Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Faller in moeilijkheden?

Gestart door jacques timmermans, 28 augustus 2009, 15:45:29 PM

jacques timmermans

Zojuist volgend bericht per email gekregen:

153 / 28.08.2009 / 11:00 ++
.
FERPRESS
Internationale Eisenbahn-Presse-Vereinigung
UNION INTERNATIONALE DE PRESSE FERROVIAIRE - Bern (CH)
.
Presseb?ro Roland Kimmich - Danneckerstr. 50 - D-70182 Stuttgart
0711-23 23 53  und  0174-15 22 971   /   Fax: 01805 060 345 540 00
ferpress@t-online.de / Fr?here Mitteilungen: www.ferpress.eu
.
.
*****
EILMELDUNG:
FALLER meldet Insolvenz an!

Wie soeben gegen?ber FERPRESS best?tigt wurde,
hat die Firma FALLER in G?tenbach heute morgen
um 10 Uhr Insolvenz angemeldet!
.
FALLER ist im Modellbahnbereich der Marktf?hrer
im Zubeh?r-Bereich "Geb?ude-Modelle",
bekannt durch den Begriff "Faller-H?uschen".
.
In K?rze mehr ?ber www.FERPRESS.eu
bei "Modellbahn aktuell".

Jacques Timmermans
.

janjozef

da's dan de volgende, ze gaan allemaal een voor een voor de bijl
spijtig

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

conducteur

Ik zeg het al heel de tijd, maar iedereen verdraait mijn woord.
Volgens mij is dit (gedeeltelijk) het gevolg van kleinserieproduktie, die de prijzen de hoogte injagen waardoor er minder jongeren (ongeveer mijn leeftijd) starten met onze hobby. Als we dan weer een kleine serie uitbrengen zijn er minder die eventueel de lok/wagon/... zullen kopen. Waardoor we minder winst maken. Terwijl er nog altijd bijna niemand is gestart. Enzo zijn we in een oneindig cirkeltje terecht gekomen. Aldus mijn theorie
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

erik50

Volledig met je eens Rian.
Ik begrijp alleen niet goed wat dit met Faller heeft te maken.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Sicco

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik zeg het al heel de tijd, maar iedereen verdraait mijn woord.
Volgens mij is dit (gedeeltelijk) het gevolg van kleinserieproduktie, die de prijzen de hoogte injagen waardoor er minder jongeren (ongeveer mijn leeftijd) starten met onze hobby. Als we dan weer een kleine serie uitbrengen zijn er minder die eventueel de lok/wagon/... zullen kopen. Waardoor we minder winst maken. Terwijl er nog altijd bijna niemand is gestart. Enzo zijn we in een oneindig cirkeltje terecht gekomen. Aldus mijn theorie


Ik volg je niet. Er zijn toch ??k zat goedkope alternatieven? Zeker bij de huisjes, Faller is marktleider met voorsprong en is zeker niet duur. Waar zie ik het gevaar van de kleinseries dan niet? Ik probeer je woorden niet te verdraaien maar ik lees toch echt dat je beweert dat omdat er kleinseries bestaan mensen niet beginnen ana deze hobby (omdat ze het goedkope wat er is niet willen kopen omdat er kleinseries zijn??)

Peter

Inderdaad.

Heb net de volgende mail gekregen:

Modellbaufirma Gebr?der Faller stellt Insolvenzantrag/  
Gebr. Faller/Germany goes bankrupt!

Die traditionsreiche Modellbaufirma Gebr?der Faller in G?tenbach hat Insolvenzantrag gestellt.
Das Unternehmen ist nicht nur in Modellbaukreisen weltweit bekannt. Der Name Faller-H?uschen
wurde zum Synonym f?r Modellbauten.

Ganz ?berraschend kam das Ende des Modell- und Spielzeugwarenherstellers nicht, der nach dem Zweiten
Weltkrieg von den Gebr?dern Edwin und Hermann Faller gegr?ndet wurde. Drohende Zahlungsunf?higkeit
nannte das Amtsgericht als  Grund f?r den Insolvenzantrag, der heute dort eingegangen ist. Das Unternehmen
besch?ftigt rund 130 Mitarbeiter.Zum vorl?ufigen Insolvenzverwalter wurde Rechtsanwalt Volker Grub
aus Stuttgart bestellt.

Finanzielle Probleme waren schon seit l?ngerem offenkundig. Im Jahr 2007 trat das Unternehmen aus dem
Arbeitgeberverband aus, um mit den Mitarbeitern individuelle Arbeitsvertr?ge auszuhandeln. ?Die Gesch?fte
laufen schlecht?, hie? es damals aus dem Unternehmen, das in dritter Generation von einem Familienbetrieb
gef?hrt wird. Weihnachtsgeld und Urlaubsgeld wurden gestrichen, die 40-Stunden-Woche eingef?hrt.
K?ndigungen von Mitarbeitern waren im Gespr?ch.

In den Wirtschaftswunderzeiten hat sich der Betrieb hervorragend entwickelte. Das Unternehmen war bis
vor wenigen Jahren noch der gr??te und mit Abstand dominierendste Betrieb der kleinen Schwarzwaldgemeinde.
In Modellbaukreisen genoss das Unternehmen einen hervorragenden Ruf und wurde in einem Zug mit der
renommierten Firma M?rklin genannt. Ohne die Produkte der Firma kam keine Eisenbahnmodellanlage aus,
die Firma war absoluter Marktf?hrer bei den Modellh?uschen.

Mit dem nachlassenden Interesse der Kunden an Eisenbahnmodellanlagen wurde die Situation aber
immer schwieriger. Die Modellbauer wurden ?lter, die Kinder bevorzugten Computerspiele. Mit immer
aufwendigeren Neuheiten versuchte Faller dagegen zu setzen. Eine davon war das Faller-Car-System,
das auch Autos und Lastwagen auf der Modellanlage in Bewegung versetzte und durchaus als Erfolg
noch anzusehen war. Auch wurde die Modellpalette um Autos und  Flugzeuge erweitert. Den
schleichenden Untergang des einstigen Renommier-Unternehmens konnte dies alles  offensichtlich
nicht verhindern.

link zum Originalartikel:
http://www.suedkurier.de/region/schwarzwald-baar-heuberg/guetenbach/Modellbaufirma-Gebrueder-Faller-stellt-Insolvenzantrag;art372519,3919182
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik zeg het al heel de tijd, maar iedereen verdraait mijn woord.
Volgens mij is dit (gedeeltelijk) het gevolg van kleinserieproduktie, die de prijzen de hoogte injagen waardoor er minder jongeren (ongeveer mijn leeftijd) starten met onze hobby. Als we dan weer een kleine serie uitbrengen zijn er minder die eventueel de lok/wagon/... zullen kopen. Waardoor we minder winst maken. Terwijl er nog altijd bijna niemand is gestart. Enzo zijn we in een oneindig cirkeltje terecht gekomen. Aldus mijn theorie


Ik volg je niet. Er zijn toch ??k zat goedkope alternatieven? Zeker bij de huisjes, Faller is marktleider met voorsprong en is zeker niet duur. Waar zie ik het gevaar van de kleinseries dan niet? Ik probeer je woorden niet te verdraaien maar ik lees toch echt dat je beweert dat omdat er kleinseries bestaan mensen niet beginnen ana deze hobby (omdat ze het goedkope wat er is niet willen kopen omdat er kleinseries zijn??)


Ik vergelijk het een beetje met de biodiversiteit, of een rij domino steentjes. Het is een mini-ecosysteem. Er zit in  bepaalde structuur in een soort netwerk van modelspoorbedrijven, winkels en hobbyisten. Als er een steentje wordt omver geduwd, of er wordt een schakel weggenomen, dan gaat het compleet mis. Heel eenvoudig voorbeeld: neem de hobbyisten weg, wat gebeurt er dan met de rest?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sicco

citaat:
Ik vergelijk het een beetje met de biodiversiteit, of een rij domino steentjes. Het is een mini-ecosysteem. Er zit in  bepaalde structuur in een soort netwerk van modelspoorbedrijven, winkels en hobbyisten. Als er een steentje wordt omver geduwd, of er wordt een schakel weggenomen, dan gaat het compleet mis. Heel eenvoudig voorbeeld: neem de hobbyisten weg, wat gebeurt er dan met de rest?

Ehm, leuke vergelijking maar de modelspoorwereld is niet te vergelijken met een ecosysteem. Een ecosysteem is een groep verschillende organismen in een bepaald ruimtelijk gedefinieerd gebied met de nadruk op de interactie tussen alle daarin aanwezige organismen. Voor wat betreft beide punten gaat de vergelijking met de modelspoorwereld (hoewel dat juist nu een verkeerde term is) volledig mank. Die is namelijk niet ruimtelijk definieerbaar, laat staan dat de interactie tussen de 'organismen' ook maar van enig invloed is op die ruimte.

Ik heb het gevoel (goh, waar ken ik dat toch van) dat je er ?cht vanalles bijhaalt om een bepaald punt te maken. Wat je feitelijk zegt is dat Fiat failliet gaat omdat Spijker een paar exclusieve auto's maakt en er daardoor niemand meer goesting heeft een rijbewijs te gaan halen.

ysbeer

De zaak is simpel.
Faller heeft ergens de boot gemist,en zij niet alleen ook KIBRI en VOLMER.
Waar om is niet helemaal duidelijk,maar de afname van de vraag speelt zeker mee,ook echter het gebrek aan nieuws.
Zowel FALLER ,KIBRI en volmer hebben de laatste jaren niets nieuws op de markt gebracht,anders dan omgespoten oudere modelen.
De enige die de moed had om nieuw te ontwikkelen AUHAGEN gaat het nog steeds goed.
De redenering dat de kleinseries hier de schuld van zijn is (sory hoor)pure onzin.
Kleinserie modelen zijn duur en door de beginneling moeilijk te maken
ze hebben nooit een echte bedreiging gevormd voor de grote drie.
Nee te lang aan gekeken en te kleine aanwas heeft het zover laten komen
Jammer,maar huisjes zullen er wel blijven
Auhagen,Noch,Busch trekken (met nieuw ,goed verkochte zaken)de kar wel verder.
Zeker voor het Car systeem zal belangstelling zijn.
wim

Brunel

Daar heeft Wim helemaal gelijk in. Scoor op een beurs een Faller (of Pola of Kibri) catalogus uit de jaren zeventig en verbaas je erover hoeveel van die veel te kleine gebouwtjes nog altijd worden aangeboden, al of niet in een ander kleurtje. Soms in een andere schaal trouwens.
Inderdaad, heel 'traditionsreich', maar nooit meer bijgeleerd.

adrievans

citaat:
Geplaatst door Brunel

Daar heeft Wim helemaal gelijk in. Scoor op een beurs een Faller (of Pola of Kibri) catalogus uit de jaren zeventig en verbaas je erover hoeveel van die veel te kleine gebouwtjes nog altijd worden aangeboden, al of niet in een ander kleurtje. Soms in een andere schaal trouwens.
Inderdaad, heel 'traditionsreich', maar nooit meer bijgeleerd.



Inderdaad weinig nieuws en wat er dan wel nieuw is zijn van die vreselijk slecht bewegende kermis dingen of wegwerk voertuigen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

vandomm

Met z'n allen moeten we niet verbaasd zijn dat het bij FALLER zo gelopen is . Als we eerlijk moeten zijn :  "hoeveel van de modelbouwers die hier op 't forum zitten kopen nog FALLER huisjes "?
Voeg daarbij een dalende interesse bij de jeugd en je bent er .
Cees .

mini-bs

Dat is zo:
Faller levert net in grote getale standaardproducties die echte modelbouwers totaal niet aanspreken.
Kleinseriefabrikanten werken op bestelling en zijn dan ook van verkoop min of meer verzekerd. Verkeerd punt willen scoren beste.
Faller maakt overigens dingen die stilaan echt wel meer in het Huis van Allijn thuishoren dan in de winkel, en dan is een dalende verkoop logisch.
nee, serieus:
Als je op de site van Roco zo eens kijkt wat er allemaal komt kijken bij de productie van zo'n model, dan is het verwonderlijk dat zo'n firma's zo lang het nog kunnen uithouden. Nu modelspoor definitief als speelgoed uitgerangeerd raakt komen we in een heel andere situatie terecht, waarbij de hobby echt wel iets exclusiefs krijgt.
Jammer in bepaalde opzichten, gelukkig in andere...
 

Peter

Ben midden juni nog bij Faller geweest in G?tenbach en toen leek er geen vuiltje aan de lucht.
Maar inderdaad, ze zijn de laatste jaren niet erg vernieuwend geweest (maar dat is bij Kibri en Vollmer veel erger) en hun prijzen waren ook niet meer van de minste. Moest voor iemand een setje zonnepanelen meebrengen...tjonge, tjonge[:0][:0][:0]
Daarentegen is Auhagen inderdaad wel vernieuwend en heeft nog altijd meer moderate prijzen.
Wat de bedrijfjes met "kleinserien modelle" betreft, die hebben er geen schuld aan. De hoeveelheden die zij verkopen en de veel hogere prijsklasse, kunnen er nauwelijks (mede)oorzaak van zijn van de problemen bij Faller enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

factageklerk

Maar het is ook een fout dat men zich maar op ??n land richt (Duitsland) qua modellen van huisjes. Ik denk niet dat Faller ooit een belgisch gebouw heeft uitgebracht voor zover ik me kan herinerren tenminste.