Nieuws:

Nu in MSM 269 REPORTAGE: On traXS 2026

Hoofdmenu

verzendkosten en Catawiki

Gestart door janieburton, 21 december 2025, 19:58:59 PM

janieburton

Ik wens een aantal items tezamen verkopen via Catawiki, heb op voorhand de items in een doos geplaats om te weten hoeveel het pakket zou wegen.

Alle items en de verpakking wegen ongeveer 3kg en ik zal het aangetekend opsturen.

Doe 2 weken geleden het nodige om het op catawiki te plaatsen.

Tot op heden zijn de items niet geplaats want Catawiki vraagt, via interne mail, om de verzendkosten te verlagen omdat de "gemiddelde verkoper" minder verzendkosten aangerekend.

Ik vraag de juiste verzendkosten van Bpost voor België.

Er zij verkopers die lager verzendkosten aanbieden dan de officiële Bpost tarieven.     

 

Rangeerduivel

Met Catawiki handelen op om het even welke manier is je eigen het moeilijk (en vooral duur) maken.
Da's mijn mening en die stamt voort uit ervaring!

 ;)

janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 21 december 2025, 22:49:04 PMMet Catawiki handelen op om het even welke manier is je eigen het moeilijk (en vooral duur) maken.
Da's mijn mening en die stamt voort uit ervaring!

 ;)

Ik kan je begrijpen.

Nu ik heb vroeger zaken op Ebay geplaats en dat ging goed maar ik heb nu de indruk dat Ebay momenteel in onze kontreien niet zo populair meer is, daarom zoek ik mijn heil bij Catawiki.

Ik zelf heb er toch een aantal zaken opgekocht en dat was zonder problemen.

Het enige wat me nu stoort is hun "gezever" over de zogenaamde hoge verzendkosten
 

Meester

De biedingen op Cata zijn in de regel zo bizar hoog dat iets toeleggen op de verzendkosten ook nog wel kan.
Anderzijds, waar bemoeit Cata zich mee. De koper ziet bij bieden ook de verzendkosten, de forse veilingkosten en de bijkomende kosten. Dus het is geen verrassing achteraf.

loco

De verzendkosten van en naar België naar het buitenland zijn tamelijk hoog in vergelijking met binnenlandse kosten. Duitsers zijn hier heel gevoelig voor. Toen ik mijn verzameling HO ebay verkocht verlaagde ik de verzendkosten aanzienlijk, maar verhoogde ik mijn verkoopprijs. En dat heeft me geholpen alles kwijt te geraken.
Ik werk(te) vooral met GLS en naar mijn mening zijn deze tarieven globaal genomen aanvaardbaar. Ik ben ook tevreden over hun service.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be

Ronald

Citaat van: Meester op 22 december 2025, 02:04:22 AMDe biedingen op Cata zijn in de regel zo bizar hoog dat iets toeleggen op de verzendkosten ook nog wel kan.
Anderzijds, waar bemoeit Cata zich mee. De koper ziet bij bieden ook de verzendkosten, de forse veilingkosten en de bijkomende kosten. Dus het is geen verrassing achteraf.

Het zijn toch echt de KOPERS die de bizarre prijzen betalen :)

Rangeerduivel

Citaat van: Ronald op 22 december 2025, 14:54:00 PM
Citaat van: Meester op 22 december 2025, 02:04:22 AMDe biedingen op Cata zijn in de regel zo bizar hoog dat iets toeleggen op de verzendkosten ook nog wel kan.
Anderzijds, waar bemoeit Cata zich mee. De koper ziet bij bieden ook de verzendkosten, de forse veilingkosten en de bijkomende kosten. Dus het is geen verrassing achteraf.

Het zijn toch echt de KOPERS die de bizarre prijzen betalen :)

OK, maar Catawiki rekent ook zijn "percentje" aan de verkoper!

 ;)

janieburton

#7
Citaat van: Rangeerduivel op 22 december 2025, 17:40:06 PM
Citaat van: Ronald op 22 december 2025, 14:54:00 PM
Citaat van: Meester op 22 december 2025, 02:04:22 AMDe biedingen op Cata zijn in de regel zo bizar hoog dat iets toeleggen op de verzendkosten ook nog wel kan.
Anderzijds, waar bemoeit Cata zich mee. De koper ziet bij bieden ook de verzendkosten, de forse veilingkosten en de bijkomende kosten. Dus het is geen verrassing achteraf.

Het zijn toch echt de KOPERS die de bizarre prijzen betalen :)

OK, maar Catawiki rekent ook zijn "percentje" aan de verkoper!

 ;)

Als een koper of kopers "zotte biedingen doen" is dat goed voor de verkoper en Catawiki.  :o

Nu blijven ze nog steeds hameren dat mijn verzendkosten te hoog zouden zijn en geven ze me "de raad" om deze te verlagen zodat de kavel meer kans heeft op hogere biedingen.(met "hogere" bedoelen ze natuurlijk meer inkomsten voor hun, wat ik begrijp, maar ik verkoop mijn overbodige items niet om winst te maken maar ik vind het toch maar fair dat de verkoper op zijn minst de normale verzendkosten betaald).

Ook werd er mij zeer subtiel aangeraden om gratis verzending aan te bieden zodat er meer kans is op hogere biedingen  ::)  (dat doe ik zeker niet want dan kan ik beter de items naar het containerpark doen).
 

janieburton

Vandaag is er een item verkocht, er was maar 1 bieding; heb het gevoel dat dit een bieding "per ongeluk" was ttz dat die persoon gewoon het startbod heeft aangeklikt en dacht dat er wel iemand toch nog zal bieden, zodus vermoed ik dat hij niet zal betalen.

Mijn andere items zijn nog steeds niet in veiling gezet omdat ze bij elk item "aanraden om de verzendkosten te verlagen."
 

SuSke

Je kan dat stuk zelf terughalen uit de veiling. Kost je wel centen natuurlijk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 20 januari 2026, 21:53:51 PMJe kan dat stuk zelf terughalen uit de veiling. Kost je wel centen natuurlijk.

Hoe doe je dat?

Denkelijk heb ik erover gekeken.
 

Meester

Citaat van: janieburton op 20 januari 2026, 21:47:26 PMMijn andere items zijn nog steeds niet in veiling gezet omdat ze bij elk item "aanraden om de verzendkosten te verlagen."

Na een maand nog steeds ? Ver van wegblijven van dat Catawiki, waar bemoeien ze zich mee !
Zet het op E bay, 2deHands, Marktplaats of desnoods een forum met verkoophoekje.

janieburton

Citaat van: Meester op 20 januari 2026, 22:12:45 PM
Citaat van: janieburton op 20 januari 2026, 21:47:26 PMMijn andere items zijn nog steeds niet in veiling gezet omdat ze bij elk item "aanraden om de verzendkosten te verlagen."

Na een maand nog steeds ? Ver van wegblijven van dat Catawiki, waar bemoeien ze zich mee !
Zet het op E bay, 2deHands, Marktplaats of desnoods een forum met verkoophoekje.

Heb items op Ebay gezet en er is zelf niets op geboden.

Heb de indruk dat Ebay niet meer is wat het was.
 

trainspottingjr

Heren kijk ik lees hier veel op dit forum en meestal reageer ik ook niet op alles enkel indien dit echt iets is waar ik mezelf in kan terugvinden.

In plaats van jullie spullen aan te bieden via Ebay, Catawiki of andere van die platformen steun misschien eens een lokale club die een ruilbeurs houdt, oké het vergt wat tijd en je moet u verplaatsen maar misschien vinden je items via die weg de juiste persoon die net dat ene treinstel, wagon of locomotief aan het zoeken is.

Zelf kom je in contact met andere die dezelfde hobby delen en om af te sluiten je hebt een fijne dag gehad
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Meester

Citaat van: janieburton op 20 januari 2026, 22:44:15 PMHeb items op Ebay gezet en er is zelf niets op geboden.
Heb de indruk dat Ebay niet meer is wat het was.

Of, het klinkt misschien wat teleurstellend, je aangeboden items zijn niet wat andere zoeken.....
Voor gewilde items is altijd een markt maar voor heel veel oudere, verknutselde en in grote aantallen beschikbaar op ieders zolder, is gewoon geen belangstelling.