Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Faller in moeilijkheden?

Gestart door jacques timmermans, 28 augustus 2009, 15:45:29 PM

JanD

Als ik, zoals komende Januari (brr, en rot-gedachte: kou, grijs,enz)
naar de " vacantiebeurs" in Utrecht ga, loop ik, als ik dat zou willen tenminste, scheef van alle schitterende brochures, folders, etc.
Als ik een treintjes-brochure wil, moet ik ervoor betalen! Bovendien ( zie dit forum!) als men op een goedkopere manier reclame wil maken...Waarom geen Internet??? Scheelt een heleboel drukkosten!
M.a.w.: de HH fabrikanten lopen hopeloos achter, en soms snijdt er zich dan een in zijn eigen vel! En natuurlijk: de " groot-fabrikanten"
voelen zich niet erg geroepen, productie te maken voor onze kleine markten (ned+bel+lux):gelukkig zijn er dan nog de klein-spoor-fabrikanten die dat gat in de markt zien, en aldus de " minder handigen" onder ons alsnog van materiaal weten te voorzien!

JanD

( vervolg vorige bijdrage: heb jonge Siamees, die mijn toetsenbord tijdens een racepartij meende te moeten aandoen: ze mag NOOIT op mijn treinkamer komen!!)
Die kleinspoor-fabrikanten dus: m.i. vaak heel mooie producten, maar voor de man met de kleine beurs niet/nauwelijks bereikbaar. Eerste neiging is dan: kijk of je een productiepartner in India/China kan vinden ( moet lukken als ik naar de Amerikaanse producenten kijk),trouwens:ik heb een " Liliput-loc, waaronder staat: made in China, dus met hoge productiekosten is wat te doen, ook voor kleinspoor-fabrikanten. Of ik, persoonlijk, daar nu heel gelukkig van word als ik me realiseer dat een Chinese arbeider van mijn mooie, betaalbare loc minder dan 1 euro per uur verdient... hoeft voor jou niet van belang te zijn, maar mijn geweten ( goed calvinistisch opgevoede nederlander) gaat dan toch wel wat knagen...
Anderszijds baal ik ook wel van het gevoel, dat een kleinspoor-fabrikant denkt wel even te kunnen " binnenlopen" door het gebrek aan
grootspoor-productie...
Kortom: ik vind het een lastig onderwerp: ik zie regelmatig mooie kleinspoor-ontwerpen die ik graag op mijn baan zou willen hebben, maar die ik, in relatie tot de andere gezins-uitgaven, "buitensporig"
vind...
Blijft over: ( wat mij betreft althans): Misschien dat er een soort
" half-weg" is: ik bedoel dan de met name Engelse fabrikanten, die, natuurlijk minder gedetailleerd, maar althans voor mij genoeg, materieel op de markt weten te brengen dat het " Speelgoed"-niveau van een tiental jaren geleden helemaal ontstegen is...
Enfin, collega's: dromen mag toch.....
JanD

ysbeer

Van een te kort is op dit moment natuurlijk nog geen sprake,
alles is nog te koop voor redelijke prijzen.
En de kleinfabrikant is er altijd geweest,wie het er voor over had kon ook  30 jaar terug al loks kopen die (voor toen) angstig duur waren.
Het weg vallen van FALLER (als het daar van komt)zal voor het aanbod weinig betekenen,een deel van de mallen zal wel weer opduiken bij een andere leverancier,en op het deel wat verdwijnt zit niemand meer te wachten.
De kleinproductie van huisjes is moeilijker door de hobbyist te maken en niet alles past zo netjes,maar echt stinkend duur ,nou nee.
En wagens en loks,duur maar bijna alles is verkrijgbaar in model.
wim

Michiel

Dan gooi ik mijn duit (lees theorie) hier ook maar in het zakje. Ik heb de indruk dat er een vrij sterke kentering is in het verwachtingspatroon van een gemiddelde modelspoorder kwa scenery. Waren de meeste modelspoorders in de jaren 60 en 70 tapijtrijders die wat blij waren met wat functionele scenery, dan zijn de huidige modelspoorders vooral baan- en dioramabouwers geworden. Die kleine fabriekjes kleiner dan een rijtuiglengte, huisjes met lichtdoorlatende muren, het hele gamma aan texturen met dezelfde plastiekglans... Het blijkt uiteindelijk mossel noch vis. Ofwel doe je hezelf beter, maar dan echt op schaal, ofwel plof je neer wat je koopt, maar een echte waauw-baan zal het niet gemakkelijk worden.

De treintjesproducenten hebben de afgelopen 20 jaar een enorme technologische evolutie ondergaan. De huisjesproducenten blijken nog steeds te produceren voor een gemiddelde modelspoorder uit de jaren 70. Ik beweer, dat als Faller en consoorten ook die echt bewegende mega-industriele emplacementen op de markt zouden brengen, met klank-, licht- en geurspel, dat ze dan mooi gebijteld zouden zitten. Er is naar mijn mening voldoende publiek tegenwoordig dat daar ook het geld voor wilt neerleggen.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

Het verschil met de kleinere fabrikanten en de grotere zoals een faller is toch wel duidelijk. Zoals hier al meerdere keren in dit topic werd gezegd, een heel uitgebreide catalogus bij de grote merken ( zoals faller ) die volstaat met een gamma dat er al heel lang in staat, amper of zelfs niet vernieuwd is en waardoor de vraag steeds minder wordt.
Kleinere fabrikanten hebben meestal een veel kleiner aanbod, maar dan weer wel met spullen in waar er vraag naar is en die dus goed verkopen.
Gewoon de wet van vraag en aanbod.

jacques timmermans

Goed nieuws uit het Gutachtal.

Ik heb vandaag van het Produktmanagment van Faller een mail ontvangen, waaruit blijkt, dat Faller ondanks de financi?le problemen toch weer produceert en bestellingen uitlevert.


Pressemitteilung der Gebr. FALLER GmbH
Grub will FALLER sanieren
G?tenbach / 2. September 2009 ? Der als vorl?ufiger Insolvenzverwalter bestellte Dr. Volker Grub h?lt FALLER f?r
zukunftsf?hig. FALLER sei eine gro?e Marke, die mit M?rklin vergleichbar ist. Auch nach gesunkenen Ums?tzen sei
FALLER immer noch unangefochtener Marktf?hrer f?r Modelleisenbahnzubeh?r. Darunter werden verstanden:
H?user- und Geb?udemodelle, Figuren sowie Gel?ndebaumaterialien.
Um FALLER zu sanieren ist es notwendig die Abl?ufe der Produktion und die Produktionsst?tten von Grund auf zu
modernisieren. Daf?r ist eine personelle und r?umliche Konzentration unerl?sslich. Dr. Grub weist darauf hin, dass
FALLER noch ein steiniger Weg bevorsteht. Alle Beteiligten, Gesellschafter, Arbeitnehmer, Gewerkschaft, Kunden,
Banken, Pensionssicherungsverein und alle ?brigen Gl?ubiger m?ssen daran mitwirken. Personalentlassungen sind
unumg?nglich. Am Standort G?tenbach wird festgehalten.
Die Eigent?merfamilie um Frau Ursula Herbertz ist bereit, sich nochmals finanziell zu engagieren. Grub beabsichtigt
ein Insolvenzplan vorzulegen, mit dem die heute bestehenden Verbindlichkeiten in einer Gr??enordnung von rund 9
Mio. Euro erledigt werden sollen.
Es besteht die Absicht, den Insolvenzplan noch in diesem Jahr einer Gl?ubigerversammlung zur Abstimmung
vorzulegen, so dass das Insolvenzverfahren zu Beginn des Jahres 2010 wieder verlassen werden kann.
Weitere Informationen erhalten Sie bei:
Dr. Volker Grub

Jacques Timmermans

janjozef

allee dat is goed nieuws,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem