Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

Hernummeren van locs

Gestart door ERVIN, 16 oktober 2009, 19:41:58 PM

itchy

volgens mij is dit Helvetica

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Erwin,

Welk lettertype (ofte font) heb je gebruikt als afwrijfletter ?

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

Oeps Marc , ik moet over je berichtje hebben gelezen, maar ondertussen heeft Itchy het juiste antwoord al gegeven , de cijfers zijn 4mm. en dus van het merk Helvetica wat trouwens een Belgisch bedrijf is.[;)]

Mr-tsjoektsjoek

Prachtig machien Erwin !

Wel opletten met een glasvezelpotlood : die vezeltjes kunnen wreed irriteren wanneer ze in je huid prikken, iets zoals een houtsplinter, maar je ziet ze heel moeilijk om ze te verwijderen !

En wat het volledig overspuiten van een model betreft : waarom niet eens proberen op een afdankertje ? Je zult verwondert staan hoe eenvoudig dat is ! Ik heb een dertigtal locomotieven, waarvan ongeveer de helft onder handen genomen zijn.

Zoals deze :

Een verbelgischte Fleischmann BR 50, nu de 25.006 [;)]

ERVIN

ja maar Mr-tsjoektsjoek , jij bent dan ook gene gewone h?.[;)]

Knap gedaan hoor , ik heb hier nog enkele afdankertjes staan, mss ooit eens proberen.[:I]

C-rail

@ Mr-tsjoektsjoek: Wat is het artikelnr van die Fleischmann BR50??
Want ik zou graag eentje verbelgischen (en de motor er uit wippen) om in dubbeltractie te rijden met m'n 26.

C?dric

Peter

C?dric schreef:

citaat:
om in dubbeltractie te rijden met m'n 26

Kijk wel uit want het oude Fleischmann model is op schaal 1/82, en dat verschilt nogal vrij veel met een 26 die op schaal is.
Met vriendelijke groeten
Peter

C-rail

citaat:
Geplaatst door Peter

C?dric schreef:

citaat:
om in dubbeltractie te rijden met m'n 26

Kijk wel uit want het oude Fleischmann model is op schaal 1/82, en dat verschilt nogal vrij veel met een 26 die op schaal is.

En is die 25 die ze ooit uitgebracht hebben wel op schaal??

itchy

kleine correctie en al behoorlijk off-topic, maar toch:

Helvetica is geen merk (en ook geen Belgisch bedrijf) maar wel een lettertype ontworpen in 1957 door twee Zwitsers (wat dacht je): Max Miedinger en Eduard Hoffmann. Ondertussen is het wereldwijd ??n van de bekendste lettertypes... en wellicht ook het enige lettertype waar al een hele langspeelfilm aan gewijd is (zie //www.helveticafilm.com, ter ere van de 50e verjaardag, in 2007).

zo en nu weer on topic. [:)]

[edit]
Het valt me op dat de NMBS de laatste jaren niet meer consequent hetzelfde lettertype gebruikt, soms is het Helvetica, dan weer Univers Condensed,...) vroeger werden toch iets systematischer hetzelfde lettertype gebruikt (dat lettertype met de typisch ronde cijfers waarvan ik dan weer niet weet wat de naam is. Het doet me wel denken aan het lettertype wat vroeger ook voor de bewegwijzering van de autowegen werd gebruikt. Maar dat is ondertussen ook al bijna helemaal verdwenen, op oude verkeersborden zie je het nog soms).

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Oeps Marc , ik moet over je berichtje hebben gelezen, maar ondertussen heeft Itchy het juiste antwoord al gegeven , de cijfers zijn 4mm. en dus van het merk Helvetica wat trouwens een Belgisch bedrijf is.[;)]

ERVIN

Bedankt voor deze informatie Itchy , op het vel staat "Made in Belgium ", daarom dat ik dacht dat het uit ons landje kwam, niet dus.[:I]

itchy

Het vel zelf zal zonder twijfel in Belgi? zijn geproduceerd (maar het lettertype dus niet; voor het gebruik ervan moet je enkel een gebruiksrecht betalen aan de uitgeverij).

Ivm decals: ik ben op zoek naar decals met groene cijfers om een reeks 62/63 te hernummeren (niet zoals de nieuwe van roco in infrabeluitvoering, wel zoals de enige tijd geleden verschenen 6218). Weet iemand raad?!

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Bedankt voor deze informatie Itchy , op het vel staat "Made in Belgium ", daarom dat ik dacht dat het uit ons landje kwam, niet dus.[:I]

ERVIN

Itchy , heeft Jocadis deze decals niet??

rixke rail

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Neen, Jocadis heeft er enkel voor stoomlocs.
Bij Rocky-Rail zijn die beschikbaar voor diesel (en elektrisch ?)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door C-rail

@ Mr-tsjoektsjoek: Wat is het artikelnr van die Fleischmann BR50??
Want ik zou graag eentje verbelgischen (en de motor er uit wippen) om in dubbeltractie te rijden met m'n 26.

C?dric

De loc op de foto hierboven is de 1179, een drierail-uitvoering.
Momenteel ben ik bezig aan de ombouw van een 4177, dit is een loc met baktender.
Deze beide locomotieven zijn ?bergangs-Kriegslokomotiven !

Wanneer je een locomotief wilt aanschaffen, kun je beter eerst goed weten welk nummer je specifiek in gedachten hebt. Dit bepaalt voor een groot deel je aanschaf. Zo was het type 25 van twee verschillende tenders voorzien : een badkuiptender en de gewone baktender.
(Er was nog een buitenbeentje : een baktender van Pruisische origine met een laadvermogen van 31.5 kubiek en omgebouwd door Cail in Frankrijk.)

Voorts waren de 25.001 tot 25.013 ?K - locs, de 25.014 tot 25.023 waren Duitse BR 50 in de oorspronkelijke uitvoering.
De 25.021 was een BR 44 !

De 25.001 en 25.013 waren de enige in Belgi? gebouwde 25'ers die windleiplaten hadden en een frontbeplating, ze werden gebouwd door Cockerill.

Zo zijn er nog diverse details waarmee rekening moet gehouden worden bij de aanschaf van een model bestemd ter ombouw.

Waar ik al deze informatie haal ? Uit het boekje 'NMBS type 25' uitgegeven door Editions H.K.
Misschien zal je dit maar moeilijk vinden, maar met de verzamelde tekeningen van H. De Bleser : Stoom types 25-26-27 NMBS nr 9,te koop bij PB Messingmodelbouw beschik je ook over deze informatie.

@Erwin : deze 'gene gewone' heeft ook ooit eens moeten durven beginnen, dus : DOEN ! [;)]

itchy

Dag Eric,

Worden ze door Rocky Rail zelf gemaakt of verdelen ze decals van een andere producent? Ik heb op hun site gekeken maar die brengt me niet veel verder...

Steven

citaat:
Geplaatst door rixke rail

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Neen, Jocadis heeft er enkel voor stoomlocs.
Bij Rocky-Rail zijn die beschikbaar voor diesel (en elektrisch ?)
Modelspoorse groeten,
Eric.

jean-luc

Ge?tste cijfers van Scale Link
Fabrieksplaat van PbMessingmodelbouw.

Zopas aangebracht op mijn HLV 51 in Etat Belge uitvoering. [:)]

Als bouwer en verbouwer van Belgische modellen kan ik enkel maar zeggen dat het reeds jaren dikke crisis is in de letter- en cijfer decals ! [}:)][}:)][}:)]
Dit voor alle tijdperken en alle soorten materieel.
Vermoedelijk is daar geen cent mee te verdienen !