Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Faller in moeilijkheden?

Gestart door jacques timmermans, 28 augustus 2009, 15:45:29 PM

ERVIN

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Maar het is ook een fout dat men zich maar op ??n land richt (Duitsland) qua modellen van huisjes. Ik denk niet dat Faller ooit een belgisch gebouw heeft uitgebracht voor zover ik me kan herinerren tenminste.



Volledig mee eens , ok? Duitsland is een enorme grote speler op het modelbouwgebeuren , maar de meeste huizen die Faller uitbrengt zijn achterhaald. Ze hebben er, maar h??l weinig, grote moderne gebouwen, flats of kantoorgebouwen anno 2009. Deze zijn nog steeds niet te vinden, en dat is , voor een tydperk V rijder, nog steeds een ramp!![:(]

factageklerk


citaat:


Volledig mee eens , ok? Duitsland is een enorme grote speler op het modelbouwgebeuren , maar de meeste huizen die Faller uitbrengt zijn achterhaald. Ze hebben er, maar h??l weinig, grote moderne gebouwen, flats of kantoorgebouwen anno 2009. Deze zijn nog steeds niet te vinden, en dat is , voor een tydperk V rijder, nog steeds een ramp!![:(]



Maar dit is ook niet de enige factor , ga maar eens een speelgoedwinkel binnen tegenwoordig. Nergens vind je daar nog een beperkt assortiment modeltreinen (startsets)en een beperkt aantal gebouwen van Kibri,Faller e.d. uitzonderlijk wel hier en daar met de sinterklaasperiode. Enkele jaren geleden was dat anders toen kon je nog in elke speelgoedzaak treinen & toebehoren kopen nu moet je er voor naar een treinenspeciaalzaak gaan en die zijn ook al niet meer in grote getale aanwezig , en dan ja ook het veelgenoemde feit in dit topic geen interesse van de jeugd uit liever X-box en de WiI.... en de fabrikanten die soms hardnekkig niet willen verder kijken dan hun neus lang is[V] dan komt de crisis en vallen er "economische slachtoffers[xx(]
 

martintje

leuke theori?n allemaal, en dat faller en consorten al eeuwen lang dezelfde modellen maakt ga ik helemaal in mee.
Maar kan iemand mij vertellen dat dat 1 van de reden is voor de terugnemende interesse van de jeugd ??
Als iemand intersse heeftr gekregen en aan de modelspoorhobby begint is elk kitje nieuw vor hem, ook al zijn de mallen al 30 jaar oud, pas als hij/zij zich verdiept in de hobby en even doorzet, merkt men de gedateerdheid pas op, en dan is het virus al te pakken, en heeft het virus niet gepakt, dan stop hij of zij al lang voor dat de gedateerdheid opgemerkt is.
Dus de beredenering dat gedateerde modellen de nieuwelingen van de hobby afhoud pakt voor mij geen houtje.
Dat de jeugd niet in aanraking komt met modelspoor, dat weet ik zo net nog niet, hier in de randstad wordt je doodgegooid met de thomas spullen, en als ik wat voor mn neefje wil kopen is het uitverkocht, en hoor je van de winkelier dat de nieuwe dingen in die serie net zo snel gaan als de nieuwste WII.
We moeten gewoom accepteren dat interesse verschuift, nu is het de WII, en over 10 jaar ???? zweefmobiiel voor kinderen? pimpampetten voor hoogbegaafde, wie zal het zeggen.
dat fabrikanten slagen missen, daar kan ik me in vinden, maar dan zijn het wel de slagen bij de doorgewinterde modelspoorder/bouwer, een newbie krijgt hier niks van mee.
Ok, een leuk geprijsde startset helpt, en die zijn met regelmaat op elke straat hoek te krijgen, zelfs bij de Aldi of kruidenier, en soms makkelijker aan te komen dan de Wii spel of DS, dus daar zal het niet aan liggen, ware het niet dat kinderen eerder een speelgoedzaak inlopen dan de Aldi [:)]
Mvg Marty

cyberbeast

Ach, het is ook allemaal veel te duur. Dat valt gewoon niet te ontkennen. Een startset valt nog te doen. Voor wat (veel) geld heb je een trein, wat sporen en wat beginnersspullen. Maar een een beetje lok kost al gauw 200?. En met uitzondering van zijn tourtjes rijden op de modelbaan, die voor jongere mensen wss regelmatig moet afgebroken en opgebouwd worden, is dat niet heel veel. Op een xbox kun je racen, mensen neerknallen, vissen, voetballen, noem maar op.
 

Peter

Een van de zeldzame "buitenlandse" modellen die Faller ooit heeft gemaakt was "De River-Kwai brug", maar dat is jaaaaaaaaaaaaaren geleden.
Vollmer heeft dit trouwens ook nooit gedaan.
Enkel Kibri jaaaaaaren geleden het station van Knokke en een paar, niet geheel op schaal zijnde, huisen.
Pas recent een Belgisch station en seinhuis. Maar dat krijgen ze dan weer in Duitsland nog niet aan dumping-prijzen verkocht.

En voor de meeste merken geldt nog altijd: Wat je niet verkoopt maak je ook niet (meer)[:0][:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Een hobby is natuurlijk niet iets wat je uit een boekje uitzoekt.
Waardoor precies weet ik ook niet maar de treinhobby is zeker een soort mexicaanse griep, je loopt hem op.
Pas als je de aantrekking van die trein, de baan, de huisjes onder de leden hebt ga je kopen.
En geloof mij nu (tenzij je niets hebt)dan is de prijs niet meer zo belangrijk.
Elke hobby heeft dat,ik zou geen 2500 euro uitgeven voor een visuitrusting of voor een kruidentuin.
Maar ook daar is het zo,eenmaal aangestoken ben je het haasje,en zul je veel opzij zetten om je wensen te vervullen.
Het zal dus voor ons,en voor de fabrikant, een noodzaak zijn mensen te besmetten met onze hobby.
Ik heb ook nooit begrepen waarom voor alles en nog wat op de tv reclame wordt gemaakt,maar spotjes van treinfabrikanten e.d absoluut 100% ontbreken.
Reclame voor Hobbys in het algemeen bijven sterk achter (dom lijkt mij),want ook de oudere zoeken soms een vulling voor hun leven na hun pensioen.
En dan helpt een boekje "wat te doen,bij pensioen" met de opsomming van de meest idiote hobbys ook niet veel meer.
(Dat boekje krijg je toegestuurd,van weet ik wie)
wim


vandomm

Dit draadje is begonnen met FALLER . Hier komen allerlei theorieen op af , bijn allemaal waar , maar mij lijkt dat de producenten van het materiaal wat we nodig hebben voor de zelfbouw en van datgene wat de zelfbouwer zelf niet kan maken ( denk aan scenery spul ) die fabrikanten draaien denk ik wel goed .

Hoeveel FALLER gebouwen staan er op een mooie baan ?
groeten.
Cees .

ysbeer

citaat:
Geplaatst door vandomm


Hoeveel FALLER gebouwen staan er op een mooie baan ?
groeten.



Op een mooie baan weet ik niet,maar op die van mij 14.
wim

swa

Wat de fabrikanten misschien beter zou vooruit helpen is hun waar wat beter aan de man proberen te brengen, zoals ysbeer reeds zei: reclame!
Waarom kom je zo moeilijk, en dan meestal nog tegen betaling, aan catalogi? Want het blijft een feit: zien doet kopen!
Wanneer we constant "bestookt" zouden worden met al hetgeen te koop is, zowel op scenery- als treinengebied, ben ik ervan overtuigd dat we ons meer zouden laten "verleiden" tot kopen, daarenboven is onwetendheid ook niet direct een bevorderlijke factor voor de afzet.
Weet ik veel wat Faller, of Kibri, of ...., allemaal voor mij heeft bedacht? Het kost handenvol moeite om aan redelijke info te geraken,
laat staan de modellen te bekijken. In de speciaalzaken is weinig "uit het rek" te verkrijgen, wat normaal is gezien het toch wel enorme aanbod, en op de beurzen is deze groep zeker ook niet ten overvloede aanwezig!
De moderne mens is een luie consument geworden.  Als men de koopwaar -bij manier van spreken- niet tot bij de man brengt, hoeft hij het niet...  In vele andere branches hebben ze dat al langer begrepen, maar bij "de treintjes" is het zoals op het grootspoor, ze lopen soms nogal eens achter...  
Fabrikanten, breng uw koopwaar aan de man!

treinliefde

Opgelet,  met Faller is het nog niet  gedaan, in Duitsland bij Insolvenz zal de curator en de rechtbank alles doen om het bedrijf te redden.

In Belgi? is dit regelrecht gedaan.  
Dat is het verschil tussen beide handelsrechtssystemen

PS:  Roco was al met interese bezig om Faller binnen te krijgen

Ludwig

citaat:
Geplaatst door treinliefde

Opgelet,  met Faller is het nog niet  gedaan, in Duitsland bij Insolvenz zal de curator en de rechtbank alles doen om het bedrijf te redden.

In Belgi? is dit regelrecht gedaan.  
Dat is het verschil tussen beide handelsrechtssystemen

PS:  Roco was al met interese bezig om Faller binnen te krijgen




Maar spijtig genoeg gaat het met Roco ook niet echt goed.
Zou het kunnen zijn dat grote spelers op de markt het steeds moeilijker gaan krijgen en dat de toekomst voor de kleine fabrikanten er juist beter gaat uitzien?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

mini-bs

citaat:
Geplaatst door ERVIN



Volledig mee eens , ok? Duitsland is een enorme grote speler op het modelbouwgebeuren , maar de meeste huizen die Faller uitbrengt zijn achterhaald. Ze hebben er, maar h??l weinig, grote moderne gebouwen, flats of kantoorgebouwen anno 2009. Deze zijn nog steeds niet te vinden, en dat is , voor een tydperk V rijder, nog steeds een ramp!![:(]



Dat is waar, hoewel flatgebouwen er vaak heel stereotiep uitzien (en een model makkelijker te verkopen zou zijn) zijn er maar heel weinig van te koop als schaalmodel. bizarre...
 

dirkkerckhofs

Op de mijne ook verschillende, maar natuurlijk nooit zo uit de doos. Minstens geschilderd en soms gekitbashed. In de catalogi staat veel stereotiep materiaal, maar ze hadden bvb. wel een prachtige villa die prachtig op mijn vaste Duitse baan staat.

Maar ik volg de reacties in het begin van dit draadje wel. Eens je met de hobby wat bezig bent, merk je inderdaad wel dat er de laatste tijd niet veel nieuws komt. Op beurzen en Ebay zie je ook altijd dezelfde modellen terugkomen.

Ik was onlangs nog eens toevallig bij Eurotechnica. Die heeft daar heelder rekken volstaan met - inderdaad - telkens dezelfde modellen van Faller, Kibri en Vollmer.

Zelfbouw is natuurlijk het van het, maar niet iedereen is zo handig of heeft zin om zoals ik, een jaar op een bestelling te wachten (Weinert) of 360 km te rijden (za naar Houten) om aan materiaal te geraken.

Dirk
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door vandomm


Hoeveel FALLER gebouwen staan er op een mooie baan ?
groeten.



Op een mooie baan weet ik niet,maar op die van mij 14.
wim


janjozef

Ik rij Belgisch, welk model van faller volmer of kibri moet ik kopen,  het enige dat goed is, is het station van kibri, maar dat wordt dan nog eens in 27 versie verkocht zogezegd als school en huis, voor de rest : zelf bouwen. Mischien moeten ze zich toeleggen op de bouw van accesoires zoals auhagen ook doet, sets met ramen en deuren, en veel andere rommeltjes.
Maar de winkeliers hebben ook boter op het hoofd, ik ben op zoek naar een stoelen en tafel setje van preiser : niet te vinden in het Antwerpse, en wij hebben dan nog een pak winkels in de buurt.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

vandomm

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik rij Belgisch, welk model van faller volmer of kibri moet ik kopen,  het enige dat goed is, is het station van kibri, maar dat wordt dan nog eens in 27 versie verkocht zogezegd als school en huis, voor de rest : zelf bouwen. Mischien moeten ze zich toeleggen op de bouw van accesoires zoals auhagen ook doet, sets met ramen en deuren, en veel andere rommeltjes.
Maar de winkeliers hebben ook boter op het hoofd, ik ben op zoek naar een stoelen en tafel setje van preiser : niet te vinden in het Antwerpse, en wij hebben dan nog een pak winkels in de buurt.

Jan

pas nog een setje gekocht bij Verschooten , maar ze kunnen natuurlijk uitverkocht zijn.
succes.
Cees .