mr-direct

Gestart door wimhelsen, 18 september 2007, 14:42:49 PM

wimhelsen

Hoi iedereeen,
wie heeft ervaring met MR-direct?
Ik zou willen beginnen met mijn baan te digitaliseren, op een zo goedkope manier. De handleiding heb ik al in mijn bezit, en nu zoek ik nog een ervaren deskundige die ik af en toe eens een moeilijke vraag mag stellen.
dank bij voorbaat,
Wim
HO märklin digitaal, NMBS, III

INFO

Nou brand dan maar los met die moeilijke vragen.[;)] Ik ben benieuwd.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

wimhelsen

hoi,
bedankt voor de vlugge reactie.

Op dit moment probeer ik MR-direct op een laptop met windows 95 te installeren. Maar mijn kennis van ms dos laat mij een beetje in de steek. Ik heb al op internet ??n en ander gevonden van dos handleiding, maar als je nog een tip hebt is hij meer dan welkom.

groetjes Wim
HO märklin digitaal, NMBS, III

RobE

Wim,

In de handleiding van MRdirect staat dat je dit programma beter kunt gebruiken onder DOS en niet onder Windows95 Dosbox.
Een opstart floppy met DOS is al voldoende.

Groet,
Rob

wimhelsen

hoi Rob,

ik had begrepen in de handleiding dat het niet ging onder 98. Maar mijn 95 kan ik laten opstarten in dos mode.

Het is me al wel gelukt om mrdirect op de laptop te krijgen. Dus we staan al een stapje verder.

groeten
wim

HO märklin digitaal, NMBS, III

wimhelsen

Hoi,

In de handleiding stellen ze voor van het mrdirect.dbf initialisatiebestand te downloaden en te installeren. Het lukt mij niet dit bestand te downloaden, heeft iemand daar misschien een tip voor? Is dit bestand eigenlijk nodig?

groetjes
HO märklin digitaal, NMBS, III

doomslu

citaat:
Geplaatst door helsen

Hoi,

In de handleiding stellen ze voor van het mrdirect.dbf initialisatiebestand te downloaden en te installeren. Het lukt mij niet dit bestand te downloaden, heeft iemand daar misschien een tip voor? Is dit bestand eigenlijk nodig?

groetjes

Ik ken mr-direct niet, maar ben eens gaan kijken op de website. Het bestand is een voorbeeld initialisatiebestand en is eigenlijk een klein tekstbestandje. Ik ben er wel in geslaagd dat te downloaden hoor. Hoe ? Gewoon op de downloadpagina op mrdirect.dbf rechts klikken en in het contextmenu "Save Target As..." kiezen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

wimhelsen

ok?,
zal ik eens proberen.
HO märklin digitaal, NMBS, III

ysbeer

Programma die onder DOS lopen (of alleen maar lopen) kun je het beste dan ook maar DOS geven.
Als je een speciale trein computer gebruikt dan laad je DOS 6.22.
Die DOS versie is nog redelijk goed te verkrijgen,heeft geen copie beveilinging,dus dus nou ja..........
Bij het instaleren van Dos valt de windows automatisch weg.
De meeste DOS staat nog op floppys,dus die moet je wel kunnen draaien.

Een computer met alleen DOS is veel en veel stabiler dan een waarbij win nog meedoet (95 en 98)

Downloaden van MR gaat perfect op win 2000 ,xp.
Doe dat dus op een tweede computer,met internet.
Zet MR daarna op floppy en breng het via COPPY over in je DOS computer.

Als de DOS computer is opgestart toont hij op het scherm C:type daar achter MR en het zaakje loopt (menselijkerwijs gesproken)

Direct opstarten gaat ook maar dan moet je het bestand AUTOEXEC.BAT aanpassen.
Kom je zover dan wil ik je wel trachten te helpen met een nieuw autoexec,(per PM)maar eerst maar zo.

wim ysbeer

wimhelsen

Hoi Wim,

bedankt voor de tip, ga ik vanavond eens proberen. Maar nu eerst op zoek naar een dos versie.

spoorse groeten

Wim
HO märklin digitaal, NMBS, III

RobE

Wim,

Van de volgende site kun je een DOS opstart diskette downloaden.

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Groet,
Rob

wimhelsen

Dus volgens jullie is het beste gewoon format c. Dos installeren en dan MRdirect.
Ok? ga ik proberen.

dank u voor de tip Wim.

digitale groeten

Wim
HO märklin digitaal, NMBS, III

doomslu

Wim, format C: betekent wel dat je alles wat op je C-schijf staat uitwist h?. Alleen doen als je die PC enkel voor mr-direct wilt gebruiken.
Ik vermoed wel dat je dat weet, maar ik schrok toch een beetje toen ik het las. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

Wim,

Via alle windows versies kun je een floppy formateren en aanmaken als opstart floppy, dan wordt op dat floppyy alle bestanden gezet die nodig zijn om de PC in puur dos te starten, en op dat floppy zet je dan ook MRDirect. De harddisk heb je helemaal niet nodig. Alles wat je nodig hebt is een DOS computer.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

wimhelsen

hoi iedereen,

weer veel bijgeleerd, maar gisterenavond geen tijd gehad (of gekregen van het vrouwtje [:)]). Zodra ik er tijd voor vind, ga ik er aan verder doen.
Ik ben nu al wel in bezit van enkele pc's die ik enkel voor MR direct en koploper ga gebruiken. Dus de rest (windows) wordt er gewoon afgegooid. Gisteren ook al mijn booster toegezonden gekregen, ik had die gewonnen op YEZ. Een marklin 66045 voor 14 euro verzending en al bij. Dus nu nog tijd vinden en we kunnen experimenteren.

groetjes
HO märklin digitaal, NMBS, III