Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

laden tanks op platte wagen

Gestart door dirkkerckhofs, 11 december 2007, 22:37:04 PM

dirkkerckhofs

Ik wil op mijn baan in tijdperk III een los-laadkade voor militair rollend materiaal maken. Nu heb ik er al voor gezorgd dat de bovenkant van de laadkade even hoog is als de vloer van de platte wagens, maar hoe maken ze in het grootbedrijf de overbrugging tussen laadkade en platte wagen? Gebruiken ze zo van die landingsplaten met van die grote gaten in of hoe zat dat in tijdperk III? Iemand soms een foto van in de realiteit? Een tijdje geleden stond er een artikel over militair transport in MSM, maar over lossen en laden stond er toch geen foto bij.

guy holbrecht

Als  ik mij dat nog goed herinner, reden ze gewoon met de tank van de laadkade recht op de platte wagen. Zo gebeurde dat bij ons in de kazerne. Bij dergelijke gelegenheden moesten we steeds stand by zijn met een ziekenwagen. Maar ja, dat is al ettelijke jaren geleden. Wellicht kan iemand met een betere herinnering je verder helpen.

Groeten,
Guy

hobbyist

In Leopoldsburg staat er nog ??ntje. Ik weet niet of dat nu aan de zijkant was of dat ze er recht op reden. Zal eens moeten gaan zien.

Bundesbahnfreak

Hallo,

Ik zit ook met het idee om een militaire trein te laten rijden.
Heeft iemand een idee uit hoeveel tank en bijhorende voertuigen (en welke) een escadron ABL Leopards bestaat???

Alvast bedankt

Groeten

Rudy

Bundesbahnfreak

Hallo,

Ik zit ook met het idee om een militaire trein te laten rijden.
Heeft iemand een idee uit hoeveel tank en bijhorende voertuigen (en welke) een escadron ABL Leopards bestaat???

Alvast bedankt

Groeten

Rudy

janjozef

In zulk een trein zit altijd een personenwagon voor het vervoer van het personeel
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

guy holbrecht

Momenteel ben ik druk doende mijn militaire trein te herbeladen. Daarmee bedoel ik het op een ordentelijke wijze vastzetten van de militaire voertuigen zonder al te veel schade aan te brengen aan zowel de platte goederenwagens als het militiare voertuig. Om een realistische vastzetting te bekomen, dienen dus kettingen gebruikt te worden. Deze worden bij mijn wagens vervangen door een vrij fijne koperdraad (bobijntje ooit gekocht bij AVA papierwaren). Het grote probleem is echter het bevestigen van deze koperdraad op de militaire voertuigen en op de platte wagen. Daarom worden al mijn Leopard 1A1 tanks gedemonteerd en wordt in het chassis op de plaats waar de effectieve ogen voor het vastmaken van de kettingen zitten nieuwe metalen beugels aangebracht.Een likje kakiverf erover en je merkt het verschil haast niet meer. Ook de platte goederenwagens (Roco (draaistellen met 2 assen) en Liliput (draaistellen met 3 assen))worden voorzien van bevestigingsmateriaal. Het gemakkelijkst gaat dit met de Liliputwagens. Deze hebben langs een zijde al twee bevestigingsbeugels. Je hoeft enkel nog twee beugeltjes aan te brengen langs de andere zijde en dan kan de tank vastgesjord worden op de wagen zonder verder hulpmiddelen (vroeger dubbelzijdige kleefband met als gevolg de verf weg van de metalen bodems van de Roco-wagens).
Aanbrengen van bevestigingspunten op de Roco-wagens is minder gemakkelijk. Deze wagens zijn al een aantal jaren oud en bij het boren met een fijn handboortje is meer dan eens een stuk van de kunststof van de wagen gebroken en weggesprongen. Bovendien is er bijzonder weinig plaats op de bufferbalk om de beugels aan te brengen. Hier hebben we ons dan maar beperkt tot het aanbrengen van een naar onderen gekeerde haak, waarrond de koperdraad kan vastgedraaid worden. Daarna nog even een likje kakiverf over de koperdraad en de wagen is alweer klaar voor gebruik.
Wie echt ge?nteresseerd is in al dat militair materiaal, moet maar eens een vraag richten naar de generale staf van de krijgsmacht. Vroeger was die gevestigd in het Kwartier Koningin Elisabeth, Eversestraat 1 te 1140 Brussel. Of dit nog altijd hetzelfde adres is, dat weet ik niet. Op eenvoudige aanvraag krijg je een fichesysteem in handen met al het huidige militaire materiaal.

Groeten,
Guy

Tom

Wordt dit een artikel voor MSM?
Dat zou nog intresant zijn.
Tom

guy holbrecht

Wel, dat zou kunnen. We moeten echter wel voorzichtig zijn, h?. We mogen niet voor militaristen verweten worden. Er zijn er bij ons op de club al die moeilijk doen als ik mijn militaire trein bovenhaal. Het is echter een re?el voorbeeld van een treinbelading.

Groeten,
Guy

Tom

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

We mogen niet voor militaristen verweten worden. Er zijn er bij ons op de club al die moeilijk doen als ik mijn militaire trein bovenhaal.

Dat vind flauw, ik vind een miltaire trein altijd wel leuk om te zien op een modelbaan.
Het moet natuurlijk wel in de context van de baan passen.
Tom

55erke


Hoy
Ik ben ook van plan een militaire trein te maken , heb deze al vaak in het echt gezien en dat zijn echt prachtige treinen.

Groeten
Johan

Bundesbahnfreak

Realistisch is het inderdaad, ik zie in Hasselt regelmatig militaire treinen doorkomen, zowel Belgische als andere Navolanden, en natuurlijk die van Bush-land niet vergeten h?[xx(]

Groeten

Rudy

belair

Het doet me terug denken aan de tijd dat ik in L?denscheid zat (2JP) en naar het naastgelegen dorp moest voor bijstand bij het laden van CVRT's op de trein. De bierblikken die ze niet mochten mee hebben staken ze in de rookpotwerpers vooraan het voertuig, wat een tijd.
Het personeel zat dan op een reizigerswagon.
Platen werden er nooit gelegd om op te rijden. Het vast leggen werd al uitgelegd door buckfast_beekeeper. Die kent er blijkbaar ook wat van.
mvg [;)]
Luc

hobbyist

Straffe toebak. Vandaag stonden er nog wagons voor het laden van tanks. nog snel een paar foto's gemaakt in Leopoldsburg.


in de verte zie je platte wagons, waarschijnlijk om jeeps te laden.






just4fun

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

... We moeten echter wel voorzichtig zijn, h?. We mogen niet voor militaristen verweten worden. Er zijn er bij ons op de club al die moeilijk doen als ik mijn militaire trein bovenhaal. Het is echter een re?el voorbeeld van een treinbelading.


Het is niet alleen realistich, maar vele militairen worden de dag van vandaag voor VREDEsmissies ingezet. Wie is daar tegen?
M'n eigen schoonbroer zit nu op zo'n missie in Kaboel (of is het Kaboem [;)]) in Afganistan. Is vast geen pretje om daar tijdens de kerstdagen te zitten, maar onze/de militiaren daar proberen ginder wel zeer goede dingen te realiseren.
Paul