Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

erik de noorman


Uiteindelijk  mijn nieuwe hobbyruimte een beetje kunnen opruimen en mijn grote baan Kapelle op den Bos definitief geplaatst. Ik heb de baan op een hoogte van 140 cm  gebracht zodat de sporen (verhoogde berm) op een ooghoogte liggen van 160 cm. Er zijn tevens 2 nieuwe bogen in verwerkt om de originele rechte rijlengte ( 18 m) in te korten. De baan heeft nu een een rechte rijlengte van 10 m en 2 bijbenen van elk 4 m + elk een keerlus. Later komt er nog een aftakking naar een open schaduwstation dat zal fungeren als rangeerstation. Het is de bedoeling om het rangeerstation ook volledig aan te kleden. De baan is terug volledig in orde gezet en werkt terug naar behoren maar heeft nog een grondige poetsbeurt nodig. De volgende stap is de baan voorzien van een achtergrond met luifel.





Voor remise en scene is een aparte ruimte voorzien in de ruimte maar daar kom ik later nog wel eens op terug.

Erik.

oebr



Die trabi sind da !

begin jaren 90 geraakten de trabantjes in de westerse belangstelling,
en de ex-DDR bewoners ruilden hun aftandse vehikels graag in voor
sterke Marken en Ponden.
Een kleine scène met een groot verhaal erachter...





On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

knap hoor.   
Hier broeit al een poosje een plan in het hoofd om een "verloren hoekje" van de baan een nieuwe bestemming te gaan geven.
Er is zo een "zijspoortje" van de hoofdlijk dat in 2 korte opstelspoortjes splitst en dat wat weggestoken zat achter een brug.
Die brug is nu weg, en toen ik onlangs nog eens passeerde langs mijn "oud werk", kreeg ik een idee...   Bij VW in Vorst (is nu Audi, maar soit)  daar rijdt de goederentrein met onderdelen gewoon de fabriek binnen, wordt daar ter plekke gelost en rijdt dan terug door naar de hoofdlijn, alwaar het weer richting Duitsland of andere landen gaat voor nog meer onderdelen, motoren, velgen, versnellingsbakken, plaatstaal en noem maar op.

Om nu de hele VW/AUdi fabriek te gaan namaken heb ik niet de ruimte, noch de tijd of goesting, maar het principe ga ik denk ik wel toepassen  met "half reliëf" van een traktorenfabriek.     Wait and see, check mijn draadje af en toe eens...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

vroeger waar ik woonde in hoboken had met de schroot handel "bulens"(nog ergens ver famillie )
daar reed de trein ook naar binnen en dit wil ik dus na maken maar met het smal spoor
de overgave naar de gewone wagons kan dan met een van de twee kranen die ik heb gebeuren
want het smal spoor loopt toch een grote lengte langs het normaal spoor dus dat zou best kunnen
dan heb ik weer een oud maar bekent gedeelte op mijn baan bij waar ook nog wat bedrijvigheid is

gr raf

ps "den bulens "was aan het schoonselhof en aan de achterkant was de ijzeren weg en voor aan de st bernardse steenweg
voor diegene die zich het bedrijf nog herinneren of een plaatsje willen geven
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

De pcb routing van de pwm module voor de baan. Bweek....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

knibbelknabbel

Citaat van: erik de noorman op 20 augustus 2014, 22:30:45 PM

Uiteindelijk  mijn nieuwe hobbyruimte een beetje kunnen opruimen en mijn grote baan Kapelle op den Bos definitief geplaatst. Ik heb de baan op een hoogte van 140 cm  gebracht zodat de sporen (verhoogde berm) op een ooghoogte liggen van 160 cm. Er zijn tevens 2 nieuwe bogen in verwerkt om de originele rechte rijlengte ( 18 m) in te korten. De baan heeft nu een een rechte rijlengte van 10 m en 2 bijbenen van elk 4 m + elk een keerlus. Later komt er nog een aftakking naar een open schaduwstation dat zal fungeren als rangeerstation. Het is de bedoeling om het rangeerstation ook volledig aan te kleden. De baan is terug volledig in orde gezet en werkt terug naar behoren maar heeft nog een grondige poetsbeurt nodig. De volgende stap is de baan voorzien van een achtergrond met luifel.

Voor remise en scene is een aparte ruimte voorzien in de ruimte maar daar kom ik later nog wel eens op terug.

Erik.

Altijd leuk om te weten dat die mooie baan een goed definitief plaatsje heeft gekregen! Wat een ruimte :P

59erke

Citaat van: raf op 21 augustus 2014, 16:52:26 PM

ps "den bulens "was aan het schoonselhof en aan de achterkant was de ijzeren weg en voor aan de st bernardse steenweg
voor diegene die zich het bedrijf nog herinneren of een plaatsje willen geven

Dan moet dat toch heel lang geleden zijn raf. Ik heb heel mijn jeugd in hoboken gewoond maar een spoorweg heb ik nooit gezien.
Ik ken enkel het schoonselhof met de begraafplaats en de eindhalte van tram 12.
Waar was dit dan gelegen en over welke periode heb jij het hier ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman


Altijd leuk om te weten dat die mooie baan een goed definitief plaatsje heeft gekregen! Wat een ruimte


De baan beneemt 2/3 van de ruimte. Het andere 1/3 is voorzien voor remise en scene en een showvitrine, bibilotheek  en knutselhoek. Deze plaats zal een verwarmde ruimte worden zodat ik ook in de winter in de warmte kan knutselen aan mijn type 10, 5 en andere projecten.

Erik.

Michael

Erik een goed vooruitzicht, en mooie ruimte en lekker lange stukken om te rijden. Succes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

ja gerolf heeft het juist

ze hebben die spoorlijn opgebroken toen ze daar eens een volledige villa verplaatst hebben
maar toen was ze reeds lang niet meer in gebruik
die lijn lag van aan het tram keerpunt zo naar wilrijk toe
de baan ligt er nog maar de spoorlijn is verdwenen
de baan waar ze langs liep was de krijgsbaan
nu gaat die over in wilrijk in de gaston fabré laan
en als je die volgt dan kon je aan de spoorweg laan

zo kun je nog een beetje het verloop volgen van die spoorweg aan de straatnamen

lang geleden hoor ik moet toen zo een 6 a 8 jaar geweest zijn

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

Merci Raf,

De krijgsbaan weet ik inderdaad zijn, passeerde daar vroeger elke dag om naar school te rijden.
En inderdaad met een beetje verbeelding kan ik mij wel voorstellen dat daar een spoorlijn liep.
Is een redelijke brede baan met nog een zijbaantje.

Is in ieder geval van voor mijn tijd
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

#3688
CiteerIk heb heel mijn jeugd in hoboken gewoond maar een spoorweg heb ik nooit gezien

In 1970 was die spoorlijn er in elk geval nog. Mijn ouders woonden toen aan de ingang van fort 8 is de schansstraat en toen kwamen er nog regelmatig goederentreinen beladen met pantsers van de Bundeswehr, die naar het bedrijf Henschel in Wilrijk gingen, niet ver voorbij het Schoonselhof. De overweg aan het Schoonselhof was er een van het type met ketting behang dat bijna tot de (toen) kasseien hing. De overweg aan de Schansstraat was enkel een onbewaakte overweg. Ik zal die foto's uit die tijd (zwart/wit) eens zoeken. Die liggen ergens in een doos op zolder.

PS: Volgens mij heeft tram 12 maar korte tijd tot het Schoonselhof gereden, namelijk die paar jaren dat tram 24 terugdraaide op het Zuid (Splitsing Brederodestraat en Montignystraat) op de plaats waar vroeger het zwembad was. want vroeger jaren was het altijd tram 24, en nu ook nog trouwens
Tram 12 reed toe slechts tot het Kiel en draaide via de Jules de Geyterstraat en de Van Halmaelestraat terug.
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

#3689
ja peter dat zit nog heeeeeeeeel ver verstopt in mijn hersens
ik meende te herinneren dat het een dubbele slagboom was die daar stond
twee heel lange armen en een doorgang voor voetgangers en fietsers dacht ik
een beetje verder naar wilrijk daar zou een schuifbarreel hebben gestaan dacht ik nog te weten
maar ja ik kan me vergissen want het is allemaal zo lang geleden

die slagbomen zie ik wel zitten om die te maken want ik heb daar een over weg juist in de buurt
en als je der nog foto's van moest vinden dan ga ik je daar zeer dankbaar voor zijn

had hoboken vroeger ook geen station ??? ik meende van welles

bestaat inderdaad nog en heet nu "hoboken polder"
licht aan de lijn 52
twee perrons zonder lokket bedienen  maar gratis parking


gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.