Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

trainfreak

#615
citaat:
Geplaatst door Michiel

Dat is natuurlijk ook een uitleg. [^] Bedankt Ronny voor deze rechtzetting. [;)]

De algemene regel is dat de voorste panto omhoog moet, maar bij de meerspanningslocomotieven gaat dat niet altijd he Michiel[;)]
Spoorse groeten
Dimitri

Michiel

#616
citaat:
Geplaatst door trainfreak

]De algemene regel is dat de voorste panto omhoog moet, maar bij de meerspanningslocomotieven gaat dat niet altijd he Michiel[;)]

Het gaat wel! Maar of de locomotief daar beter mee rijdt, dat is waarschijnlijk de vraag. [:D]

Het was inderdaad mijn fout. Ik wist nog niet dat die reeks 13 ook met 25kV overweg konden, en dan nog wel met een speciale pantograaf hiervoor. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

trainfreak

#617
Daarvoor is dan alles weer in 'klassen' onderverdeeld..
klasse 10-19 zijn de meerspanningslocomotieven.
Klasse 20-29 zijn de enkelspanningslocomotieven.

Jammergenoeg klopt het geheel niet meer door de levering van de traxxen (reeks 28 en 29).

Ook bij de diesels is er zo'n onderverdeling
Spoorse groeten
Dimitri

mini-bs

#618
citaat:
Geplaatst door trainfreak


De algemene regel is dat de voorste panto omhoog moet, maar bij de meerspanningslocomotieven gaat dat niet altijd he Michiel[;)]
[/quote]

Is dat een regel die al heel lang geldt, of sinds niet zo heel lange tijd ?

Heb altijd gedacht dat de achterste panto omhoog moest. Maar de laatste tijd zie ik idd meestal de panto vooraan in gebruik.

 

trainfreak

#619
citaat:
Geplaatst door mini-bs

citaat:
Geplaatst door trainfreak

De algemene regel is dat de voorste panto omhoog moet, maar bij de meerspanningslocomotieven gaat dat niet altijd he Michiel[;)]



Is dat een regel die al heel lang geldt, of sinds niet zo heel lange tijd ?

Heb altijd gedacht dat de achterste panto omhoog moest. Maar de laatste tijd zie ik idd meestal de panto vooraan in gebruik.




Het is nog maar sinds 1 of maximum 2 jaar dat dit zo is.
Naar wat ik gehoord heb was het vroeger altijd de voorste, dan een tijdje de achterste (met uitzonderingen hierop...), en sinds kort terug de voorste.
Spoorse groeten
Dimitri

Powered By Diesel

#620
Hetgeen ik gehoord heb is dat dit bij autotransporttreinen wordt gedaan om schade aan en stof op de auto's op de eerste wagon te vermijden door met de voorste pantograaf omhoog te rijden. Misschien wordt dit een algemen regel?
running on heavy fuel

trainfreak

#621
citaat:
Geplaatst door Powered By Diesel

Hetgeen ik gehoord heb is dat dit bij autotransporttreinen wordt gedaan om schade aan en stof op de auto's op de eerste wagon te vermijden door met de voorste pantograaf omhoog te rijden. Misschien wordt dit een algemen regel?

Dat was inderdaad een van de uitzonderingen toen men nog met de achterste panto omhoog reed.
Nu is die regel veranderd naar altijd de voorste panto op (indien mogelijk)
Spoorse groeten
Dimitri

Michiel

#622
In verband met de nieuwe beklidderde break, dit een uitvergroting ervan. Aan jullie om te bepalen om welk nummer het nu eigenlijk gaat! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Lukas

#623
Hoi,

Het is "Break" nummer 378 die jammergenoeg beklad is.Ik heb die Break zaterdag zien staan op een uitwijkspoor in Brussel Zuid.

Lukas
LEVE HLR 73,74 EN 82

conducteur

#624
Ik heb van horen zeggen dat er vroeger feitelijk geen regel was, maar dat iedereen met de achterste panto in rijrichting reed, maar dat er enkelingen waren die het anders deden omdat als men de loc weer voor de trein moest zetten de andere ruit meestal erg vuil was door stof die van bv de bovenleiding kwam, en met de voorste omhoog valt het stof op het dak, en sindsdien zou dat de regel geworden zijn...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

patatje70

#625
vrijdag in gentbrugge... de 6219 en 6202





EN SPECIAAL VOOR ERWIN: PIMP MY CONTAINER
deze was nieuw voor mij.. nieuwe hobby: containerspotting



ToThePoint

#626
Die heb ik ook nog niet gezien. Ondanks dat ik bijna alle weekends tussen de blikken dozen sta.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

B-Cargo

#627
geen . voor het nummer 6202 ? Zit de stoomketel er weer in of was de verf op ??[:D][;)]

ToThePoint

#628
citaat:
Geplaatst door B-Cargo

geen . voor het nummer 6202 ? Zit de stoomketel er weer in of was de verf op ??[:D][;)]




??? daar snap ik nieks van. Leg eens uit AUB.
Ik zie wel dat er op de foto van de 6219 een punt voor het nummer staat. En bij de 6202 niet.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

#629
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

geen . voor het nummer 6202 ? Zit de stoomketel er weer in of was de verf op ??[:D][;)]




??? daar snap ik nieks van. Leg eens uit AUB.
Ik zie wel dat er op de foto van de 6219 een punt voor het nummer staat. En bij de 6202 niet.

Een punt voor het nummer betekent dat de stoomketel, voor de verwarming van sommige rijtuigen, uitgebouwd is. Corrigeer me als ik het fout heb...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *