Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

mr-direct

Gestart door wimhelsen, 18 september 2007, 14:42:49 PM

wimhelsen

hoi,

nog even een tussenstand, op ??n pc windows afgegooid en daar staat nu DOS en MRDIRECT op. Het is me zelfs gelukt om het autoexec.bat aan te passen zodat MRDIRECT ineens opstart.
Volgende vraagjes :
- wordt een loc met een decoder (in mijn geval delta) direct herkend of moet je in het MRDIRECT.DBF de parameters instellen?
- in de handleiding wordt beschreven hoe je met een transistor en een weerstand je booster kan beveiligen. Maar waar zou ik deze componenten kunnen vinden?

vriendelijke groeten
HO märklin digitaal, NMBS, III

INFO

Over welke booster heb je het dan?

En ja je moet zelf de lok bij de database aanmelden, ook dat staat in de handleiding.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

wimhelsen

hoi,

ik heb de 66045 van Marklin gekocht, volgens de handleiding kan ik die gebruiken als booster met MRDIRECT.
Van die locs dat ik die zelf moest aanmelden had ik niet echt begrepen uit de handleiding. Waarschijnlijk niet goed genoeg gelezen. Sorry.

groetjes

INFO

Die transistor is geen beveiliging voor je Booster, dat is een mogelijkheid om MRDirect te laten weten dat er een kortsluiting op de baan is. Is niet direct nodig voor om het geheel te testen.

wimhelsen

ok?, begrepen.

van het weekend testen en laat wel iets weten.

groeten en prettig weekend

wim

krispy

Hoi collega's  ( beginnede en ervaren MR-direct rijders ),

Ik heb echter een vraagje over MR direct ( nu dit draadje toch actief is ) . Ik heb een werkende versie waarmee ik testen uitvoer maar heb gezien dat Marco een nieuwe versie heeft uitgebracht .Hij spreekt in de handleiding over wissels schakelen met s88 contacten , dat stuk lijkt mij zeer intresant , maar zou het ook mogelijk zijn om hiermee wisselstraten aan te sturen ( ideaal voor station of rangeer bundels => spoor aanduiden en alle wissels worden goed gelegd ), uit de handleiding kan ik het niet uitmaken !
Heefd iemand met deze versie op dit gebied reeds ondervinding ??
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

wimhelsen

hoi,
voorlopig nog niets te melden, nog geen tijd gevonden om alles uit te testen. Misschien van het weekend, maar zaterdag eerst naar Genk.
Zodra er vorderingen zijn hou ik jullie op de hoogte.
groetjes
wim

wimhelsen

hoi,
weer eventjes geleden, maar ik was jullie niet vergeten. Gewoon nog geen tijd gehad.
Deze namiddag eindelijk tijd vrij gemaakt, en begonnen met de testen.
Pc via booster aangesloten aan test baan. Loc geprogrameerd, mrdirect opgestart, maar loc rijdt niet. Allerlei instellingen aangepast, ingesteld dat hij bestuurd wordt door het keyboard, maar geen beweging in te krijgen.
Heeft er iemand enig idee van wat ik zou vergeten zijn of over het hoofd gezien?
Dank bij voorbaat

groetjes
Wim

RobE

Hallo Wim,

Heb je al een acknowledge schakeling gemaakt?
Als het antwoord ja is, dan moet je met MRDSYS opstarten en kun je de decoder instellen en/of uitlezen.

Als je deze schakeling nog niet hebt, dan kun je na het inbouwen van een decoder deze testen op adres 3. Met de default instellingen moet de lok dan in ieder geval bewegen.

Staat er spanning op de baan?

Groet,
Rob

wimhelsen

hoi Rob,

ik heb begrepen dat die ACK alleen voor dcc decoders is. Of zie ik dat verkeerd. Straks eens uitmeten of er stroom op mijn baan staat. Had ik nog niet aan gedacht.

bedankt en groeten

Wim

RobE

Hallo Wim,

Dan heb je inderdaad de ACK schakeling niet nodig.
Wel het juiste Type invullen: MO of MN.

Groet,
Rob

wimhelsen

Hoi Rob,

heb je tip gevolgd en alles uitgemeten. Bleek dat ik te weinig stroom door kreeg. Alles nog eens nagekeken (aansluitingen enz...), dan de handleiding nog eens goed doorgenomen, bleek dat ik op die delta controller (66045)de knop op de rechtse stop moest zetten en niet op de linkse. Nu rijden mijn locs via het toetsenbord, maar ze rijden wel schokkerig.
Dat ga ik volgende keer nakijken, maar als er iemand een idee of tip heeft vuur maar af.

Bedankt en goed weekend.

Wim

wimhelsen

hoi iedereen,
weer een tijdje geleden, maar eindelijk nog eens tijd gevonden.
De huidige toestand: ik kan via mijn pc mijn loc besturen, maar hij hapert en de lichten flikkeren.
Ik had al van iemand de opmerking gekregen dat het een probleem van de massa is. Ondertussen al nieuwe c-rails gebruikt, en ook mijn aansluitdraden tussen pc en boosters verzwaard( dikkere draden genomen).
Zelfs rechtstreeks draden op mijn loc gelegd, maar hij blijft maar schokken en de lichten blijven knipperen.
Heeft er iemand enig idee wat ik verkeerd doe of vergeten ben?
Dank bij voorbaat
vriendelijke groeten
Wim

just4fun

citaat:
Geplaatst door helsen

... de lichten flikkeren ...

Ik ken er niets van, maar heb hier op het forum al gelezen dat dan wel eens het aantal rijstappen decoder <--> sturing niet overeenkomen.
Sorry als het fout zou zijn.
Paul

INFO

Als je nu even meld welk type en merk decoder je in gebruik hebt, is er misschien een duidelijk antwoord te geven.