Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Margaaz, een Zwitsers baantje

Gestart door prulleman, 09 oktober 2009, 23:57:40 PM

prulleman

ondertussen ben ik er eens goed op los gegaan met mijn twee thermocuts. ik ga het stuk achter de spoorlijn modelleren want de fotos leren dat dat echt niet mag ontbreken

het hele stuk is 1 geheel en kan zo weggenomen en teruggeplaatst worden. eenmaal afgewerkt blijft het wel definiteif staan

dat doe ik omdat die plaatst te moeilijk bereikbaar is. er is een groot verschil tussen rails kuisen, ontspoort wagonneke pakken en modelbouw zunne[;)]

prulleman

ondertussen de isomo bedekt met plastercloth

als dat droog is ga ik iets spectaculair prullen en smossen, nl mijn latexmallekes en de techniek van milocomarty, dat zal nogal plakken zeg[:o)]

vanmiegroet

klein vraagje
waar komt de heilige pruliscius?

prulleman

heu, die staat een 20 cm lager. dit stuk komt achter het hooggelegen spoor (160cm) te staan

hier zie je de witte keldermuur nog, daar komt dit stuk tegenaan

prulleman

nu de grote test, gips in de mallen en die voor het uithazrden met mal en al op het landschap. als het niet lukt doen we dit

eerste poging

malleke gevuld maar hoelang moet je nu wachten?

iets langer dus[:o)]
wel ne smosboel zunne. ook gebruik je best mallen die zo vlak mogelijk zijn dwz met een heel lage opstaande zijkant want anders zet die zijkant zich vast tussen landschap en rots, met als gevlog dat uw mal in stukken scheurt bij het weghalen[}:)]
afijn, zo leren we dus

deze is bijna hard genoeg, de spatel mag er niet meer doorvallen maar moet kloven kunnen trekken die niet meer dichtvloeien

kleine mallen blijken een voordeel te zijn, licht in de hand als een pakske friet[;)]

positie kiezen, hier moet je wel op voorhand over nadenken want eenmaal tegen het landschap is er geen weg terug meer, tenzij je alles eruit slaat[}:)]

ertegen en lichtjes aandrukken zodat de rots het landschap volgt

dit krijg na het verwijderen van de mallen. wacht daar niet te lang mee, eenmaal hard, weg ermee want soms zitten de randjes behoorlijk vast
blijkt dat je met deze methode verdomd mooi kan bouwen, uw rotsblokken liggen niet meer bovenop maar mee in de contouren ingegoten, je kan zelfs een grote rotswand zo opbouwen.
met dank aan Milocomarty van wie ik dit idee gekregen heb[;)]

prulleman

tis een hele tijd geleden maar nu doe uk weer wat verder

een berghutje van faller, de bouwdoos lag hier al jaaaaren te liggen

het nieuwe stuk landschap staat nu in de basiskleur

hutje even proberen, moet er wel nog wat aan werken[:o)]

prulleman

bij dit mooie weer heb ik niet alle dagen zin om aan modelbouw te doen, en ik sta met de nacht dus veel goesting is er niet. dus maar wat "inspiratie gezocht"

modellekes van bush zijn fantatisch geslaagd.perfect op schaal(nen hele dikke kan er niet in[}:)]zoals "in t'echt"[:I]. een mooie TD5 met negen zitplaatsen. ik heb ze opengemaakt en er preisertjes in gezet.

prulleman

ik heb toch een klein beetje verder gewerkt want je kan niet alle dagen spelen ;D
ik ben begonnen met de nieuwe bovenleidingsportieken te assembleren. deze komen op het nieuwe station Teurp. materiaal Sommerfeldt is dik in orde

zo komt het uit het zakje

twee stukken aaneen solderen voor de overspanning, dit gaat echt heel makkelijk :)

afkorten op de gewenste lengte (met zo een proxxon kapgerat peanuts ;))

vervolgens alles mooi haaks ineenzetten en vastsolderen. het raster van een snijmat is een prima hulpmiddel daarvoor

nu nog isolatoren en de hangijzers (of hoe dat ook mag heten, Evan help ;)
Om die positie te bepalen zet in de portiek even op de baan en ik teken af met stift

portiek klaar voor inbouw, maar eerst grondig wassen met water en zeep om alle resten van vloeimiddel te verwijderen, als je dit niet doet ::) krijg je na een jaartje hele mooie natuurlijk verwering ;D

prulleman

eindelijk eens verlof. lange avonden om wat te prullen. weet niet waar eerst te beginnen
hier een foto vanTeurp zonder bovenleiding

ondertussen ben ik iets verder

de portieken staan, de testen zijn allemaal positief, dus ik mag weer verder

prulleman

ondertussen ben ik aan het proberen hoe je filmpjes maakt en hier laat zien
http://youtu.be/cQM8xRIzY6I

prulleman

Gerolf

Citaat van: prulleman op 16 september 2012, 23:08:30 PM
das begot nog nie zo simpel
Heb je het over "hoe toon ik een filmpje"? -> is toch gelukt  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Ja Jan wat een geprul seg. Prul maar rustig verder zo.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

prulleman

ondertussen weer wat bijgekocht via ebay, twas een echt koopje

in perfecte staat en voor een habbekrats, dat lukt niet vaak meer bij ebay

en ook weer aan het bouwen

om te strooien gebruik ik altijd een plastic lepel omdat die beter vibreert dan een metalen, zo kun je gelijkmatiger strooien (vind ik toch)

prulleman

een lastig karwei geklaard, ik heb de het hele rotsmassief in de baan gezet. Nog niet simpel, tussen bovenleiding, bomen en het plafond door. eigenlijk was ie iets te groot, maar alles is op zijn plaats gevallen en zit vanzelf muurvast

alles boven het bovenste spoor is dus nieuw
rond het berghutje komt nog alpenweide, te doen met de electrostaat. aan de achterkant is een loopruimte van ongeveer 45cm

dat begint indrukwekkend te worden als je naar boven kijkt

wat rangeren om te ontspannen