Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

B_Modelbouw

Oei Raf, succes... trouwens wat is het verschil tussen aansluiten van een wissel in 2 rail of 3 rail ?

Zelf ben ik mijn straatlantaarns aan het pimpen... ze waren oorspronkelijk uitgerust met gloeilampen, die ik nu aanpas naar LED, zo krijgt ieder armatuur twee verschillende kleuren leds (geel, oranje).
Zodat het net lijkt of het Natrium lampen zijn.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Havoc

Citaat van: B_Modelbouw op 05 februari 2022, 20:08:04 PM
Oei Raf, succes... trouwens wat is het verschil tussen aansluiten van een wissel in 2 rail of 3 rail ?

Met 3-rail heb je geen probleem met polaristatie van het puntstuk. Alle rails zijn dezelfde "polariteit". (fase is eigenlijk beter)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

RobVille

 .... en geen problemen met keerlussen  :)

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Klaas Zondervan

Het 3-rail systeem heeft 3 voordelen, waarvan 2 al genoemd.

1: Geen probleem met puntstuk polariseren
2: Geen probleem met keerlussen
3: met massadetectie is het makkelijker om de volledige trein te detecteren.

Desondanks blijf ik bij 2-rail. Maar dat is een andere discussie.

B_Modelbouw

De problematiek twee- en drierail is me duidelijk, maar waarom dit zo vaak problemen vormt met muntstuk polarisatie ? Gewoon de bereden rails onder spanning zetten al het overige spanningsloos,
en loc's kruipen over de wissels.

Volledige detectie is eveneens geen probleem via stroomdetectie, zo is heel mijn baan overwaait en iedere wagen voorzien van weerstand.

Enige minpunt is de keerlus, maar dat is rekening houden met de langste treinlengte ... in mijn geval 4,20m.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


raf

Kijk bij 2 rail wissel bediening komt er gewoonweg meer bij kijken om het puntstuk te polariseren.
Het zijn ook nog eens oude wissels terwijl er nu electro frog en andere zijn .
Hier moet je dus alles zelf polariseren en open rijden kan niet want dan heb je weer kortsluiting.
Bij drie rail is open rijden geen probleem en kun je zelfs in je schaduw station defecte wissels gebruiken waar van BV de aandrijving (magneten )defect is of zonder deze

Ik rijd met stroom detectie en DCC op 3 rail .
Heb jaren met massa detectie gereden analoog en als je dan met 2 rail wagons rijd heb je alsnog geen detectie .
Maar dat is voor een ander topic

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

B_Modelbouw

Stelt me wel een beetje teleur dat de wielen van de rolwagens niet draaien Gerolf ...  ;D ;D
3D printing is toch prachtig.

Me daar binnenkort ook in gaan verdiepen daar ik niets kant en klaar uit de winkel heb, en een
Faller, Kibri, ... niet meteen een volledige Belgische Statiestraat op de markt gaat brengen.
Gelukkig zijn het maar een kleine 20 huizen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 06 februari 2022, 09:42:05 AM
Een tussendoortje ...



Groeps-bedevaartreis naar Lourdes gepland...?  ;D ;D

;)

raf

Gerolff weer mooi man .
En ja iedereen ha 3d printen bla bla maar dat printen is niet het probleem
Het tekenen dat is de uitdaging .
De uren dat je daar soms mee bezig bent om het goed te krijgen
Dat printen is het resultaat van al het werk.
Samen met jeroen aan de module bakken bezig.
De uitgaande wissels aan het bekabelen
Straks filmpjes en dergelijke
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 06 februari 2022, 07:47:14 AM
Hier moet je dus alles zelf polariseren en open rijden kan niet want dan heb je weer kortsluiting.
Open rijden moet je ook niet doen, dat mag in het grootbedrijf ook niet.
Het kan overigens wel, daarvoor bestaat de frog juicer. Dat is een schakeling gelijkend aan een keerlusmodule die bij kortsluiting het puntstuk ompoolt.

Herwig

#10137
   Geprint tussendoortje van Gerolf lijkt  bijster goed geslaagd.
   
   Hoe groot zijn de rolstoelen ?     Maw ,  +/- schaal  ?

raf

Ja Klaas dat weet ik wel dat het niet mag maar op 3 rail kan het dus wel.
En nog eens van een keerlusmodule hebben die nog nooit gehoord .
De drie servo's aangesloten en dikke shit
Als er een lok over heen rijd dan jitteren ze en de relais klapperen als zot.
Condensatoren bij gezet maar dat was geen oplossing .

Morgen kijken waar de fout ligt .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: Herwig op 06 februari 2022, 18:11:26 PM
   Geprint tussendoortje van Gerolf lijkt  bijster goed geslaagd.
   
   Hoe groot zijn de rolstoelen ?     Maw ,  +/- schaal  ?

Merci - 't Is schaal 0 deze keer ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw