Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

adrievans

Citaat van: philippe_007 op 17 mei 2013, 21:44:24 PM
Aan het uitzoeken hoe ik K-rails volledig kan inwerken in een kasseibaan en toch nog gebruik kan maken van de puco's.
Ik dacht eerst om de puco's te verhogen met een dun messingprofiel, maar ik vrees dat de sleper dan te hoog gaat komen en problemen gaat geven.

Iemand een idee hoe het zou kunnen? Of is er mij al iemand voor geweest?
(overstappen naar 2rail is geen optie  8)  8)  8)  8)  8) )

Fleischmann gebruikt in zijn draaischijven metalen traanplaat tussen de rails die ook dienst doet als middenrail.
Dit kan bij een overweg dus ook,maar ik weet niet hoelang jou rails in een kasseienweg zit.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

JC2180

.....ik heb de kleinste :-) en ik ben er eigenlijk best wel trots op... !

Kleine vingeroefening eerder deze week, nu broederlijk naast elkaar : grote N versus kleine z

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

conducteur


Met dank aan Paul(ogic) kunnen we verder doen aan de voeding. Het is gelaserd uit 3mm plexiglas met 0.3mm zwart karton voor het contrast.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Het oogt erg professioneel, Rian.
Nu de inhoud achter dat paneel in orde krijgen, en je hebt een erg nuttig stuk gereedschap bij !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Ik ben ook sterk onder de indruk van Rian zijn teken en structuurkunsten. Hij is duidelijk goed bezig...
Misschien deze voeding nadien in bouwpakketje voor de liefhebbers???

Een MSM actie ???
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

Morgen in de krant 'schaarste in voorraad plexiglas en karton door productie labvoedingen.'  :o
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

#2241
mooi ontwerp en fraai uitgevoerd.  Ik stel me alleen de vraag waarom je dit beperkt  tot 1 Ampère.
Als je zo een mooie voeding bouwt, waarom ga je dan niet voor 3-5A of zo ?   Of zit je aan beperkingen van je componenten ?

In elk geval het idee is top.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

LM 317 is beperkt tot 1.5A....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 20 mei 2013, 11:13:18 AM
...waarom ga je dan niet voor 3-5A of zo ?
Dat doe je alleen maar als je zoveel stroom nodig hebt. Voor elektronica-experimenten is 1A meestal ruim voldoende.

Havoc

CiteerAls je zo een mooie voeding bouwt, waarom ga je dan niet voor 3-5A of zo ?   Of zit je aan beperkingen van je componenten ?

Het is een lineaire voeding dus de dissipatie in de regelaar gaat peilsnel de hoogte in. Je wil tot 25V aan de uitgang regelen, dan moet je toch zeker 28V aan de ingang hebben. Bij 5A heb je op dat moment 15W te dissiperen. Dat lukt nog redelijk. Maar als je die 5A bij 12V wil hebben dan moet je (28-12)*5 = 80W dissiperen. En dat is al een heel andere klus. En 5V uitgang bij 5A op die manier dan wordt de koeling een project op zich.

Niet dat het onmogelijk is ik heb hier een stuk antiek staan dat 35V/10A op die manier regelt. Maar die weegt 25kg en daar zitten 24 stuks 2N3055 is op een knoert van een koellichaam met een stevige ventilator.

Maar dan moet je de voeding anders opbouwen, wordt het een stuk complexer en op dat moment is het voordeel van zelfbouw weg. Je kan dan gewoon veel goedkoper een volledig kant-en-klare voeding kopen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Citaat van: Havoc op 20 mei 2013, 11:46:46 AM

Het is een lineaire voeding dus de dissipatie in de regelaar gaat peilsnel de hoogte in. Je wil tot 25V aan de uitgang regelen, dan moet je toch zeker 28V aan de ingang hebben. Bij 5A heb je op dat moment 15W te dissiperen. Dat lukt nog redelijk. Maar als je die 5A bij 12V wil hebben dan moet je (28-12)*5 = 80W dissiperen. En dat is al een heel andere klus. En 5V uitgang bij 5A op die manier dan wordt de koeling een project op zich.

Niet dat het onmogelijk is ik heb hier een stuk antiek staan dat 35V/10A op die manier regelt. Maar die weegt 25kg en daar zitten 24 stuks 2N3055 is op een knoert van een koellichaam met een stevige ventilator.

Dan ga je dat toch gewoon waterkoelen? Zoals mijn vaste pc al jaren draait. 8)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Man toch, waterkoeling op de pc. Dat heb ik nog niet nodig. Enkel 2 voedingen in die bak: een voor het moderbord en een voor de harde schijven. Die voor de harde schijven is net vorige week gesneuveld. Maakte vies lawaai en starte maar af en toe meer op. Vervangen en alles draait opnieuw. Ik had van een Zalman toch meer dan 5 jaar verwacht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Waterkoeling op een pc?
Ik heb dat overwogen in mijn flightsimulator pc. Daar zit een voeding in van bijna 1 kilowatt..Waarvan de helft voor de vidoe-kaart.
De netzekering gaat er geregeld uit, bij inschakelen. Dus, als het eenmaal werkt: aan laten staan die hap! Zolang die standby is, no problem.
Waterkoeling?: Niet gedaan dus, ivm cavitatie. De middelen wegen soms niet op tegen de baten...
Ofwel: het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.

Rian heeft zichzelf een mooie testvoeding gefabriekt, wat mij betreft ;)
Groet van Frank

philippe_007

Voeding van 1kw, leuk voor de energie factuur mijn gedacht   :-[ :-[ :-[ :-[

Frank_N

Citaat van: philippe_007 op 20 mei 2013, 21:29:08 PM
Voeding van 1kw, leuk voor de energie factuur mijn gedacht   :-[ :-[ :-[ :-[

Dan heb je het niet helemaal goed begrepen, Philippe.
Dat apparaat gaat pas echt helemaal loos als je de flightsim vol gas draait. Ja dan gaat de stroommeter flink draaien!!
Als je er mee gaat internetten (of wat  anders) is er niet veel meer stroomverbruik dan bv. een laptop.
Het is nl. een geschakelde voeding. Daar weet Havoc veel meer over te vertellen!

Wat ik aangaf is dat vloeistofkoeling best problemen oplevert als het warm worden snel verloopt. Dat is nu precies wat er in de processoren gebeurd: Giganties snel ::) Vloeistof is daarentegen langzaam tov. lucht (ventilatoren) in het verwerken van grote temperatuurschommelingen.

Je krijgt dan eigenlijk stoomvorming. Aangezien dat zeer snel gaat gaat kunnen er dus stoom (of luchtbellen) ontstaan.
Dat heet cavitatie.
Je vloeistof"" koeling"" geeft dan het omgekeerde resultaat. Namelijk het opwarmen van dat geen (je processoren) wat gekoeld moet worden.

Nu zal het best zo zijn dat er lieden zijn welke garanderen dat vloeistof koeling goed werkt, ik waag me er niet aan, om vermelde redenen.

Edit: deze post is eigenlijk off-topic.
Groet van Frank