Todtmoos

Gestart door stoomloc, 17 juli 2008, 13:03:38 PM

Michiel

Hoi Wim,

tof dat je de draad weer hebt opgepikt, en de loods aanpakt. Ik volg met meer dan toevallige interesse! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pol

Volgens mij moet je in de ringloods ook inspectieputten voorzien.
Die kachels werden enkel gebruikt tot kort na de oorlog. In de tijd daarna werden deze wegens ontoereikendheid vervangen door verwarming met warme lucht en dergelijke.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn - Zeker geen sympathie voor de politieke sfeer van die tijd!

stoomloc

citaat:
Geplaatst door Pol

Volgens mij moet je in de ringloods ook inspectieputten voorzien.
Die kachels werden enkel gebruikt tot kort na de oorlog. In de tijd daarna werden deze wegens ontoereikendheid vervangen door verwarming met warme lucht en dergelijke.

Groeten,

Pol

Hallo Pol,

Er zijn inspectieputten voorzien net voor de voorberading van steenkool en er komt nog een aparte loods met daarin inspectieputten.  

Dus geen kachels in de loods.[:)]

Bedankt Pol

Groeten Wim

Pol

Je zou eigenlijk dit boek eens moeten lezen ('t Is wel in het Duits):
http://www.amazon.de/gp/product/3613713365/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_1/280-0007981-0348375?pf_rd_m=A3JWKAKR8XB7XF&pf_rd_s=lpo-top-stripe&pf_rd_r=06G7FH39XGCFKMAGRWAX&pf_rd_t=201&pf_rd_p=471061493&pf_rd_i=3613712792

Ik heb het hier thuis op het nachtkastje liggen en ben me er volop door aan het worstelen. 't Is maar een klein boekje, maar er staan volop tekeningen, vaak met afmetingen, in van de verschillende voorzieningen in een "Betriebswerk".

Ik heb zo al geleerd dat er een verschil is in inspectieputten voor stoom, diesel en elektrisch en dat het al dan niet voorzien van een grote schoorsteen naast de ringloods afhing van de ligging van het depot. In stedelijke gebieden en in dalen waar de luchtcirculatie minder vlot loopt, voorzag men een hoge schouw met verschillen afzuigkappen in de loods. Op meer open plekken volstond het om elke afzuigkap gewoon aan te sluiten op een eigen shouwtje boven op het dak. Ook hiervan zijn afbeeldingen en afmetingen in het boek opgenomen.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn - Zeker geen sympathie voor de politieke sfeer van die tijd!

stoomloc

Hallo Pol,

Bedankt voor de tip. Zal dit even bekijken.

Groeten.

Wim

stoomloc

Tussen het dak van de aanbouw en de muur van de locloods moet lood komen en tussen de schouwen en het dak . Maar hoe kan ik dit best namaken ? Met alufolie ?

Wim

Pol

Misschien van die loodjes die je rond wijnflessen vind?

stoomloc

Pol,

Ik heb een oud bericht ivm dit probleem gevonden op dit forum en loodjes van de wijnflessen zouden te dik zijn. Ik ga het eens proberen met gewoon alufolie omdat dit gemakkelijk door te drukken is.

Wim

Martin Welberg

Probeer anders 's van die alu bakjes / schalen, das iets steviger, maar ook wat dikker. Maak er zelf m'n golfplaten van op een stukkie flatcable.
Andere tip, je hebt van die rollen alu tape in de bouwmarkt, heeft als voordeel dat het ook nog zelfklevend is, kun je knippen met een schaar..

Pol

In elk geval willen we hier wel foto's zien van je experimenten en je resultaten h?! Ik volg met spanning![;)]

stoomloc

Een tijdje geleden dat ik nog iets geplaatst heb, maar ja tijd.[:I]

Pol,

Ben even met de schouw op het bijgebouwtje bezig geweest, lukt niet zoals ik het zou willen. Voorlopig laat ik het even zo.

Wat ik wel gedaan heb is in mijn ringlocloods : de vloer gelegd en gespoten, balken tussen de sporen gezet, dakdelen gespoten, systeem om de deuren te sluiten gehangen, ramen geverfd en een deel in het gebouw geplaatst.

De deurtjes in het bijgebouw moeten nog wel een beetje bijgewerkt worden want de roest in niet bijzonder goed gelukt.[:(]

Volgende werken :

de ramen verven, verweren, in het gebouw plaatsen, vensters plaatsen en vervuilen
verlichting plaatsen
de stootbokken achteraan in de loods een ander kleur geven
dak plaatsen + verweren
verder afwerken locloods[:p]

groeten

Wim

Dirky

Mooie vooruitgang!
en mooie collectie stomers trouwens...

Steam.N

Hey Wim,

leuk dat je de draad weer opneemt.
Mooi gebouw.  Doe zo voort [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Pol

Voor zover ik weet stonden er helemaal geen stootblokken in de loods: achteraan waren meestal ramen voorzien zodat de loc in het geval dat hij door zou rijden weinig schade zou doen.

Groeten,

Pol

stoomloc

citaat:
Geplaatst door Pol

Voor zover ik weet stonden er helemaal geen stootblokken in de loods: achteraan waren meestal ramen voorzien zodat de loc in het geval dat hij door zou rijden weinig schade zou doen.

Groeten,

Pol

Pol, Klopt. Wat ik bedoel zijn de stootblokken om de deuren te sluiten.

Jean en Dirky,

Bedankt.

Groeten

Wim