Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

wisselstromer

dat is mss wel het beste
ik zal maar een inspectiegat laten zodat ik ze er makkelijk uit kan vijzen
tis marklin he ;-)
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

TreinTeLaat

@Wim :Je baan ziet er veelbelovend uit.

Ook heb je een prachtig thema gekozen!  Berlin ist dufte!  

Ik zie dat er een Baureihe 475 (S-bahn) in je station staat, dus je bent dan het Berlijn aan het namaken van enkele jaren geleden..., zeer waarschijnlijk ten tijde van de Muur...

Je kan een hele mooi baan aankleden met zaken uit die tijd. Ik raad je aan om eens grondig foto's te bekijken uit die tijd.

Kreuzberg is gelegen in voormalig West-Berlin (Amerikanischer Sektor).
Weet dat er vanaf 1980 niet veel S-bahnverkehr meer was in het westen en dat de Südring tot de 1997 niet meer bereden werd door S-bahnzüge...

Je vindt nog wel een hoop boeken met foto's uit die tijd zodat je de omgeving kan nabouwen naar de vroegere realiteit.
Ook loont het de moeite om eens te gaan kijken op Duitse websites, zo kan je best veel leren uit die tijd en alles realiteitsgetrouw namaken...

PS: Even wel vertellen dat er geen Kreuzberg Hbf bestaat, stations in Kreuzberg hebben andere namen, maar geen enkel heet Kreuzberg Hauptbahnhof.

Ik kijk alvast uit naar het vervolg :)

wisselstromer

hallo tim
bedankt voor de tips maar het is eigenljk niet de bedoeling om berlijn tot in het detail (en de geschiedenis) na te bouwen
gewoon een duitse baan met berlijnse invloeden
ik ben al een paar keer ginder geweest en heb er zelfs 6maanden gewoond tijdens mijn stage en toen is de "vonk" overgeslagen
ik woonde toen in Kreuzberg en vandaar de naam Kreuzberg Hbf
als je zoals je zegt veel boeken over berlijn hebt moetne we maar eens afspreken

@peter
ik zal de inspectiegaten reker groot genoeg maken want je weet nooit wat er kan gebeuren, always expect the unexpected
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!

****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Jean

voorbereidingen voor afbreken van de baan..

TreinTeLaat

@ Wim:

Ik heb me enkele jaren bezig gehouden met de S-bahn in Berlin.

Tussen 2004 en 2008 heb ik 5 keer de stad bezocht, telkens voor ongeveer 7 à 10 dagen, én niet enkel de bezienswaardigheden, maar ook het gewone Berlijn.

Toen ik thuis was, heb ik me heel wat beziggehouden met Berlin en de historie van de S-bahn. Niet da ik alles nu op  de moment zo weet zoals ik dat vroeger wist, maar ik weet toch nog wel wat :)

Ik kan ook wel Duits en heb me vooral dan ook togespits op Duitse boeken en websites, om écht de informatie te bekomen.

Thuis heb ik wel enkele boeken, maar in Berlin keek ik vaak in boekenwinkels voor wat zaken...
Voor foto's uit die tijd en het nu kan ik zeker wat helpen, ik heb er om zo maar te zeggen vele tienduizenden (!) op de harde schijf staan. (zo'n 15.000 ongeveer van mezelf en ook nog enkele tienduizenden van op het internet.

In Berlin overnachtte ik de laatste 3 keer steeds aan de Sonneallee (Neukölln), wat dus dicht bij Kreuzberg ligt.

Ik heb ook wel wat in Kreuzberg vertoefd, zoals het Viktoriapark daar. Daar zag ik bijna geen toeristen, enkel gewone mensen.

Zo ben ik ook geinteresseerd geweest in bepaalde plaatsen in Berlin die nog niet door de toeristen enzo zijn overwelmd.
Zo zijn de bruggen en afstelsporen aan S-Bhf. Yorkstraße, de voormalige Siemensbahn, S-bhf. Ostkreuz (wordt spijtig genoeg vernieuwd) ... leuk plaatsen om te vertoeven en het verleden op te snuiven...

Ook kan je nu nog veel zaken terugvinden van uit de tijd van de DDR en van de verwaarlozing van de S-bahn in West-Berlin.

Ik ben ook in het bezit van oude Netzpläne, doorheen alle jaren (leuk om te bestuderen).

Kortom, ik ken wel wat van Berlin, spijtig ben ik er al 2 jaar niet meer geweest, maar waarschijnlijk volgend jaar kan ik wel terug naar de wonderlijke stad.. ; Je kan er echt zoveel ontdekken...

SuSke

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees
[...]
maar de Stadtbahn is toch wel erg kenmerkend voor deze stad. Het heeft veel ellende overleeft en bestaat nog steeds.
[...]
Momenteel ben ik dus ook met een "Berlijnbaan" bezig om op te bouwen met S-Bahn U-Bahn en gewonde treinen (FernBahn).
[...]

Is het dan een bloederig tefereel geworden Kees-Jan [;)] [:o)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bollen neus

Bezig aan een Nohab model maar dit zal echt geen "nieuws" meer zijn zeker? [:D]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door bollen neus
Net zo min als dat ik net iets ge?tst heb [;)] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bollen neus

inderdaad reeds![:)]

Binco

Ik heb zonet mijn Lima M4'en voorzien van Symoba koppelingen.
Nu zijn deze ook mooi kort gekoppeld[:p][:p]

mini-bs

knap Stephen!
Welke referentie heb je eigenlijk gebruikt ?

bollen neus

Oogt veel mooier, knap werk![:)]

Binco

citaat:
Geplaatst door mini-bs

knap Stephen!
Welke referentie heb je eigenlijk gebruikt ?

Ik heb het idee gehaald vanop het TMM forum.
Koppelingen besteld bij J. uit E.

railtravelmanager

citaat:
Geplaatst door bollen neus

de drieledige DSB met rangeerderplateaus ?
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

rixke rail

Aan station Maldegem fotografeerde ik zaterdag ll. deze plaat :

Ik vond dat mijn station er ook zo ??n moest hebben ! [:I]

Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : foutje verbeterd ! [:o)]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN