Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Hernummeren van locs

Gestart door ERVIN, 16 oktober 2009, 19:41:58 PM

ERVIN

Voila , mijn eerste hernummering is een feit , ik heb deze loc verleden week in Antwerpen-Noord gezien, de schildering verschilt een beetje van de " echte" , maar op een afstand lijkt het er heel erg goed op.

Deze loc droeg , in model, dus het nummer 5001 , nu gaat hij hier door het leven als de 5174, foto's van de " echte" zijn te zien in spoorweg journaal Nr.171 , maar hier dus het model..

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1724.jpg/IMG

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1722.jpg/IMG

eric

Welk verschil?
Maar dat is ook wel aan te passen denk ik.

http://www.treinfoto2000.be/oktober2009/Afbeelding%201326.jpg

Knap werk Erwin

Michael

Erwin, ziet er keurig uit, maar hoe pak je dit aan? Ik neem aan dat de oude nummers eraf moeten. Hoe gaat dit in z'n werk?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

patatje70

niet slecht voor een beginneling...haha,neen super-klasse ervin!!
zeer mooi en realistisch

mvg Wim

Gerolf

Netjes gedaan. Hoe? Vertel eens ... [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Heel goed gedaan.

Maar het zal dan toch een loc moeten zijn die in opzending naar Itali? gaat want daar gaat de echte loc naartoe.

Niets houd je natuurlijk tegen om dit op je eigen modelbaan iedere dag opnieuw te simuleren. Het blijft tenslotte je eigen fantasie en daar is alles mogelijk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Klopt Jurgen , ik had verleden week een vergadering bij BASF , die meeting was sneller gedaan dan verwacht, dus even een ommetje gemaakt richting Antwerpen-Noord, op dat moment waren ze ??n van die locs aan het testen, die machine brulde het uit, dat heeft mij zo aangegrepen dat ik dit model in mijn collectie wilde hebben, ze zien of zagen er echt imposant uit.

Hoe heb ik dit nu gedaan, eerst heb ik wat informatie ingewonnen, via mail, van Arbeco, ik wist dat hij met omnummeren van locs veel ervaring had, nadat hij mij dit haarfijn had uitgelegd ben ik zelf aan de slag gegaan.

Je neemt dus een glasvezel potlood ( gekocht op de beurs in Genk => waarvoor dank Wisselstromer [;)]) met dit potlood wrijf je heel voorzichtig het originele nummer er af, gaat best wel goed, ik heb mij een vel witte decals gekocht , dit zijn geen water-decals, maar afwrijf decals , die leg je op de plaats waar je je nummer wil hebben en dan wrijf je met , bvb. de achterkant van een balpen, over het cijfer, en hopla, je cijfer staat erop.

Omdat dit eigenlijk kinderlijk eenvoudig is, zullen er hier in de toekomst nog meerdere locs nummer-veranderingen gaan krijgen, kwestie van een beetje origineel te zijn natuurlijk, maar dan moet ik eerst op zoek naar de geschikte decals.

Indien foto's gewenst van het potlood en de decals, dan hoor ik het wel.[;)]

De volgende dagen-weken ga ik nog op zoek naar het geschikte blauw, bedoeling is om de model-loc volledig na te schilderen als de " echte" loc.

Ik moet wel zeggen dat ik mijn grenzen nu echt wel aan het verleggen ben, maar dit geeft mij een zekere voldoening, een model volledig overspuiten, zoals Rees-Cees, zal nooit lukken, maar als ik de loc hetzelfde kan maken als de " echte " ben ik  al h??l tevreden.[:I]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ERVIN
Ik moet wel zeggen dat ik mijn grenzen nu echt wel aan het verleggen ben (...) een model volledig overspuiten (...) zal nooit lukken...
Zeg nooit nooit, Erwin. Dit is een belangrijke stap, en je zal er ongetwijfeld nog maken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

D_Loc

Dat ziet er netjes uit!
Voor het verwijderen van een nummer van een locomotief heb ik eens zeer fijn waterproof schuurpapier gebruikt. Dat ging ook wel goed maar misschien wel minder nauwkeurig dan met een glasvezel potlood maar die heb ik niet.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

marc goovaerts

Erwin,

Welk lettertype (ofte font) heb je gebruikt als afwrijfletter ?

glamo

 

Kees-Jan

Met glasvezelpotlode moet je ontzettend oppassen. Je hebt zo krassen.......... Beter is het te doeen met waterproof schuurpapier in de korrel 1200 of 1500. Voorzichtig met het natte schuurpapier wrijven (niet schuren). Andere optie is met m600 op een wattenstaaf maar hiervan ben ik ook geen fan.

Glasvezelpotloden gebruik ik alleen om verf uit richels te halen indien het herspuitingen zijn.

Op de foto staat de 5 lager. Je kunt dat oplossen door je cyfers eerst te richten op een stukje tape met mm papier er onder of een rechte streep). Cyfers die op moeilijke plaatsen zitten (lees bufferbalken) kun je ook eerst afwrijven op een stukje decal papier waarna je ze als een water decal op de lok plakt.

In alle gevallen zowel afwrijf als water decal is het ten zeerste aan te bevelen om de zaak te beschermen met blanke lak.

Kees-Jan

bollen neus

Erwin, goed gedaan, zoals je zelf ziet zo moeilijk is het ook nu echt niet h? (?) , juist ??n vraagske, past dit nog in uw budget deze aankopen?[;)]

Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen,Eric.

glamo

@ rees-cees: ik gebruik mijn glasvezelpotlood ook maar om verf uit richels te halen daar heb je 100% gelijk in[;)], maar als erwin dit resultaat kan halen getuigd dit alleen maar hoe fijn en voorzichtig hij te werk is gegaan. misschien nog meegeven dat je best ook water gebruikt met je glasvezelpotlood.
 

ERVIN

Heren, bedankt voor de goede tips die ik hier heb mogen lezen, die neem ik zeker mee als ik mijn volgende model ga hernummeren.

@Bollen Neus : [;)][:D]