Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Inzet belgische locs op de modelbaan

Gestart door Binco, 04 september 2009, 18:17:53 PM

Gerolf

Zelfs stoom + elektrisch (doorheen de noord-zuid)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Citaat van: Gerolf op 26 oktober 2013, 21:12:27 PM
Zelfs stoom + elektrisch (doorheen de noord-zuid)  ;)

Maar daarbij deed de stoomtrein niets hé. Hij werd gewoon als gesleept voertuig meegenomen, dus eigenlijk was dat geen dubbeltractie.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Weet ik, 't is plagerij (met knipoog)
... maar op zich kan een stomer dus in model achter een elektrische hangen.
Dat de machinist van de stomer op dat moment met zijn duimen draait, dat ziet niemand  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Ja, dat is ook juist want het is donker in de Noord-Zuid verbinding.  :D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

#349
Citaat van: chef garde op 26 oktober 2013, 20:21:17 PM
Citaat van: rixke rail op 26 oktober 2013, 16:08:06 PM
Stoom + Diesel
Modelspoorse groeten,
Eric.
Misschien stomme vraag, maar werd dat in grootbedrijf gedaan???  Dubbeltraktie diesel - stoom ??

Q.e.d.  ;)
(klikken op de foto om te vergroten)




U zal achteraan de trein nog een hlv herkennen, heb ik niet gedaan ... (wegens geen dummy hlv).
Foto "geleend" uit het boek "Treinen van België - De jaren '50" van Michel Van Ussel en Thierry Nicolas.
Bij bezwaar haal ik de foto onmiddellijk weg ...

Veel van mijn filmpjes zijn trouwens gebaseerd op foto's van uitzonderlijke vervoeren ... 
Modelspoorse groeten,
Eric

Edit : foutje verbeterd ...
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Rangeerduivel

Blijkbaar draaien ze niet allemaal met hun duimen,aan de damp te zien,maar het zal wel om een museumrit of defekte stoomloc  gaan zeker

;)

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

hallo

hier een gedeelte van mijn belgische materiaal
of het allemaal klopt wat er achter de loco's hangt???geen idee
maar graag wat hulp daar bij







al mijn belgische goederen wagons






en die bruine loco zou ook een belgische moeten zijn maar in de verkeerde kleuren ;hij moet dus nog groen geel worden maar daar moet ik nog effe de moed voor vinden om hem te her spuiten
ik heb dan ook nog 5 ovb wagons


maar of die ergens achter passen buiten de stoom loco ???



zo dat was het en voor de rest nog duitse rangeer stoom loco's en 2 grote stoom loco's
dan nog 2 kleintjes die meer als proef dienen om te kijken of de rammel bakjes van wagons op de sporen blijven
als die er op blijven dan blijft de rest er ook op

gr raf en graag commentaar over wat ik het beste bij elkaar kan houden als treinstel

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

uw diesels kunnen in principe die M4'en niet trekken. Enige diesels die deze konden verwarmen zijn de blauwe. 6005,6215,55..,....

en dien V36 bestaat er idd Belgische versie van (2 eigenlijk). Lima had deze; nog een goed model enkel fout  >:(
En heb hier ook zo'n Lenz variant liggen die eigenlijk de Belg moet worden, enkel vind ik niet direct goeie foto's van hoe ze wel moet zijn (kan hem omspuiten naar de Lima variant, maar dan blijft het fout)
Greetz

Thommy

raf

hallo tommu

die M4 zijn dus die boraux kleurige wagons begrijp ik dus daar moet een blauwe diesel voor(komt voor elkaar)met een puntje voor het nummer dacht ik.
dan enige info over die V36
"
Van 1938 tot 1944 werden ongeveer 250 drie-assige dieselhydraulische locomotieven als WR 360 C 14 gebouwd.  Ze werden bij rangeerdiensten ingezet.  De Deutsche Bundesbahn heeft, net als veel andere Europese particuliere en staatsspoorwegen, na 1945 talrijke locomotieven als bouwserie  (BR) V36 overgenomen.  Ze deden dienst voor stoptreinen in en rond grote steden, bij rangeerdiensten op goederenstations of werden voor de samenstelling van reizigerstreinen ingezet.  Vanaf 1968 werden de locomotieven als BR 236 aangeduid.  Ze zijn inmiddels uit dienst genomen.  Om de machinist een beter uitzicht op de baan te geven, kregen enkele locs van deze serie een glazen opbouw en een aangepaste bedieningsinrichting.

Het Duitse leger liet in 1944 een dieselrangeerloc in België achter die door de NMBS als haar eerste diesellocomotief ingelijfd werd.  Hij diende voor het rangeren van de motorwagens in Brussel-Zuid; later ook voor het slepen van werktreinen bij de aanleg van de Noord-Zuidverbinding.
Vanaf 1961 werkte de loc in de werkplaats Schaarbeek tot hij in 1967 verkocht werd.  Twee dergelijke locomotieven werkten van 1952 tot 1992 in de cementgroeve Compagnie des Ciments Belge (CCB) in Gaurin-Ramecroix.  Een vierde locomotief van dit Duits model bevindt zich bij het Belgisch leger in het kamp van Brasschaat."
Hier een afbeelding van zo een loco .

dit blijkt de ccb versie te zijn dus zilver kleurig







en dit is de leger versie die nu nog zou rijden ????

Das dan wel mooi om een reeks platte wagens met tanks of leger vrachtwagens achter te hangen.
http://s184.photobucket.com/user/bibke/library/Treinen/2007-06-02%20De%20bocq%20lijn?sort=3&page=2
Bedankt voor je info en nu kan ik weer wel verder met denken.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: raf op 26 december 2013, 18:45:49 PM
hallo tommu

die M4 zijn dus die boraux kleurige wagons begrijp ik dus daar moet een blauwe diesel voor(komt voor elkaar)met een puntje voor het nummer dacht ik

juste zonder het puntje  ;D

http://flickrhivemind.net/Tags/gouvy/Interesting
5e en 6e foto zie ik..
Greetz

Thommy

Steven123

Citaat van: raf op 26 december 2013, 18:45:49 PM
Een vierde locomotief van dit Duits model bevindt zich bij het Belgisch leger in het kamp van Brasschaat.

Voor zover ik destijds had begrepen is de loc van Brasschaat op een dag door 2 bolle neuzen overgebracht naar tsp voor renovatie, en zou dit de gerestaureerde loc zijn die je hierboven in leger uitvoering ziet.

In Brasschaat had hij een ander kleurenschema (oa 3 gele lijnen op front en achterkant ipv 1 lijn, andere opschriften)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

vyncky

Citaat van: Steven123 op 27 december 2013, 11:47:22 AM
Citaat van: raf op 26 december 2013, 18:45:49 PM
Een vierde locomotief van dit Duits model bevindt zich bij het Belgisch leger in het kamp van Brasschaat.

Voor zover ik destijds had begrepen is de loc van Brasschaat op een dag door 2 bolle neuzen overgebracht naar tsp voor renovatie, en zou dit de gerestaureerde loc zijn die je hierboven in leger uitvoering ziet.

In Brasschaat had hij een ander kleurenschema (oa 3 gele lijnen op front en achterkant ipv 1 lijn, andere opschriften)
Groeten
Steven

De foto's die ik terug vindt van Brasschaat/Kapellen had die maar 1 streep.
http://www.flickr.com/photos/alex-leroy/5202265441/sizes/l/in/photostream/
http://www.pfttsp.be/index.php?option=com_content&task=view&id=835&Itemid=63

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Steven123

Ja klopt, hij was inderdaad nog voor de verplaatsing gerestaureerd  ;)
Dit is een van de weinige foto's op internet nog vóór de herschildering, eveneens te Brasschaat:


Daarna is hij dus versleept door die bolle neuzen naar TSP (rond 2009)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Thommy

en hoe zag die er van de NMBS/SNCB zelf uit?
Greetz

Thommy