Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Michael

Kris, dank voor de uitleg, kan ik goed gebruiken, maar wat bedoel je met " cut op PCB van de loks" Waar staat PCB voor?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Klaas Zondervan

PCB is printed circuit board, of printplaat in het Nederland.
Met 'cut' bedoelt hij dat een spoor op de printplaat is doorgesneden.

Michael

Klaas bedankt, had ondertussen al even op google gezocht en gevonden, zal dat volgende keer eerst doen en dan pas de vraag stellen als ik er dan niet uit kom.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

itchy

Citaat van: krispy op 05 januari 2013, 01:59:52 AM
Citaat van: itchy op 05 januari 2013, 00:42:01 AM

Mag daar wat tekst en uitleg bij ?  :D hoe heb je dat gedaan?

Vermits ik DCC rij en men decoders ( esu loksound ) allemaal de aux1-2 nog vrij hadden heb ik het volgend gedaan :

Ik heb de rode lichten gescheiden van de witte ( cut op PCB van de loks )per rijrichting .
Dan heb ik de rode lichten ( leds ) verbonden met de aux ( aux 1 voor front/ aux2 voor achter)
Dan heb ik via de lokprogrammer de functiemap aangepast
F4 dient voor schakelen sluitsein ( standaard off , als men een sleep trekt )
Zonder sleep kan men via F4 de sluitseinen aan zetten ( aux1 op F4f / aux2 op F4r , hierdoor switchen ze mee als men van richting veranderd )
Nu kunnen de loks ook in duwcombinatie gebruikt worden en enkel de rode sluitseinen laten branden  ;) als men de F0 ( FL ) op off zet
Aux 1 zit stand op de 8 pin aansluiting ( groen ) en aux2 heb ik op de esu loksound pin 14 afgetapt , door de zwarte afscherming iets weg te doen kan men aan de eilanden voor een draadje te plaatsen waar normaal de 21 pinsstekker op zit  ;)
Bij men 2828 van piko heb ik tevens cabine verlichting geplaatst door aux3 en aux4 te gebruiken , maar deze uitgangen moet men versterken want dit zijn maar logische uitgangen die geen vermogen hebben , hiervoor kan men twee transistoren gebruiken die door de auxen 3/4 worden geschakeld
Ook hiervoor per kant een aux zodat ook hier weer de cabine verlicht wordt naar gelang de rijrichting.
Bedankt Krispy, heb je je dan verder niks aangetrokken van de resem weerstandjes en andere componenten die mee op die PCB zitten, bijvoorbeeld heb ik hier een reeks 20 van roco opengedaan en daar zit toch wel het een en ander tussen geschakeld. Dat van die bijkomende aux uitgangen op een 8-pin loksound interesseert mij ook wel, het lijkt me niet echt simpel (en risicoloos!) om hierop te gaan solderen, heb je hier nog tips over (buiten: een vaste hand...) ? En tot slot... welke transistoren heb je gebruikt? ::)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

conducteur

BC547 zal wel geschikt zijn, maar misschien moet je het in de SMD onderdelen gaan zoeken, vanwege de afmetingen en plaats beschikbaar.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eddy

Dag Kris,
allereerst bedankt voor de uitleg,zou het mogelijk zijn om een simpel schetske te maken van de bedrading van decoder naar de leds.

alvast bedankt,groeten eddy

eddy

Weer van verder ,nu de kruiskop gemaakt.





groeten eddy               

conducteur




Dit vandaag in elkaar gestoken. Voor zij die meer willen weten verwijs ik je graag naar het draadje in ooit zal het klaar zijn...
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14950.100.html

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

Vandaag rijd de class 66 met de autotransportwagons rond.
Heb eveneens een sluitlicht gemaakt.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Met handvatje en al!  Knap  :)
JP, de foto geeft de indruk dat het licht door de behuizing schijnt.
Ligt dat aan de foto, of is dat echt ook zo?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Citaat van: Steam.N op 09 januari 2013, 23:22:18 PM
Met handvatje en al!  Knap  :)
De achterkant is van 0.3 stryreen en als experiment heb ik met een 0.5mm handboortje dat handvat in het styreen gemaakt. Is redelijk goed gelukt.
JP, de foto geeft de indruk dat het licht door de behuizing schijnt.
is de behuizing, maar zo erg is het niet als op de foto. Nochtans zitten er 4 acryl verflagen op. Trouwens ik heb nieks gezien LOL

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

@conducteur : tof. Ziet er oersterk uit... Ik ga eens nader moeten kijken naar deze profielen. Ze hebben precies wel
wat potentieel en dat niet enkel voor modulebouw maar ook voor vitrinekasten en dergelijke. Plexi in de groeven bvb...

@TTP : zo'n kleine aanpassing en toch een heel ander zicht. Fijn gemaakt en dat uit de losse hand. Knap. Artikeltje voor MSM ?
mvg,
Paul(ogic)

ysbeer

Vorige maand begonnen met het een beetje mooier maken van mijn trein kamer.
De wanden opnieuw geverfd onder de tafel gepoetst,heel veel opgeruimd of weg gegooid (gratis weg te geven zie bij te koop)
De vloer was een ander verhaal ,ze was absoluut niet meer te reinigen .
Ik heb gezocht nar nieuwe vloerbedekking,dat was wat geld beterft een ramp.
Nieuw beleg was akelig duur om dat de tafels uiteraard niet weg kunnen en er dus door de vakman om de poten hen gelegd moest worden (1500 euro)

Het enige wat ik zelf zou kunnen was tegels van plastic,maar bij 12 euro vierkant meter is dat nog al duur (400 euro)
Toen heb ik bij de tapijt tegel dump een restpartij tapijttegels gekocht  40m2 voor 80 euro.
Zeg nu niet als daar een vlek op komt ENZ.......
Dat weet ik maar ik heb er nog 40 over en een kapot dan nieuwe er in.

Het zijn 1 ste kwaliteit desso tegels en met enig gevloek zijn ze makkelijk te leggen.
Om de poten en de kasten heen.

Ziet er gelikt uit (nog wel)

Gerolf

Ferm, Wim. Zou ik ook nog moeten doen  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ben daar ook (volgens mijn echtgenoote) dringend aan toe.
Met vriendelijke groeten
Peter