Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

PietB

Zijn die mooie kisten ook voor h0 beschikbaar?

grt Piet.

railrunner

Citaat van: Steam.N op 11 mei 2011, 21:57:07 PM
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Geplaatst door Steam.N</i>

I... opbergsysteempje voor EverGreen strips ... <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Zoals jullie weten, worden EverGreen strips gecodeerd met getallen met drie cijfers.  De eerste twee duiden het type profiel (strip, buis, L-profiel, etc) en dikte aan, het laatste cijfer geeft de breedte van de strip.

Op basis daarvan heb ik de matrix opgesteld:

Het voorbeeldje ("123"), zie ik nu, is fout: "12" wijst op de rij "12x", dikte 0.50mm, "3" verwijst naar de kolom voor breedt 1.5mm.  Enfin, het gaat om het princiepe.

Een eerste aanzet (in karton) geeft dit iets duidelijker weer ...


Uitvoering trok er niet op.  Dus andere oplossing gezocht: alu-profielen om gordijnen op te hangen ...


Elke dag 8 profieltjes erbij (meer dan 4 per keer gaat niet, wegens de klemmekes).

In elk vakje voorzie ik een schuifje in karton (van wat mee in de EverGreen zakjes zit: van elk kartonneke kan ik twee schuifjes maken).

Waarom schuifjes?  Als je een profiel-overschotje hebt van 10 cm, en dat schuift naar achter, kun je er niet meer aan.

Een schuifje is 1cm breed, 4mm hoog, en 34 cm lang (net iets korter dan de lengte van de profielen).  Vooraan een lipje, waarmee je het schuifje er kunt uithalen, en waarop ik de EverGreen code er nog eens op zet. Gemakkelijk als je er meerdere uit de matrix haalt, en ze later wil terugsteken ...


Als alle profielen gelijmd zijn, werk ik er een houten frame rond, en plaats ik het geheel in mijn knutselhoek, ergens op ooghoogte en grijpafstand.  Probleem opgelost.
Ik ben er nog even mee zoet, maar weer wat knutselvreugde als het klaar is [:)]

Jean, gevonden!  Even doorgenomen en ja hoor, is heel interessant.  Ga ook in die richting, maar misschien met peschelbuizen.  Daarvan heb ik er nog een hele hoop liggen.  Het was absoluut de moeite om eens samen te komen, moeten we nog eens doen, wie weet, wat komt er nog uit de bus.

knibbelknabbel

Momenteel bezig om mijn Roco 6218 te voorzien van LED-verlichting volgens de methode van Eve hier op het forum beschreven ;)
De LEDs zitten erin, en de draden zijn gesoldeerd aan de LED. Nu nog naar de weerstandjes en aansluiten...

De blauwe 6215 volgt ook die richting, maar hier moet nog een NEM-stekker voor een decoder mee ingebouwd worden. Binnekort kunnen ze dan in treinschakeling op de baan ingezet worden!

Steam.N

Jongens, dat is al bijna twee jaren geleden.
De tijd vliegt, maar al die tijd heb ik van mijn opberg systeempje volle bak genoten.
Vooral met al dat styreen dat ik in NEEB nodig had !

Benieuwd wat je er van gaat maken, Jim.
Succes ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Eigenlijk is het verbazend dat je enerzijds op het web ziet dat de halve wereld de profielen van Evergreen & co gebruikt, en dat er anderzijds niet meer concurrenten op die markt zitten. Met de logische lagere prijzen...

Thommy

vandaag begonnen met een schutting (tuinscherm) te maken. en kom ik zeker profielen te kort  >:(
blijkbaar wat meer profiel dan ik dacht... per scherm 15*2cm, 5 schermen...

nu nog een manier zoeken om tegeltjes met een tekening in model te krijgen...
Greetz

Thommy

Frank_N

Bezig met schaduwstation besturing, 2 x 2 aaneen sluitende blokken.
Heb eindelijk een oplossing bedacht  ;)
Nu nog uitproberen, op gaatjesprint. Eerst uittekenen!
Het kan met 4 lichtsluisen, en 6 aanvullende relais.
Ook timers zijn noodzakelijk.
Groet van Frank

Gerolf

Citaat van: Frank_N op 16 maart 2013, 21:55:13 PM
Bezig met schaduwstation besturing
Dat is straf ... ik ook
Met 2 microcontrollers dan. Eén voor het binnen- en één voor het uitrijden. 4 sporen breed  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

wel ben ik daar toch toevallig ook mee bezig zeker? Wat is het nut van 2 µC? Bij mij lukt het (simulatie) met één en die moet al véél meer doen dan bij een gewoon schaduwstation?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Het voordeel van twee microcontrollers? Gemakkelijker te bouwen en programmeren. Het gaat immers om twee verschillende en onafhankelijke taken:
Inrijden = zien of er een stationspoor vrij is, eventueel treinlengte nagaan, wissels zetten, controle of de wissels goed staan, binnenrijden tot stop
Uitrijden = zien of volgspoor vrij is, of wachttijd voorbij is, vertrekvolgorde bepalen, wissels zetten en checken, en vertrekken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Zou het toeval zijn, Gerolf?
Wat ik nu nog daarbij wil uitdenken is een manier ervoor te (kunnen) zorgen dat de uitrij volgorde niet (altijd) dezelfde hoeft te zijn als de inrij volgorde  8)
Groet van Frank

oebr

Als ik het goed voor heb gaan jullie dan uit van een ad random treinenloop ?

Een treinenloop volgens uurregeling zou immers moeten weten welke trein aan de ingang staat en/of welke combi zich op welk spoor juist bevindt. Het zou met railcom moeten mogelijk zijn om elke trein een bepaald nummer te geven (er zijn kleine zendertjes van Lenz beschikbaar die voortdurend hun naam melden, voor zo'n 8 tot 10 euro per stuk - als elke trein één vaste wag(e)(o)n telt met zo'n zendertje zijn we er)
en te lezen (Tams heeft speciale detectoren die die codes lezen en doorgeven aan een combinator die ze dan aan een pc doormeldt).
Het probleem zit dan vooral in het verwerken van die data en de uurregeling zelf uiteraard...

Wordt vervolgd  ;)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Valentijn

Deze week thuis geweest door ziekte, dus even tijd gehad om dit wachthuisje af te werken en te verweren.


Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

PietB

Prima geslaagd Valentijn.
En de reiziger is ook helemaal opgetogen.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Dat is de schilder. Die heeft zojuist de opdracht verworven om het op te knappen. ;D