Oplaadbare batterijen of niet?

Gestart door EricVW, 23 mei 2007, 20:25:37 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 30 juli 2014, 10:51:53 AM
...maar anderzijds om hetzelfde  VERMOGEN te krijgen voor het opladen van de flits, zal je bij lagere spanning juist NOG MEER stroom gaan trekken,
Hoeft niet perse. Het kan ook gewoon langer duren.

dani

dan heb je het over opgeslagen energie (of bij een condensator over capaciteit) ipv "vermogen", toch , als je de tijdsparameter er bij haalt.

energie = vermogen x tijd     (in Joule of  Wh)
vermogen = spanning x stroom   (in W of  VA)

Gewoon voor de volledigheid, ik ben hier zeker niet van plan om een oeverloze discussie over éénheden te starten. 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Bij het opnemen van die grote stroom ( bij gewone batterijen) speelt dan weer de inwendige weerstand van de batterij een rol.
In het ontwerp van die flitsschakeling is er rekening mee gehouden dat dit verschijnsel zich voordoet. In het begin is de lading van de op-te-laden condensator zo laag dat de omvormer "alles" moet geven, naarmate de lading stijgt daalt het stroomverbruik.
NiCa en Lithium geven echter zonder protest hun volle vermogen (2700 mAh is geen kattepis!) gedurende die oplaadtijd, wat brandbare gevolgen voor de schakeling kan hebben.
Heel oude flitsen zouden zelfs geen Alkaline cellen kunnen verdragen omdat ze voor Zink-kool zijn ontworpen (maar dat is nu weer héél antiek)