk praten, natuurlijk.  Ik ben nog maar recent tot het forum toegetreden, en sleep nog geen verleden mee [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Moderatoren (of gelijk welk forumlid ?) zouden, getriggerd door draadjes, nieuwe draadjes kunnen starten in een categorie "Tips & Tricks - In discussie/ontwikkeling".
Een nieuwe forumcategorie? Misschien nuttig, maar in het verleden postte men wel eens een vondst bij "tips en tricks" - waarop dan een discussie volgde [:)]
Aan het aantal posts bij het topic-overzicht kan je inschatten of er wel of niet een discussie was.

Om voor elk topic een "samenvatting" te gaan schrijven in een aparte rubriek lijkt me ook wat overkill. Trouwens, het nalezen van de discussie zelf kan bijzonder leerzaam zijn.

Ik ben het er wel volledig mee eens dat we vanuit topics zoals "waar zijn we mee bezig" mekaar moeten stimuleren om zinvolle aparte draadjes op te starten [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Gewoon minder oooh en aah schrijven in het draadje ooit zal het klaar staan. Kijken, bestuderen en eventueel bewonderen.
Conclusie trekken en er iets uit leren en eventueel een  vraag om uitleg stellen. Over iemands bouwmethode of techniek moet en kan je niet discussi?ren  deze is persoonlijk. Je kan er van leren en ze al dan niet toepassen op je eigen persoonlijke manier.
Bij discussie over bouwmethodes krijg je teveel nietes welles. Bv. ik bouw veel met karton en heb al meerdere malen beschreven hoe je karton en papier moet verwerken om krom trekken tegen te gaan. En telkens krijg je de discussie dat karton toch gaat scheef trekken in een vochtige omgeving, ondanks ik uit ervaring weet dat dit niet het geval is. Daar wordt een mens al eens moe van. Uitleg vragen ja discussie nee doe met de uitleg wat je wil.
Mijn bescheiden mening.

Erik.

evan

Hello all,

Moeilijke toppic[:)]

"Tips en tricks" is een goed idee na afsluiting van het onderwerp, maar dat vergt extra werk voor een moderator of admin om dit te catalogeren en bij te houden.

In een draadje alternatieve werkwijzes voorstellen aan de bouwer is soms vervelend omdat het bewuste draadje kan afwijken door een discussie.

Mijn mening en visie is:

Ik lees het forum uit nieuwsgierigheid.  Ik vind bepaalde zaken knap en interessant en ander ook weer niet.  Dit is natuurlijk logisch.
Als ik bovendien vragen heb over bijvoorbeeld de werkwijze, zal ik ze stellen.  Maar voor zaken die me niet boeien of als ik zie dat het anders of beter kan, zal ik niets posten tenzij de persoon in kwestie er uitdrukkelijk om vraagt.  Anders vind ik het onbeleefd van een werkwijze of mening op te dringen.  Op een expo ga je ook niet zeggen van "Dit zou ik toch anders gedaan hebben".  Als iemand dit tegen me zegt, antwoord ik "Proficiat en loop nu maar verder".
Teveel mensen horen zich graag zelf praten of dringen iets op en luisteren en kijken niet naar anderen en hun werk [^]
Daarentegen als iets knap en mooi uitgewerkt is en ik wil de bouwer een compliment geven zal ik dat zeker doen.

Zelf ben ik bijna klaar met m'n 2e volledig afgewerkt project op het forum en er volgen er nog[:D].  Van deze projecten heb ik zonder geheimen van het ganse werk verslag uit gebracht.  Waarom? Wel niet voor de pluimen, maar om ideeen technieken en ervaring mee te delen en niet voor mezelf te houden.  Toch sta ik vaak open voor advies en raad en als ik die dan volg, vermeld ik ook met plezier de naam van die persoon later in mn verslagen en gaat de dank en eer ook naar die persoon.

Kortom discussies zijn niet per se nodig tenzij er om gevraagd word om een oplossing te berreiken over de toppic.  (Het moet ook geen jaar duren om een oplossing te berreiken[}:)])

Dit was mijn eitje[;)]

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

just4fun

Dit is idd een voorkomend iets en dat is jammer.
De 'gevestigde' modelbouwer heeft zijn werkmethode, is daar tevreden mee en wil/zal/kan niet veranderen.
De new-be probeert misschien wel een bepaalde methode, is daar tevreden mee en werkt zo in stilte verder, zonder z'n geteste methode te melden, want vindt dat niet nodig. Of deze new-be probeert iets, het werkt niet en meldt dit ook niet. Want ook dat vindt hij niet nodig.
Beiden zijn wat jammer, maar ik denk dat drempelvrees om eventueel 'in discutie' of 'welles-nietes' te verzeilen de belangrijkste punten zijn. (Let op: ik spreek NIET uit eigen ervaring!)

Een voorbeeldje? In het item 'Keerlusmodule met een minimum aan onderdelen.' van ToThePoint/Jean-Paul.
De topic-starter heeft voor hem iets gevonden, wil dit meedelen en geeft een mooie inleiding. Nog voor er ??n en ander volledig uit de doeken is gedaan, wordt er al afgebroken. Met als resultaat dat er na 3 pagina's nog steeds geen (al dan niet vernieuwend) schema is verschenen [:(].
Waarschijnlijk is er inderdaad niets echt nieuws 'uitgevonden' (een autoconstructeur doet ook bij elk nieuw model alsof hij iets nieuws heeft ontdekt) en ik wil in deze helemaal geen standpunt innemen (wegens helemaal geen digibeet hieromtrent) maar voor er ook maar enigszinds afbrekend of zichzelf beschermend wordt gereageerd, kan er misschien toch wel eerst eens even afgewacht en geluisterd worden.
Als je uitgedieptde draadjes wil zien op het forum, gediscuteerd moet worden, uitgeprobeerd, mag je de eigenbescherming even opzij leggen en met een open geest kijken naar wat de ander te vertellen heeft ipv direct al melding maken van 'dit bestaat al, kijk hier'.
Misschien bestaat het dus idd al, maar hoe kan je dat weten, als je helemaal niet gezien hebt wat de ander had willen laten zien, maar er de kans nog niet toe heeft gehad? Misschien zitten er toch vernieuwende ideetjes achter? Tenslotte is Rome ook niet op 1 dag gebouwd, maar een constante (r)evolutie.
Dit dus niet uit eigen ondervinding, maar door 'langs de zijlijn' te zitten kijken en al helemaal niet standpunt-innemend!
Paul

ToThePoint

Dat het forum oppervlakkig is is mijns inziens soms en soms niet.
Dat hangt af van hoe het forum op de lezer overkomt en hoe deze het forum (wereld ) bekijkt.

Ik verklaar me nader.
Om werkwijze te wijzigen en discussies te hebben die in basis en essentie gezond zijn dient men zijn geest flexibel op te stellen.
(zie ook mijn handtekening).
Uw geest flexibel opstellen is niet makkelijk, maar ik hanteer de regel "Er is geen goede of slechte manier, enkel het resultaat telt "
Ikzelf heb ook geregeld aan auteurs vragen gesteld, en Dirky wees me op het feit dat via het forum te doen zodat andere er ook iets aan hadden.
Ik heb in mijn leven veel gedaan en gebricoleerd, geprutst enz ... Alles kan ik gebruiken in de treinmodelbouw, het is net alsof men leven tot hiertoe een voorbereiding voor dit was. Want als 14jarige puber droomde ik van een treinbaan, dat was in de garage. (ik wijk weer af)
Ik heb zeer veel geleerd dankzij het forum en ben de auteurs ervan heel dankbaar.
Ik zou niet zover staan nu zonder de tips en truc's van zijn die posten.

En er zijn mensen die het forum ook gebruiken voor handjesklap (bewust of onbewust) Ik dus ook. Want we hebben heel recent de dip gehad van Michiel. Die schreef ooit dat zijn wederhelft niet in de treintjes geinteresseert was. Hij is vermoedelijk niet de enige. Ik heb dat ook hier, maar wie gaat dan aanmoedigen ?
Juist wij, dus wat men onder handjesklap begrijpt is in weze een essenti?le morele steun. Het forum leent zich daar uitermate voor want gaan we anders bij zen allen regelmatig op bezoek om de vorderingen te bekijken ? Een speciale bus inleggen ?
Neen ik zie de madam al zeggen "Bezoek ? Men huis is niet proper".
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI