Nieuws:

Nu in MSM 264 PRAKTIJK: Modelbouwkunst in een doosje, deel 2 | Sluitverlichting op goederenwagens | De NS Railhopper | Opwaarderen van een startset-wagen

Hoofdmenu

Het bouwen van een vierendeelbrug

Gestart door Koen, 08 augustus 2010, 14:05:04 PM

Geert

Half volgend jaar (2011) wordt er zulke brug afgebroken te Oelegem over het Albertkanaal. Dit is wel geen spoorbrug, maar kom ik rij er elke dag over met de fiets naar het werk.

brug Oelegem

De spoorwegbrug in Herentals over het Albertkanaal staat ook in het verlanglijstje om afgebroken te worden.

spoorbrug Herentals

Dit alles in het kader van verbreding en verhoging doorvaarthoogte Albertkanaal.

We zullen ze missen deze mooie bruggen...[:(]

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

marc goovaerts

Mag ik efkes een stomme vraag stellen ?[:I]

Van waar komt eigenlijk die benaming 'vierendeelbrug'? Wat zijn dan die 'vier delen' ?

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Mag ik efkes een stomme vraag stellen ?[:I]

Van waar komt eigenlijk die benaming 'vierendeelbrug'? Wat zijn dan die 'vier delen' ?

De naam vierendeelbrug komt van meneer Vierendeel, de ingenieur die deze bruggen heeft ontworpen.

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Peter

Welke uitleg er ook aan gegeven wordt (dat is wel goede achtergrondinformatie) Ik blijf in de eerste plaats het model van Koen een prachtstuk vinden, waar hij beslist al ettelijke uren aan gewerkt heeft.
Ik hoop in de toekomst dan ook nog andere prachtstukken van Koen te mogen bewonderen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

@Peter,

Bedankt voor het compliment. Er zitten inderdaad heel wat uren werk in deze brug maar het loon de moeite. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zoveel voldoening gehad heb aan mijn hobby al nu [:I].
Voor mij is dit d? manier om mijn hobby met veel plezier te beleven. Er staan nog heel wat projecten op stapel maar ik wil elk project volledig afwerken voor dat ik aan een ander project begin.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

gjvdz

Je kan ze nog altijd in Mechelen aan het station komen bezichtigen.
Daar liggen er niet minder dan drie[^]
Mvg Giel-Jan

Koen

@gjvdz,

Doe ik sowieso elke zondag morgen als ik in Mechelen naar de bakker rijd [:p]. Op die manier kan ik steeds de details van de bruggen nog eens bekijken alsook de werken in uitvoering opvolgen [:o)].

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

gjvdz

Ah, oei ik wist niet dat we met een bijna mechelaar temaken hadden [;)]
en ook ik kijk er elke keer naar als ik naar de gitaarles ga [:D]
Mvg Giel-Jan

Koen

@gjvdz,

Ik ben geboren en getogen in Mechelen. Ik ben opgegroeid de schaduw van "den nieuwen watertoren" (zoals ze in Mechelen zeggen).
Ik heb deze trouwens nog weten bouwen [:p].
Wij woonden recht tegenover lijn 53 Mechelen - Sint Niklaas en had vanuit mijn kamer zicht op deze lijn [:p] (toen was deze nog niet ge?lektrificeerd en stond de wijk in het Mechelsveld er nog niet) - waarschijnlijk de reden waarom ik gepassioneerd ben door diesellocs [:o)].
Op deze lijn reden bijzonder veel 51'ers. Gewoon machtig als deze vertrokken. Ik moest niet op de uitkijk staan wanneer deze vertrokken. Je hoorde dit van ver [:D].
Af en toe reden er ook nog eens museumstoomlocs over deze lijn. Nee, nee zo oud ben ik nu ook weer niet dat ik stoomlocs heb weten rijden [:D] [:D] [:D]  (met zeer veel respect voor de ouderen onder ons h? [;)]).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

gjvdz

Ah, amai dat had ik niet gedacht[8D]
Ik ben in Zemst geboren en woon er nu nog altijd [8D]
Ben hier heel gelukkig met onze vrij grote zolder en tuin.
Ik ging vroeger in het station van Weerde vaak treinen spotten maar heb daar nu bijna geen tijd meer voor. De enige trein die ik nu nog zie rijden in Weerde is die van Amsterdam naar Brussel om 7.25
Mvg Giel-Jan

TreinTeLaat

Ik woon in Heffen, da's een deelgemeente van Mechelen.
Ik ga naar school in Mechelen en ik passeer dus elke dag de vierendeelbrug van Mechelen station richting Mechelen-Nekkerspoel...

Het zijn mooie bouwwerken die bruggen...
Trouwens ook mooi om ze te zien vanuit station Mechelen-Nekkerspoel (met een goede camera met zoom kan je de treinen van daaruit mooi zien)
Ook de voetgangersbrug om van de hgogeschool naar het staion te gaan, is echt naast die brug, en zo bewonder ik de brug dagdagelijks...

gjvdz

Mvg Giel-Jan

Gerolf

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Waar zit je op school?[:p]

Euh, mensen, kan zoiets niet via pm? Koen's verhaal over de bruggen wordt een beetje verwarrend zo ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Oke oke Gerolf ik zal het is via pm vrage maar niet vergeten dat het verhaal begonnen is bij de bouwer zelf he [;)]
Mvg Giel-Jan