Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

MW 41... binnenverlichting

Gestart door nick_9450, 23 december 2008, 22:14:56 PM

nick_9450

Een goeieavond aan allen....

Na een half jaar dit dieseltreinstel gekocht te hebben(zeer tevreden-behalve de luide sleper)is het tijd om deze te verbeteren.

Mijn eerste vraag aan jullie. Heeft er al iemand binneverlichting in dit stel in gebouwd?....
Of heeft er iemand tips welke ledje of ledjesstrip ik kan gebruiken.

nick  

Jurgen

Ik heb er al van gedroomd. Telt dat ook mee? [:D]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe anderen dit gedaan hebben. Er zit tenslotte geen interieur in de reeks 41. Het resultaat zou dus een lege trein zijn. [xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Fretbol

Ik ben ook van plan om binnenverlichting in te bouwen in mijn MW41.

Zou dit niet lukken met de verlichtingsstrips met ledjes. In ??n van de MSM's werd dergelijke verlichting ingebouwd in een klassiek stelletje.

Fretbol [;)]

Peter

Kijk eens op de website van:

www.led-germany.de

die maken flexibele, uiterst dunne strips met LED en SMD's in verschillende tinten wit en lengtes van 50 cm.
Vermits ze uiterst dun zijn kan je ze gewoon tegen de binnenkant van de daken kleven (strips zijn zelfklevend (3M tape[:D][:D]))
Met vriendelijke groeten
Peter

Frans HOOYBERGHS

Ik heb binnenverlichting ingebouwd met de gewone witte LED's van Viessmann, gewoon boven het opengesneden grijze karton, met dubbelzijdige plakband tegen het dak, daarover wel ??n laag schilder/afplaktape om het licht meer difuus te maken. Bij mijn reizigers heb ik eerst de onderste ledematen geamputeerd, vervolgens hun lichaam ingekort tot aan de broeksriem, en uiteindelijk nog een stuk afgekapt tot ergens tussen de broeksriem en de armen. Het is dan nog een compromis, want, de zitvlakken van de stoelen van het interieur zitten zo hoog dat ze net onder de ramen komen. Maar de hoofden van de reizigers zijn nu tenminste te zien. Let op, er zit een zogenaamde OEM-decoder van ESU in de 41. De extra functies zijn niet apart aan te sturen zodat je de verlichting mee aan de buitenverlichting moet "mappen". Vind het resultaat omwille van de gehandicapte reizigers niet schitterend, maar voldoende. Het moeilijkste is de 41 open en weer dicht te krijgen zonder brokken en verloren stukjes. Maar als ik dat kan, kan iedereen dat! Succes.

nick_9450

citaat:
Geplaatst door Frans HOOYBERGHS

Ik heb binnenverlichting ingebouwd met de gewone witte LED's van Viessmann, gewoon boven het opengesneden grijze karton, met dubbelzijdige plakband tegen het dak, daarover wel ??n laag schilder/afplaktape om het licht meer difuus te maken. Bij mijn reizigers heb ik eerst de onderste ledematen geamputeerd, vervolgens hun lichaam ingekort tot aan de broeksriem, en uiteindelijk nog een stuk afgekapt tot ergens tussen de broeksriem en de armen. Het is dan nog een compromis, want, de zitvlakken van de stoelen van het interieur zitten zo hoog dat ze net onder de ramen komen. Maar de hoofden van de reizigers zijn nu tenminste te zien. Let op, er zit een zogenaamde OEM-decoder van ESU in de 41. De extra functies zijn niet apart aan te sturen zodat je de verlichting mee aan de buitenverlichting moet "mappen". Vind het resultaat omwille van de gehandicapte reizigers niet schitterend, maar voldoende. Het moeilijkste is de 41 open en weer dicht te krijgen zonder brokken en verloren stukjes. Maar als ik dat kan, kan iedereen dat! Succes.

Dag Frans.

Heb je hier foto's van...

Die zouden zeker helpen!
Ik heb men 41 na lange tijd ook opengekregen zonder schade[:D]

nick

Frans HOOYBERGHS

Foto's? Van de verbouwing zelf (nog) niet. Van het resultaat wel, al is dat misschien niet wat je zoekt. Trouwens, daarstraks vergeten. Je zal de massa-aansluiting moeten ontdubbelen, want je hebt in de verbindingsstekker een pin nodig om de binnenverlichting door te geven van de ene naar de andere wagen. Dat is geen probleem omdat de massa 2 keer wordt doorgegeven. En ??n keer blijkt echt wel voldoende.

Hopelijk is zijn de foto's te zien.

Kijk hoe de hoofden hier "hoog" zitten. Nochtans zijn deze mensen al zwaar gehandicapt zoals hoger beschreven.

In deze rijtuigen is dit veel beter. Hier zijn nochtans enkel de voeten van de reizigers geamputeerd.

Maar in een totaalbeeld valt dat natuurlijk veel minder op. Verkijk je trouwens niet op de helderheid van de LED's. In het donker zijn de gele wel wat fel, en had schilderstape misschien ook goed gedaan. Maar in het licht zijn de witte LED's dan weer wat flauw, en had zonder tape het misschien weer wat beter gegaan.

't Is altijd zoeken naar een voor jou goed bevonden compromis.

nick_9450

Dag frans

[:0] Het resultaat is toch mooi?...

Hier thuis heb ik men stel dus opgekregen. Schrok ik me een bult!

Karton, een soort blauw pasta die draden bij een houden[B)]

Hier enkele foto's

DE befaamde pasta en de decoder

Oja ik rij 3-rail digitaal... Dat zal wel weer voor complicatie zorgen[V]

nick

Frans HOOYBERGHS

Je hebt dus ontdekt hoe ...

3-rail is niet gecompliceerder dan 2-rail.

Je moet die 41 niet helemaal uitkleden! Vind de 2 massaverbindingen in de verbindingsstekker, maak er ??n los in de wagens (niet aan de stekker zelf!). Vind het draadje voor de extra functie op de decoder. Verbind dat met die Viessmann LED verlichting, de andere kant aan de retour van de decoder, niet aan de massa! De andere kant van die verlichting verbind je met behulp van die ene losse draad van die massa naar de volgende wagen. Weerom naar de verlichting en ook daar weer naar de retour van de decoder (die zit daar sowieso voor de verlichting). Snij uit het karton zo veel mogelijk een rechthoek weg zodat de LED's er door kunnen schijnen, maar het karton toch nog kan dienen om de draden aan te bevestigen. De verlichting vast maken, tape erover, de decoder programmeren, gehandicapte ventjes plakken, voorzichtig dicht doen en klaar.

Anarchy

De laatste foto is knap Frans!

nick_9450

Hallo.

Aller eerst:   Gelukkige kerst

nu weer ontopic..

Na het uitzoeken wat wat was ben ik achter dit gekomen.

1st foto
3 Verbindingen voor het schakelen van licht

2de foto
-Verbinding naar de 5 pollige connector
-verbinding naar de andere kant van het wielstel
-verbinding naar het andere wiestel

3de foto
-Verbinding naar de andere kant van het wielstel
-Verbinding naar het andere wielstel
-3polige connector van de lichten

4de foto
Verbinding naar de andere kant van het wielstel
verbinding van sleper naar 5 pollige connector

5de foto
Verbinding naar de andere kant van het wielstel
verbinding van de sleper naar de 5 pollige connector

Nu,ik zou niet weten waar ik men verlichting moet aansluiten iemand een idee?

Ik zou morgen achter de ledjes gaan.

- welke zijn het best.
- moet ik nog weerstanden kopen of andere dingen?

nick

Gerolf

serie-weerstanden zijn absoluut noodzakelijk bij leds, een diode is aan te raden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Een led is idd een diode, maar bij leds kan je best een diode in serie plaatsen.
Leds kunnen niet zo goed tegen een verkeerd gepoolde spanning, een gewone diode wel, en die beveiligt dit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nick_9450

Hallo

We zijn daar straks achter de nodige led's geweest...

nu heeft er iemand al enig idee hoe of wat?..
.
nick