Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

PeterC

#2115
Voor een 'nevenprojectje' heb ik een heleboel ronseltjes nodig 0.4 mm dik, 2 mm buitendiameter centraal een gaatje van 1 mm.
Even mijn grijze massa aan het werk gezet om snel veel van die rondellekes te kunnen maken en een tooltje bedacht:



Op een plaatje styreen zijn vierkantjes van ongeveer 5 op 5 mm afgetekend (sommige zijn 4, andere zijn 6) en op de kolomboormachine alle vierkantjes van een centraal gat voorzien met een 1 mm boortje.
De stukjes uitgesneden en als een saté op een 1 mm messing staafje geprikt.  Een messingbuisje van 2 mm buitendiameter en 1 mm binnendiameter er langs beide kanten over geschoven en het geheel in de draaibank gezet:



Het blokkeerde een paar keer toen ik teveel materiaal wou afnemen maar met wat meer druk op de losse kop werd dat opgelost.
Een paar keer met de beitel over en weer en een heleboel rondellekes  :) :) :)...  ...en de styrene rommel opkuisen    ::)

Groetjes, Peter


Steam.N

Goed gezien ! Snel en eenvoudig  ;)
De vraag is nu: waarvoor gaan die rondellekes toch voor dienen  ::) ::) ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 10 januari 2013, 21:44:44 PM
...De vraag is nu: waarvoor gaan die rondellekes toch voor dienen  ::) ::) ::) ...

ALS het lukt: een deeltje van de afbeelding op http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13833.msg192594.html#msg192594
;)
Groetjes, Peter


Gerolf

Het is me met die link nog niet duidelijk, maar dat komt later wel, vermoed ik.
De tip om rondellekes te maken is in elk geval waardevol  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

knibbelknabbel

De ophangingen van de stelling? :)

bollen neus

Een klein rustig werkje gedaan, kleine sneeuwruimers gemakt voor op het toekomstige model V170 1151 te plaatsen. Decals zijn ook al voorradig enkel nog de kleine EICHHOLZ stickers en dan is alles compleet voor verdere verbouwing.  :)

PeterC

Citaat van: knibbelknabbel op 11 januari 2013, 10:20:26 AM
De ophangingen van de stelling? :)
Inderdaad die rozetjes van de stelling  :)
Groetjes, Peter


OlivierV

#2122
Begonnen aan het uittekenen van een plan voor een toekomstige "droombaan" (met een niveau of 3) op basis van redelijk grote modules maar het is wel uiteen te halen.

Maar ondertussen al vast zitten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

renstimpie

Momenteel aan het "preppen" van tijdperk III materiaal.   
alle rijtuigen worden bemand,  belicht,...
Alle wagons (of toch sommige) krijgen een belading en een weathering.
Alle moderne diesellocs worden omgebouwd (zie het andere draadje)...
De stomers krijgen een opwaardering.

Het testovaal om digitaal te beginnen testen (blokrijden,  koploper,...)  ligt er ook...

Alle MSM's zijn de revue nog eens gepasseerd...  dus lezen maar.   Er worden telegraafpalen gemaakt..  overwegen,  kolenvoorraden,...  (bezigheidstherapie....)

en ja we zijn aan een plan bezig voor als we ooit plaats hebben.. maar momenteel is en blijft het dus... voorbereiding...

De richting is eindelijk bepaald...   geen impulsieve aankopen meer... ;-)

Greetz

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Driesel


Ideaal weertje om wat voort te doen:



Groeten,

Dries

OlivierV

Eerste keer een eigen lading voor een wagen gemaakt.

Men wandele wat rond in de tuin op zoek naar stukjes hout, knip ze op maat, bind ze vast op je wagen en je hebt in ho een wagen beladen vol met zware boomstammen.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

knibbelknabbel

Inventief, maar ik denk dat je wat verder moet gaan dan je eigen tuin. In 1/1 gaan ze zo geen kronkelende boomstammen hebben... Je moet er mooie rechte uitkiezen...

OlivierV

Citaat van: knibbelknabbel op 04 februari 2013, 13:43:11 PM
Inventief, maar ik denk dat je wat verder moet gaan dan je eigen tuin. In 1/1 gaan ze zo geen kronkelende boomstammen hebben... Je moet er mooie rechte uitkiezen...
Paasboom, dat kronkelt alle kanten uit. ;) Maar ik kon beter wat rechte takjes genomen hebben van een of andere struik.

Voor mijn 2 NMBS Remmsen ben ik iets aan het maken op basis van rietjes, enkel moeten de rietjes nog wat zwarter worden.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: OlivierV op 04 februari 2013, 14:33:54 PM
...Paasboom, dat kronkelt alle kanten uit. ;) Maar ik kon beter wat rechte takjes genomen hebben van een of andere struik...

Zoek eens naar vlinderstruiken: mooi recht, zowel dik als dun en vrij realistische bast.
Groetjes, Peter


OlivierV

Citaat van: PeterC op 04 februari 2013, 15:17:42 PM
Citaat van: OlivierV op 04 februari 2013, 14:33:54 PM
...Paasboom, dat kronkelt alle kanten uit. ;) Maar ik kon beter wat rechte takjes genomen hebben van een of andere struik...

Zoek eens naar vlinderstruiken: mooi recht, zowel dik als dun en vrij realistische bast.
Bedankt voor de tip, ik denk dat er iets vrij gelijkaardigs in de tuin staat dus dat komt wel snor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan