Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

raf

aan de rode smd kun je niets zien wat de A of K kant is
hoe gek het ook klinkt ik kan geen enkel indicatie vinden van de aansluitingen
het is een rechthoekige led zonder enige indicatie al zou ze der wel moeten zijn

de oranje hebben een groen driehoekje aan de soldeer kant en dus dat is gewoon wel te zien welke kant de A of K kant is

de rode gaat gewoon testen worden denk ik maar die 402 reeds is zo verdomd klein hé om daar meet pennen op te zetten

gr raf en bedankt
  en ik ga het effe proberen met die multimeter
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

De 0402 gewoon effe vlak op een werkblad leggen en de 2 meetpennen van de zijkant ertegen drukken.  Lukt bij mij altijd...
Als je een vergrootglas bij de hand hebt, zal je op de meeste 0402's een zwart bolletje zien.  Het pennetje het dichtste bij dat bolletje is de kathode.  Andere leds hebben dan weer een dikker pennetje aan de kathode.  In principe is elke led identificeerbaar zonder multimeter, maar de multimeter is altijd zeker spelen...

Snobby Crash

Forum aan het lezen en iTrain onder controle te krijgen !

Mijn vier locs op een minibaantje pendelen nu heen en weer zonder
problemen !

;-)

Geert

raf

vergroot glas heb ik maar geen zwart bolletje te zien
maar meten is weten dus we gaan daar seffens aan beginnen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: Sattrickske op 08 januari 2015, 19:46:47 PM
SMD leds hebben een markering aan de achterkant (driehoek) vlakke kant is de anode en de punt is de kathode.  Klassieke leds: lang pinnetje = anode, kort pinnetje = kathode
En als de markeringen weg zijn van de SMD leds of de pinnetjes even lang van klassieke leds, zet je gewoon effe je mulitimeter ertegen in de diode stand.  Als de led aanfloept, is de rode draad van je multimeter de anode en zwarte de kathode (als je draden nog juist zitten natuurlijk).  Als de led uitblijft, draden effe omwisselen en opnieuw meten...

Spijtig genoeg zijn bij smd leds de rode leds soms andersom dan de andere kleuren. Bvb Kingbright KPA-3010: SR versie is omgekeerd dan de andere. Vraag me niet hoe ik dat weet...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Omdat ik van 100 printen telkens 4 leds heb mogen lossolderen en ondersteboven terugsolderen. Dan werkten ze...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Sattrickske

Dan wordt het inderdaad de multimeter, en in geval je er geen hebt, kan je snel een led testerke maken met wat batterijtjes (je hebt ong. 5V nodig), een weerstandje van 1 kOhm en wat draadjes.

bollen neus

Nen collega komt wat meer uitleg geven om betere foto's te kunnen maken op klein scenery diorama. Ken er te weinig van en gaat ook wat meer uitleg geven over toestellen.Das wat er deze namiddag op t' program staat.
Den Eric.

bollen neus

Alé vooruit, ben een pakje slimmer geworden en ben verschoten van de vele mogelijkheden bij fotografie echter das geen spek voor mijnen bek  (ook nie zo simpel als dat het wordt afgegeven), hou me liever bezig met modelbouw, tzal met een gewoon apparaatje waarschijnlijk ook wel lukken zeker? Kwaliteit heeft hier dus ook zijne prijs zoals altijd bij alles.
Den Eric.

raf

micro stikkers aan het maken om op de loc te zetten
echt die zijn piep klein die stikkertjes maar als je goed ziet kun je echt nog lezen wat er op staat
ze liggen nu te drogen want je kunt ze af printen op speciale folie maar dan moet er eerst een laagje speciaal spul over.
anders lost de verf op tijdens het aan brengen van de stikker
als ze droog zijn dan uitknippen en aan brengen
en hopen dat het goed gaat vooral de nummer platen zijn extra klein

daarna foto's

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Een GF koppeling wat aanpassen zodat het realistischer is en er een washje "overgegoten" zodat het een beetje geweatherd is en mijn aanpassingen die wat kleurverschillen opleverden, wat de verdoezelen.

Hier is het resultaat:

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

loebaske

Kan je die lelijke nem schacht verwijden en volgens ik denk kan daar dan ook de originele bescherm platen plaatsen, zou al meteen een ander zicht zijn...

bollen neus

Met een "leen"apparaat  (foto toestel dus) een paar shotjes  (foto's dus) gedaan en valt tegen as resultaat maar we blijven oefenen tegen wil en dank.
Den Eric.

Havoc

Citaat van: bollen neus op 11 januari 2015, 11:28:46 AM
Met een "leen"apparaat  (foto toestel dus) een paar shotjes  (foto's dus) gedaan en valt tegen as resultaat maar we blijven oefenen tegen wil en dank.
Den Eric.

Voor "macro" (*) is het niet alleen het toestel maar zeker ook de lens en vooral het licht belangrijk. Misschien eens kijken wat het geeft als je er 1 of 2 leeslampen, spotjes bijhaalt, of een sterkere lamp in de luster zet. En een statief, zelf geïmproviseerd eventueel, is ook een grote hulp.

(*) wat we hier doen is niet echt macro, eerder dichtbij-fotografie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.