Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Oplaadbare batterijen of niet?

Gestart door EricVW, 23 mei 2007, 20:25:37 PM

LokSound

gebruik gewone alkalines aub.
zo gaan zeker 3 volle dagen mee!


LokSound-service.

T03

citaat:
Geplaatst door LokSound

gebruik gewone alkalines aub.
zo gaan zeker 3 volle dagen mee!


LokSound-service.



Eric,
locsound maakt u misschien een prijsje voor alcalinebatterijen
[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

krispy

Mischien een andere optie is : ( PAS OP , voor garantie )

De batrijen zitten er waarschijnlijk in serie in dus 4 x 1.5 V geeft 6 V
Plaats een draadje aan het begincontactpunt en een aan het eindcontactpunt ( vande reeks van 4 ) en breng dit naar buiten ( extern ecos ) sluit hieraan een voeding van 6 V ( adaptertje moet wel aan de te leveren stroom voldoen ) en het zal waarschijnlijk wel werken => De ecos is in werkende toestand toch niet om mee rond te lopen ( met de andere aansluitingen op de achterzijde ) dus kan er wel een draadje bij , en dit kan men dan eeuwig laten opstaan als men wenst

voorbeeld tekening   :
   
1* ----+||--+||--+||--+||---- *2

1* naar de plus -> *2 naar de min of massa
WEL OPLETTEN VOOR POLARITEIT

Indien men dit test => VOLLEDIG OP EIGEN RISICO he
Ik kan het niet testen want heb geen ecos in HUIS
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

pabe

Voor zover ik weet is er voor afstandsbedieningen niets mis met oplaadbare batterijen.  Ik heb thuis verschillende afstandsbedieningen met Metaal Hydride AAA batterijtjes die het een gans jaar lang prima doen.  Ik heb geen flauw idee van het ESU station, maar als de oplading 'buitenshuis' gebeurt, dus met een aparte batterijlader, zie ik geen enkel probleem qua oplaadstroom ed.
Greetz,  Paul

pabe

citaat:
Geplaatst door krispy

Mischien een andere optie is : ( PAS OP , voor garantie )

De batrijen zitten er waarschijnlijk in serie in dus 4 x 1.5 V geeft 6 V
Plaats een draadje aan het begincontactpunt en een aan het eindcontactpunt ( vande reeks van 4 ) en breng dit naar buiten ( extern ecos ) sluit hieraan een voeding van 6 V ( adaptertje moet wel aan de te leveren stroom voldoen ) en het zal waarschijnlijk wel werken => De ecos is in werkende toestand toch niet om mee rond te lopen ( met de andere aansluitingen op de achterzijde ) dus kan er wel een draadje bij , en dit kan men dan eeuwig laten opstaan als men wenst

voorbeeld tekening   :
   
1* ----+||--+||--+||--+||---- *2

1* naar de plus -> *2 naar de min of massa
WEL OPLETTEN VOOR POLARITEIT

Indien men dit test => VOLLEDIG OP EIGEN RISICO he
Ik kan het niet testen want heb geen ecos in HUIS



Ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt... de batterijen vervangen door een externe voeding?  Indien zo, wel batterijen verwijderen en zorgen dat de externe voeding wel zo ongeveer 6 VDC geeft... best gestabiliseerd !!

Let in godsnaam op met het combineren lukraak van externe voedingen met batterijen... !!!

groetjes,  Paul

Gerolf

Helemaal juist, Paul. Een adaptertje uit de rommeldoos zou wel eens slechte gevolgen voor je esu kunnen hebben!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

Ik gebruik nu niet oplaadbare batterijen
ZE gaan zeker 2 a 3 maanden mee.
De andere durf ik niet gebruiken
Ik gebruik ze ook niet alle dagen
Groeten,
Eric

Frank_N

Citaat van: EricVW op 23 mei 2007, 20:25:37 PM
Voor de esu afstandsbediening.
Welke batterijen zijn goed, oplaadbaar of niet,
Oplaadbare geven maar 1,2 volt
En  NiMH batterijen van kapaciteit van 250mAH of 1600mAH ?
Eric

Even dit draadje onder het stof vandaan halen  :)
Tegenwoordig zijn er zeer goede NiMH batterijen met een zeer geringe zelfontlading:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/251914/Sanyo-eneloop-HR06-AA-oplaadbare-batterij-penlite-NiMH-12-V-2000-mAh-8-stuks?queryFromSuggest=true

Mogelijk of waarschijnlijk is dit al bekend, maar vond het in dit draadje passen ;)


Groet van Frank

59erke

Ik gebruik altijd Duracell Procell batterijen voor toestellen die lang op batterijen werken. Ze gaan gewoon veel langer mee dan gewone batterijen.

Deze zijn wel een stuk duurder dan de gewone duracell batterijen en ook enkel bij de professionele zaken te verkrijgen.
Maar regelmatig kan je een lotje kopen bij outspot of groupon tegen interessante voorwaarden.

Van oplaadbare batterijen heb ik al alles geprobeerd en voorlopig blijken de beste de groene Duracell's te zijn.



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

Zoals ik het begrijp zijn de eneloop oplaadbare batterijen tot 1800 x oplaadbaar, met een zeer lage zelfontlading, Koen.
Dus naar verluid goed toe te passen in plaats van alkaline in bv. afstandsbedieningen.
Dat scheelt op de afvalberg van Alkaline batterijen dus per eneloop batterij 1800 afgewerkte Alkaline exemplaren.
Voor zover de claim klopt dat die eneloop's 1800 x oplaadbaar zijn dan.
Ja, die eneloop's zijn wel wat duurder (om over een goed laadapparaat nog te zwijgen) maar daar hebben we allemaal wel wat aan!
Bekend is dat die Alkaline batterijen zeer vervuilend zijn, en men eigenlijk niet goed weet hoe die afgewerkte dingen te recyclen.
Vandaar mijn reactie in dit draadje.

EDIT: Nee! ik heb geen enkel commercieel belang in de verkoop van Eneloop's.
Wij allen hebben wel belang bij een in de toekomst goed controleerbaar milieu ;)
Groet van Frank

Thommy

Citaat van: hobbyist op 23 mei 2007, 20:39:48 PM
Ik denk dat oplaadbare batterijen wenig zin hebben. Een afstandsbediening heeft maar een klein stroomverbruik. Het staat ook meestal vermeld in de handleiding of er oplaadbare batterijen mogen gebruikt worden.

oplaadbare batterijen kunnen in bijna alle gevallen gebruikt worden. En er gaat niets stuk.
Wel raden de sommigen idd geen oplaadbare batterijen aan, bv. Apple mouse zou niet oplaadbare moeten hebben. Doe je dat, dan ben je een fortuin aan batterijen kwijt. Idem voor Nintendo Wii (Wii U), raden ook gewone niet oplaadbare aan. Ik heb een Wii van de dag dat ze uit kwam, altijd al oplaadbare gebruikt (van 1500 nu naar 2700mah's gegaan, nog altijd werkt alles)

Greetz

Thommy

conducteur

Citaat van: hobbyist op 23 mei 2007, 20:39:48 PM
Het staat ook meestal vermeld in de handleiding of er oplaadbare batterijen mogen gebruikt worden.
stroom is toch... stroom?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

Citaat van: conducteur op 30 juli 2014, 00:19:31 AM
Citaat van: hobbyist op 23 mei 2007, 20:39:48 PM
Het staat ook meestal vermeld in de handleiding of er oplaadbare batterijen mogen gebruikt worden.
stroom is toch... stroom?
Ja, maar de spanning van bvb NiMH of NiCd batterijen is maar 1.2 V ipv 1.5 bij Alkalines. Kan in sommige gevallen toch wel problemen geven.

Geert

Huugooke

Het zijn uitzonderingen, maar in toestellen zoals flitsen en oudere camera's met flitsen zijn NiCad en Lithiums geen goed idee. Die trekken namelijk zoveel STROOM dat de inwendige componenten zouden beschadigd worden. Waarom is dat geen probleem met gewone batterijen? Die "zakken door hun poten", de SPANNING daalt bij overbelasting zodanig dat de STROOM beperkt wordt. Als de flits geladen is zakt de STROOM weer en wordt de SPANNING terug normaal.
Dit geldt dus vooral voor groot verbruikers, een remote zal daar absoluut geen last mee hebben!
Toch even opletten dus, met oudere of onbekende apparatuur!

dani

Citaat van: Huugooke op 30 juli 2014, 08:49:30 AM
Die "zakken door hun poten", de SPANNING daalt bij overbelasting zodanig dat de STROOM beperkt wordt. Als de flits geladen is zakt de STROOM weer en wordt de SPANNING terug normaal.

Ik kan je redenering gedeeltelijk volgen, maar anderzijds om hetzelfde  VERMOGEN te krijgen voor het opladen van de flits, zal je bij lagere spanning juist NOG MEER stroom gaan trekken, dus lijkt het me niet echt logisch.  Anderzijds heb je ook te maken met capaciteiten (condensatoren) die opladen voor eht flitsen en bij lagere spanning is die capaciteit ook beperkt.  Daar bestaan wel "opkrik bruggen" voor, maar toch...

maar zoals ik al zei, ook al klinkt het niet meteen logisch, toch is het plausibel.   De wereld van de elektriciteit heeft zo zijn eigenheden, vooral doro combinatie van bepaalde componenten en schakelingen kan je soms "onverwacht" gedrag hebben.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.