Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Oplaadbare batterijen of niet?

Gestart door EricVW, 23 mei 2007, 20:25:37 PM

EricVW

Voor de esu afstandsbediening.
Welke batterijen zijn goed, oplaadbaar of niet,
Oplaadbare geven maar 1,2 volt
En  NiMH batterijen van kapaciteit van 250mAH of 1600mAH ?
Eric

hobbyist

Ik denk dat oplaadbare batterijen wenig zin hebben. Een afstandsbediening heeft maar een klein stroomverbruik. Het staat ook meestal vermeld in de handleiding of er oplaadbare batterijen mogen gebruikt worden.

Klaas Zondervan

NiMH batterijen lijken me onhandig. Die ontladen zichzelf in een paar weken. Dus die zou je om de 2 weken in de lader moeten stoppen.

laurens66

Er zijn oplaadbare alkaline baterijen.

Ja klinkt raar maar kijk maar eens bij Conrad.

EricVW

Beter met niet oplaadbare.
Die geven 1,5 volt
Bedankt voo r inlichting
eric

T03

Eric,

voor info alleen:
er zijn nu oplaadbare batterijen van 2500 mAh en meer, ook snelladers waarmee je op 1uur je batterijen oplaad.
het komt je op lang termijn wel goedkoper en bovendien is het ecologisch verantwoord.

Spoorse groetjes
Marc
"I have a train riding in my brain"

EricVW

Ja inderdaad maar volgens de handleiding mag er maar 250 mAH gebruikt worden, met oplaadbare batterijen)
Ik heb er liggen van 2000 mAH, Mag dat?
Eric

Frank_N

Die 2000 mAh is de maximum toelaatbare stroom waarmee je de accu's mag ontladen. Dus: 2000 miliAmpere per uur is het maximum wat je in een uur eruit mag trekken. Dat is nogal wat!! Als je hoger gaat gaat het ding suk ofzoiets. Daar is het niet op berekend.

De 250 mAh is waarschijnlijk de aanbevolen laadstroom voor de accu.
Er staat ook nog op vermeld hoelang je dat mag doen om de volledige capaciteit te hebben.

Groet van Frank.
Groet van Frank

Gerolf

Toch even corrigeren: mAh of Ah is de capaciteit van een batterij, oftewel de hoeveelheid lading die ze kan bevatten. Het zegt niets over hoeveel stroom je "per uur" mag trekken.
2000mAh: je kan gedurende een uur 2A trekken en dan is ze leeg, of gedurende 10 uren 200 mA. Afhankelijk van het type batterij zou je ook gedurende 6 minuten 20A kunnen trekken, maar dan wordt het batterijtje ongetwijfeld knap heet.
De maximale oplaadstroom is meestal af te leiden uit de capaciteit: ongeveer een tiende. Een batterij van 2000mAh kan je opladen met een stroom van 200mA (en op tien uren tijd is ze dan terug gevuld)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf,
de capaciteit zegt toch wel iets over de maximale stroom. Over het algemeen moet je niet meer stroom afnemen dan de capaciteit aangeeft, met andere woorden, je kunt hem beter niet in minder dan een uur ontladen. Er staat een goed verhaal op de site van Duracell, maar ik kan die link zo gauw niet terugvinden.

<edit>: toch nog gevonden
http://www.duracell.com/oem/Pdf/others/TECHBULL.pdf

Gerolf

Akkoord, Klaas. De "20A" was eigenlijk alleen bedoeld als illustratie voor het rekenwerk.
Indien je meer dan 500mA verbruikt met een toestelletje, is batterijvoeding zeker niet aangewezen (een autobatterij even niet meegeteld [;)])
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

Gerolf,
Het staat op de batterij
HR6 AA 1.2v
2200 mAh
nota in bijlage
Krachtige ,oplaadbare batterij;Met nikkel Metaal Hydride technologie
(NiMH).
Hierdoor heeft deze batterij een hogere capaciteit en loopt de laadcapaciteit na verloop van tijd niet terug.
Hierdoor is de batterij zeer geschikt voor hoge belasting, bijvoorbeeld voor digitale camera of discman.
Heb ze nog niet gebruikt
Eric
De vraag is mag ik deze gebruiken, voor de esu mobil control??

Frank_N

Eric: Al je gezochte informatie staat dus op de batterij.......

Groet Frank.

@ Gerolf, Ps: de laadtijd in uren is vaak langer dan 10% van de capaciteit.
Groet van Frank

Gerolf

In Elektuur staan er regelmatig bijdragen over laadapparaten voor diverse accu's. Er is overigens een verschil in (de ideale) oplaadprocedure voor Lood, Li-Ion, NiCd en NiMH batterijen.
In de op-komst-zijnde halfgeleidergids zullen er wel schema's staan (in de vorige edities stonden er ook telkens in)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

citaat:
Geplaatst door Eric VW

Gerolf,
Het staat op de batterij
HR6 AA 1.2v
2200 mAh
nota in bijlage
Krachtige ,oplaadbare batterij;Met nikkel Metaal Hydride technologie
(NiMH).
Hierdoor heeft deze batterij een hogere capaciteit en loopt de laadcapaciteit na verloop van tijd niet terug.
Hierdoor is de batterij zeer geschikt voor hoge belasting, bijvoorbeeld voor digitale camera of discman.
Heb ze nog niet gebruikt
Eric


Eric,
*Er bestaan nu ook herl.batterijen van 2500 mah en meer voor een langere duur.
*Gewoonlijk spreekt men over +/-1.000 mogelijk oplaadbare beurten
*Ik persoonlijk gebruik deze in mijn fototoestel en er is degelijk een verschil in tijd merkbaar tussen 1600 en 2500mah

Groetjes
Marc
"I have a train riding in my brain"