Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

bollen neus

De laatste hand aan het leggen aan de afwerking van MY1158 VESTBANEN (privé firma in samenwerking ARRIVA) anno 2004. Details en cabines met figuur liggen klaar om gemonteerd te worden. Deze variatie van VESTBANEN is niet zo bekend als diegene die daarna gekomen is de CONTECRAIL versie (die is nog steeds actief maar vree lastig van spuitwerk om deze juist te maken)
Dak verandert aan een TMY (SJ) model in plaats van de lange moet het de twee korte zijn, deze wordt ook omgenummerd van 103 naar 101 zodat ik deze in dubbeltractie kan maken met de TMY103 (origineel op een paar veranderingen na) Dit is dan mijn eerste dubbeltractie in wording van buitenlandse NOHAB modellen. Van de NMBS heb ik er al staan ook één tripel. Het principe is in feite en blijft hetzelfde het is en blijft een hobby zou de Kamiel zeggen hé? :D

bollen neus

Messing materiaal is binnen , rond en L profielen om zelf lange uitlaten te maken voor NOHAB modellen. Ook extra messing voor rangeerderplateaus te verbeteren. Is veel geld voor weinig materiaal maar je komt er zeker een hele tijd mee verder. Verder ook gaas materiaal voor roosters ook steeds een nodige atribute bij diesellocomotieven. Ook alle decals zijn nu binnen voor de modellen die in de steiger staan om gemaakt te worden een DJ NEG MY1158, MY1158 maar dan in de CONTECRAIL versie en dan nog de TMY1150 versie. Dit jaar zijn er al 11 modellen gemaakt, het verloopt nu niet meer zo hectisch zoals verleden jaar , dan ging er meer dan af en toe eens wat verkeerd of brak er wel eens iets af en was daarna moeilijk te restaureren maar daar hebben we dan wel veel uit kunnen leren.
Nog een paar extra donor modellen besteld in Duitsland (omdat nu eenmaal daar de prijs lager ligt dan hier) ;) Je begint immers altijd met een nieuw model dat geen meter rijdt voordat er de LED verlichting ingebouwd wordt, met andere woorden de locomotieven zijn na afwerking zeker nog niet "gerodeerd" zoals ze dat zeggen. Ik zal me toch eens een rollenbank moeten aanschaffen wegens gebrek aan een baan. Miscchien met de Sint (op 6 december?) ;D
We kunnen er weer tegenaan en dat is hetgeen dat telt. Meer moet dat nu zeker niet zijn. :)

bollen neus

De drie modellen zijn deze week aangekomen. Verder wat gewerkt aan de TMY101, deze staat nu klaar om dak te spuiten en verder volledig af te werken voor dubbel combinatie met TMY103 te vormen. Vervuilen zal voor later zijn, ook het afgewerkte model MY1158 Vestbanen Arriva moet nog een beetje vervuild worden, die nemen we dan te samen onder handen. Dat is minder tijd verlies. De messing onderdelen gesoldeerd en in de grondverf gespoten en kunnen rustig wat blijven liggen. Het volgende model is ook gespoten , nu eens een simpele schildering en mag ook al eens, wit/grijs/zwart. het is geen schaakbord  :D  of zo maar ik denk als de decals er gaan opstaan het wel "iets" gaat hebben. Sober is soms beter dan extra vagant (less is more). Veel zal er deze week niet gebeuren de valies staat gereed, eerst nog tegen de goesting gaan stemmen en een weekje verlof, een reisje naar warmere oorden. Moet kunnen. Den boog moet niet altijd gespannen staan en wat rust zal den oude rug wel wat deugd doen. De batterijen eens wat bijvullen om de winter wat beter te kunnen weerstaan. ;D

rixke rail

Citaat van: rixke rail op 17 september 2011, 17:28:14 PM
Ik had in mijn bakken met oude speelgoedtreintjes nog een stokoud piko-stoomlokje liggen.
DIT, maar dan in het grijs.
Dit werd +/- 50 jaar door mijn vader gekocht. Ik besloot ook dit even op de baan te zetten, en raad eens ... het schoot als een raket vooruit. Beter dan veel recentere locs.
Een upgrade was echter nodig. 
De voorkant werd voorzien van een koplamp ...




De leidingen werden met een koperverfstift wat  bijgekleurd, ook de zilverkleurige collega werd gebruikt.




Ik noemde de lok "Roza", naar mijn moeder, ze was er wel blij mee ...




Achteraan waren er aangegoten  sluitlichten, ik had er nog wat in de rommeldozen zitten ...
Ook de trapjes werden vervangen door enkele mooiere exemplaren ...




De andere zijkant ook hier werden de leidingen koperkleurig  ...
De originele compressor was ook aangegoten, die is vervangen door een mooier exemplaar uit de rommeldoos.







Trapjes voor de machinist vervangen door filigrane exemplaren ...



Op de bufferplaat traanplaat-imitatie (pillenfolie) aangebracht ...


Van deze eveneens Piko wagon uit dezelfde periode maakte ik een overgangswagon met aan de ene kant een beugelkoppeling en aan de andere een kortkoppeling.
Deze wagon had oorspronkelijk al mooi in lijn met de wielen staande remblokken, toen een rariteit toch wel.




Het is een wagon met extra kolen voor langere reizen ...
[:o)]
Modelspoorse groeten,
Eric.

<u>Edit :</u> foto's van de afwerking bijgevoegd.

Ik heb het lokje nog eens uit de kast gehaald om nog wat te verbeteren ... :





Kortkoppeling gemaakt uit verschillende onderdelen nem-schachtjes.



Met onderdelen uit de rommeldoos, afkomstig van een andere hlv, remreservoirs toegevoegd, alsook remmen ...



Ook vooraan remmen, slechts aan een kant van de wielen weliswaar, de aandrijving zit in de weg, een compromis.



Zo ziet ze er nu uit, geschilderd, niet gespoten, maar voor deze ouwe lok is dat goed genoeg, vind ik ...  :-\
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

dirkkerckhofs

Een verhaal dat al een tijdje geleden begonnen is, maar door lang wachten op accesoires en geen tijd om foto's te maken kan ik het pas nu vertellen ...
Op mijn vaste baan met als thema een Zuid-Duitse stad in TIII had ik nog een plek over in mijn stationsbuurt.





Ik dacht aan een hotel-café-restaurant met tuin en met een tankstationnetje uit de jaren vijftig. Dat bestond dus niet bij de gekende merken en dus werd het scratchbuilding en zelfbouw. Voor mij de eerste keer dat ik er zo ver zou in gaan. De basis werd een stadshuis van Faller dat licht werd verbouwd, herschilderd en geweathered. Daarrond kwamen accesoires van Belle Epoque: een serretje, afsluiting in smeedwerk en tuinstoelen en -tafels. Ik plaatste alles op een plaatje van schuimkarton, zodat ik het later makkelijk in één keer op zijn plaats kon zetten.





Na het nodige opzoekingswerk, begon ik aan de zelfbouw van mijn tankstationnetje (dank aan Evan om me aan de benzinepompen te helpen).



Na de nodige detailwerkjes aan het tankstation en in de tuin, werd alles op zijn plaats gezet.









Een geslaagd miniprojectje vind ik zelf.

Dirk

marc goovaerts

Inderdaad geslaagd. Ook het tankstationnetje ademt duidelijk de jaren 50. Heb je je gebaseerd op een bestaande foto ?

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Dirk je hebt hierme.e weer een mooi sfeerbeeld gecreëerd. Tof
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

dirkkerckhofs

Het is een vrije interpretatie van een aantal foto's die ik op internet had gevonden. Maar ik heb moeten zoeken, want zoveel heb ik er niet gevonden.
Citaat van: marc goovaerts op 17 oktober 2012, 23:36:37 PM
Inderdaad geslaagd. Ook het tankstationnetje ademt duidelijk de jaren 50. Heb je je gebaseerd op een bestaande foto ?

Steam.N

Knap gecombineerd, en mooi uitgevoerd !
De sfeer heb je goed gecapteerd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

bollen neus

Spuitwerk gedaan voor model TMY1150 anno 2010, decals zijn binnen gekomen en ik heb geluk met het grijs dat ik gekozen heb, beide liggen dicht tegen elkaar. Dit model is vrij recent, ik zie dat er gekleurde uitgestoken "flappen" op de zijkant staan vraag me af voorwat deze dienen? Van iemand de inf gekregen dat het te maken zou hebben om te rangeren? Ga proberen dit na te maken en wel goed gezegd en geschreven "proberen". Rest ligt gereed om te monteren dus hopelijk is deze eind volgende wek paraat. :)

railman56

nog steeds een bezige bij met het vervolledigen van je (mag ik wel zeggen) unieke verzameling. ik blijf het spijtig vinden dat je niet naar buiten komt met dit alles! of toch ooit.............(eens op de expo in mechelen???????)
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

gardevil

Bezig met het herinstalleren van windows en koploper. De harde schijf van de laptop waarop koploper stond heeft het gisteren laten afweten.

Niet meer te repareren. Gelukkig staan hier nogal wat oude computers en laptops zodat alles snel terug in orde is.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

bollen neus

Citaat van: railman56 op 26 oktober 2012, 20:44:10 PM
nog steeds een bezige bij met het vervolledigen van je (mag ik wel zeggen) unieke verzameling. ik blijf het spijtig vinden dat je niet naar buiten komt met dit alles! of toch ooit.............(eens op de expo in mechelen???????)
marc

Marc, zo "vlijtig" gaat het er hier niet zo gauw hoor, ik zou eerder zeggen als het kan dan zal er ook wat gedaan worden. Toch dank voor de toffe reactie. :)

Michael

Proefje zelfbouw tunnel portaal op basis van losse gietdelen met een mal van Spörle.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154