Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

#4726
had je reactie te laat gezien

je dat is gefreest maar ik ga ze niet trager laten draaien want de draad vorming kwam van de plakband die er onder zat
de volgende was buiten de plakband en daar zie je geen draad vorming meer
het probleem is dat ik de plaat had vast gezet en ik al zoveel proeven gedaan heb met de oude omheining dat ik deze twee plaatsjes nog alleen vrij had.
morgen nieuwe plaat en anders op spannen zodat ik daar geen last meer van heb
en inderdaad alle begin is moeilijk vooral een degelijk teken programma vinden was al een hele opgave
maar nanocad aan het werk en dat is een programma dat me wel bevalt
het probleem nu is dat ik in winpcnc start 1 tool te weinig heb want anders kon ik de palen meteen mee frezen
de plaat is eigenlijk iets te dik en dan had ik dus de mogelijkheid om langs 1 kant de palen mee te frezen .
de achterkant zie je meestal toch niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

nu seffens terug aan het tekenen en wat vinden jullie van het idee
ik zou twee onderste pootjes willen verlengen zodat ik twee pennen heb om ze op de baan vast te kunnen zetten
maar dan moet ik wel steeds 2 gaatjes boren voor elk hekje dat ik zet
maar als het werkt dan staan ze wel goed vast en werkt het niet kan ik de pootjes nog altijd afsnijden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

dat uit frezen van de palen vergeet het maar
het zou 12 uur duren want de machine freest met 90 % overslag
zolang ik de full versie niet heb of overstap naar arduino om de frees te sturen gaat dat niet lukken

hier de veranderde versie met pootjes


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mark7758

Leuk. Moet er ook nog 3,5 meter van hebben.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

dani

dat ziet er niet slecht uit.
Wat de "pootjes" betreft zou ik je een tip willen geven voor het makkelijk passen : in plaats van op 2de en 4de paaltje, zou ik de pootjes op 1ste en 3de (en evvt op 5de) zetten.   Dan kan je makkelijk het begin van elk hekje positioneren en het volgende er mooi laten op aansluiten.

Anderzijds als je deze vorm aanhoudt, heb je wat meer  "wiggle room" aan de uiteinden om aan te passen , dus ja... het heeft allebei voor- en nadelen.


Ik herhaal : goed bezig, de vorm ziet er goed uit.  Wat zijn de afmetingen van je werkstukje hierboven ?  (kwestie van een idee te hebben van hoe fijn werk het eigenlijk is )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

hallo

ja aan dat zetten van die pootjes had ik ook al gedacht maar inderdaad nu heb ik wat meer wiebel mogelijkheden aan de uiteinden
het hekje is 1.5 cm hoog en dat zonder de paaltjes
de lengte van de 4 hekjes is 10.6 cm
elk gleufje is 1 mm  breed
ik wilde ook de oude maken maar daar kom ik in de problemen met de ruitjes bovenaan
dunnere freesjes zijn besteld want nu is het minimum 1 mm en ik denk dat ik die ruitjes met 0.5 mm wel ga kunnen frezen
die ik nu gemaakt heb zijn voor het nieuwe gedeelte dat nog gebouwd moet worden
het is nu de bedoeling om te kijken hoe en wat ik met de machine kan
elk toestel heeft zijn limieten en die zoek ik dus nu op al is er ook de limiet van het programma (start versie)dus beperkt in mogelijkheden
bij het pocket frezen heb ik een dekking van 90% en dat kan ik niet veranderen maar ik ben aan een oplossing bezig dus misschien binnen kort kan het wel

gr raf en bedankt voor de info en laat maar komen ze kunnen der alleen beter van worden
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loebaske

Ex Jocadis (grijs) NMBS afsluiting, te dik en niet fijn gegoten, daarnaast de gelazerde afsluiting..




De paaltjes schuiven over de afsluiting, een reeks afsluiting op een kader, zo verkrijgbaar bij de vakhandel



De twee soorten afsluiting, dan is er ook nog van de buurt spoorwegen (geen afbeelding)




mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske

Eigen productie van C-Tracss,  heel fijn hé

Peter

Toch even een opmerking.
Zowel hier als ook in Nederland en Duitsland (overal waarschijnlijk) zie je dank de 3D toestellen steeds meer hobbyisten verschijnen die kleine 'maar ook soms grotere details of dingen produceren voor zigzelf maar soms ook voor anderen. En natuurlijk is dat hun volste recht.
Maar laat me nu even het voorbeeld van die hekken aannemen.
Ze bestonden al van Jocadis, worden nu terug op de markt gebracht door een kleine Waalse firma, maar ik dacht ook door Paul (Ctraccs) en nu door Raf en in een volgende fase waarschijnlijk ook nog door anderen. Hetzelfde feit zie je dus ook in andere landen verschijnen. Wat ik me afvraag, ontneem je op die manier niet de producenten hun afzet en/of  de lust om zelf nog iets op de markt te brengen.
Nogmaals, het is die eigenaars van zo'n 3D toestel hun volste recht, en is het niet enkel in onze modelspoor hobby het geval.
Het gewoon een bedenking die ik me maak.
Met vriendelijke groeten
Peter

mark7758

Geweldig. Hebben jullie al een nieuwe Catalogus? Kan ik een grote bestelling maken. (Wil dat al maanden.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

ja maar ik ben modelbouwer en geen modelkoper

dat mijn afsluiting te dik is weet ik ook wel maar nu geen oplossing daar voor
ik wil de paaltjes er meteen mee aan frezen maar dat gaat nu met de 90% dekking ongeveer 12 uur duren en dat vind ik wel wat lang
eens kijken of ik dunner abs ergens kan opduiken
en dit is eigen productie voor mezelf dus ik neem niemand zijn broodwinning af want als ik ze niet zelf zou kunnen maken dan zou ik ze ook niet kopen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

marc goovaerts

Citaat van: Peter op 20 februari 2015, 13:55:15 PM
Wat ik me afvraag, ontneem je op die manier niet de producenten hun afzet en/of  de lust om zelf nog iets op de markt te brengen.
Uit de praktijk van de producenten voor Belgisch N bijvoorbeeld, denk ik niet dat dat risico bestaat. Ze doen het nauwelijks en er zijn nog zo veel gaten in die markt dat het al bijna moet lukken om hen concurrentie aan te doen.

centauri167

Citaat van: Peter op 20 februari 2015, 13:55:15 PM
Toch even een opmerking.
Zowel hier als ook in Nederland en Duitsland (overal waarschijnlijk) zie je dank de 3D toestellen steeds meer hobbyisten verschijnen die kleine 'maar ook soms grotere details of dingen produceren voor zigzelf maar soms ook voor anderen. En natuurlijk is dat hun volste recht.
Maar laat me nu even het voorbeeld van die hekken aannemen.
Ze bestonden al van Jocadis, worden nu terug op de markt gebracht door een kleine Waalse firma, maar ik dacht ook door Paul (Ctraccs) en nu door Raf en in een volgende fase waarschijnlijk ook nog door anderen. Hetzelfde feit zie je dus ook in andere landen verschijnen. Wat ik me afvraag, ontneem je op die manier niet de producenten hun afzet en/of  de lust om zelf nog iets op de markt te brengen.
Nogmaals, het is die eigenaars van zo'n 3D toestel hun volste recht, en is het niet enkel in onze modelspoor hobby het geval.
Het gewoon een bedenking die ik me maak.

Misschien gaan producenten en winkels daardoor ook eens tweemaal nadenken vooraleer ze belachelijk hoge prijzen voor redelijk simpele zaken gaan vragen waardoor mensen voor een stuk zelf gaan produceren.

Wat ik denk is dat dit binnen enkele jaren de markt volledig gaat veranderen en dat we veel meer kleine lokale producenten van scenery gaan krijgen die meer op de man spelen aan aanvaardbaardere prijzen, wat alleen maar goed zou zijn, maar we zullen zien wat de toekomst brengt ...