Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

...te Eigenbrakel langs lijn 124...

Gestart door Michiel, 09 april 2009, 13:19:33 PM

Havoc

Die afstand tussen de locs is ook enorm. Moeten ze eens een kortkoppelversie van maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Waarschijnlijk zijn dit dan de locs die vervangen zijn door 2 locs van de reeks 18.

Volgens Spoorwegjournaal zijn sinds kort 2 samenstellingen met M6-rijtuigen waar de reeks 27 vervangen werd door een reeks 18. Het probleem daarbij was wel dat de M6-koprijtuigen met hun koppen tegen elkaar moeten staan want de reeks 18 heeft geen GF-koppeling. Dit in afwachting van de reeks 19 die wel een GF-koppeling zal hebben.

Bovenstaande locs kunnen evenwel een compleet andere reden hebben.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Powered By Diesel

Hierbij enkele foto's:

27+M6 met stuurstanden naar elkaar


18+M6 met stuurstanden naar elkaar


18+M6 met stuurstanden naar elkaar


27+M6 met loc in midden
running on heavy fuel

Michiel

Niets speciaals te melden te Eigenbrakel, behalve dat mijn treintje, CityRail Aalst-Eigenbrakel, dat al maar 1 keer per uur reed, nu voor de hele zomer afgeschaft wordt. Niets in de plaats, geen alternatiief (behalve anderhalf uur omrijden), gewoon afgeschaft. Dat worden nog leuke zomermaanden!


Ondertussen blijven de IC's met de HLE18?'s en met de M6 dubbeldekkers kwartierlijks, met veel kabaal, het station binnen razen.


En 2 keer per dag rijdt "le Train des Wallons", een P-trein met tegenwoordig een HLE27 of 21 en M4-rijtuigen, die bijna overal stopt tussen Charleroi en Schaarbeek, behalve in de Vlaamse stations. Daar zoeft ze gezellig non-stop voorbij. Hier, op de foto, is de P-trein in de bocht van 't Holleken (Linkebeek).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Kwartierlijks elk kwartier? Zo'n luxe. Hier 1x per uur een trein, ook in de spits.... (de toeristentreinen in de zomer niet inbegrepen). Die laatste kunnen soms speciale dingen zijn. Vandaag een 21/27 een ganse stam I6Bc +nog een 21/27...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Kwartierlijks rijden ze hier binnen: 2 per uur richting Charleroi en 2 per uur richting Brussel. Kwartierlijks dus [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En toch ook goed nieuws: het stationsgebouw van Sint-Genesius-Rode wordt gerenoveerd. Het is het enige oorspronkelijke station op lijn 124 tussen Eigenbrakel en Brussel dat de GEN-afbraakwoede zal overleven. Mag ook, want dit station is van rond 1860 en is nog bijna in originele staat (op de trapgevels na misschien).


De laatste bi-blokken dwarsliggers op lijn 26 gaan eruit. De ballast werd deels weggegraven, en de vervangers (betonnen monoblokken) liggen vlakbij al klaar. Kwestie van dagen, en de onderstoppers komen...


6 maanden niet 1 goederentrein gezien, en vandaag 2 na mekaar, beide getrokken door een reeks 13. Er zijn van die dagen...




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel


Een HLE18 in doortocht te Ukkel Kalevoet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Komkommertijd slaat ook toe bij de NMBS. P-treinen zijn bijna allemaal afgeschaft, enkel nog een paar reguliere treinen rijden nog, maar op een laag zomerritme. Variatie in treinverkeer beperkt zich tot HLE18 met M6's voor directe dienst, en varkensneuzen gekoppeld aan een tweetjes voor de stopdienst. Komkommertijd!




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag werd de rust in Eigenbrakel station even vertoort met de aanwezigheid van een HLR76. Wat verderop, tussen Waterloo en Eigenbrakel, is een driedubbel modern Desiro-treinstel met defect gestrand. Deze rangeerloc vraagt permissie om het bezet blok in tegenspoor te berijden (zie het mannetje helemaal links aan de telefoon), om het gestrande treinstel met dito reizigers te gaan ophalen. Ondertussen werd mijn enige trein van de dag weeral zonder pardon afgeschaft, en kon ik opnieuw alternatieve middelen gaan zoeken om op bestemming te geraken; dus weer een uur te laat op het werk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Hij blijft nog steeds vrij zeldzaam (zal wel verandering in komen), de Desiro op lijn 124. Vanochtend stond ie toevallig op spoor 3 te wachten. Een ook toevallig, ik zie maar steeds weer dezelfde eenheid: namelijk weer nummer 08001!

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vanochtend heb ik voor het eerst eens kunnen meerijden met een Desiro. Maar mijn verwachtingen werden niet ingelost. Het omnibuscomfort wat we hadden met de klassieke tweetjes is herleid tot buscomfort, waarbij krappe zetels 2 aan 2 kort op elkaar zijn gestapeld, met net voldoende plaats voor een gemiddelde persoon van 1m70. Goed, het stel schokt minder bij het optrekken, en geen vervelend compressorgeluid meer, maar voor de rest heb ik liever het reizigerscomfort en museumtreingevoel van de klassieke tweetjes, dan deze moderne bus op sporen.

Ik heb even snel de bestuurder gesproken, en zijn onmiddellijke reactie was dat hij liever zeker was dat hij 's avonds thuis kwam met de betrouwbare tweetjes, dan deze Desiro's met hun kinderziektes die te regelmatig pech hebben. De opstart 's morgens van dit modern stel duurt ook meerdere kwartieren, waar dat met het klassiek tweetje op 10 minuten gepiept was. Het enig voordeel is het comfort voor de bestuurder in de cabine, maar dat weegt niet op tegen de rest.

In de tussenstand is het dus 2-0 in het voordeel van het klassiek tweetje, maar iedereen heeft nu eenmaal andere kriteria en voorkeuren. Ik kan me voorstellen dat velen deze Desiro's WEL een vooruitgang vinden. Maar ik verkies toch die charmante tweetjes, met gratis museumgevoel.  ;D

(foto's volgen binnenkort)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

... en dan de foto's  ;D



...treintje komt aan...


...interieur 2de klas...


...interieur 1ste klas...


...stuurpost...


...treintje wacht op vertrek...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Niet alledaags, een HLE18² voor een sleep M4 rijtuigen. En ook vandaag stond een Desiro stel klaar om de rit naar Aalst aan te vatten.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De wilde staking in Charleroi is gedaan, en te Eigenbrakel komen er 5 lege treinen doorgereden op 10 minuten tijd. (hier 4 op foto, 5de was weer een HLE18² met M6-rijtuigen aan de haak).







groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)