verzendkosten en Catawiki

Gestart door janieburton, 21 december 2025, 19:58:59 PM

Sikko

Ik koop echt regelmatig Belgisch spul  via Ebay, en ik vis ook nog regelmatig achter het net. Dus dood is het zeker niet, maar als je iets wil verkopen op Ebay, moet je ook een beetje het spel van Ebay daar meespelen.

Wat ik vaak zie is dan mensen bij een Ebay-veiling een zeer hoog bedrag, zeg maar bijna 100% van de redelijke verkoopsprijs, instellen als startprijs. Dat trekt geen bieders. Zeker niet als er vervolgens soms nog tot wel 40(!) euro bij op wordt gerekend voor verzending binnen de EU. Veilingen met een laag startbedrag trekken veel meer aandacht en als je iets verkoopt waar men interesse voor heeft dan loopt de verkoopsprijs vaak in de laatste minuten alsnog op richting een marktconforme prijs. Uiteraard gaat hierbij ook gewoon op dat je soms wint en soms verliest, zo is het leven.

Als je dat niet wilt dan is een "Nu Kopen" advertentie een betere keuze, zolang je maar een redelijke prijs hanteert. Er zijn objecten die ik inmiddels al bijna 2(!) jaar in m'n volglijst heb staan, waarbij de beoogde verkoopsprijs boven de winkelwaarde ligt, dan ben je als verkoper wel echt enorm stug bezig...

Den Eric

En de verkoper zal dan zeggen, manneke als ge het op een ander goedkoper vind dan moet ge het daar maar kopen en daar heeft hij dan ook gelijk in hé. :)
Den Eric

Sikko

Als je liever twee jaar met je spullen blijft zitten dan er twee tientjes op toelegt, lijkt me dat een prima mindset.

SuSke

Citaat van: janieburton op 20 januari 2026, 22:04:30 PM
Citaat van: SuSke op 20 januari 2026, 21:53:51 PMJe kan dat stuk zelf terughalen uit de veiling. Kost je wel centen natuurlijk.

Hoe doe je dat?

Denkelijk heb ik erover gekeken.

Gewoon aan Catawiki melden dat je het niet zal leveren. Zou normaal ergens een knop voor moeten zijn om met hen in contact te komen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Meester

Zo werkt dat natuurlijk niet.....
Je kunt een verkoop op Catawiki meestal niet zomaar annuleren, want biedingen zijn bindend; annuleren kan alleen bij uitzondering, zoals bij niet-betaling van de koper (waarbij kosten in rekening gebracht kunnen worden), fraude, of een geldige claim (beschadigd, niet zoals beschreven), waarvoor je contact opneemt met Catawiki.

janieburton

Citaat van: Sikko op 21 januari 2026, 11:50:38 AMAls je liever twee jaar met je spullen blijft zitten dan er twee tientjes op toelegt, lijkt me dat een prima mindset.

Beste Sikko,

Het gaat niet over de "vraagprijs" voor het item maar over de verzendkosten.

Als de verzendkosten naar Nederland € 16,50 zijn voor een pakket tussen de 2 en 5kg,is het toch normaal dat de verzendkosten worden vergoed zoals ze zijn.

Als ik €10 verzendkosten moet vragen en de werkelijke verzendkosten bedragen €16,50; dan leg ik er op toe

Sikko

Het bericht dat door jou wordt geciteerd verwijst naar het commentaar van Den Eric op mijn post over het gedrag van sommige verkopers op Ebay.

Mijn persoonlijke mening is dat de tijd dat je geld als verkoper vast zit in een object dat niet verkocht raakt, ook een bepaalde waarde vertegenwoordigd. Als je meer bieders krijgt op je object en daaruit hogere biedingen voortvloeien, dan is 6,50 toeleggen op de verzending geen enorm offer, toch?

janieburton

Als het item word verkocht aan een hogere prijs, vb als je item, een loc van 20 jazr oud wordt verkocht aan 60euro dan heb je gelijk dan is €6,50 laten vallen geen probleem.

Maar als een boek of magazines maar voor 1euro of 2euro wordt verkocht dan vind ik het logisch dat de verzendkosten worden vergoed zoals ze werkelijk zijn.

Maanden geleden heb ik 2 jaargangen van een Engelstalig tijdschrift aangeboden( gewicht ongeveer 3kgs), iemand had er opgeboden en de magazines zijn verkocht voor 1euro en ik had "op aanraden" van de zogezegde expert de verzendkosten verlaagd, conclusie ik heb aan toegelegd.
Het gaat mijn niet over winst maken maar als ik moet toeleggen op verzenkosten bij 1, 2 of 5euro dan pas ik.(hierdoor "weigert", om het zo te omschrijven, catawiki om mijn items in veiling te zetten)

Sikko

Geheel naar waarheid, maar als de te verwachten verkoopwaarde zo laag is, dat dit scenario realistisch wordt, dan is Catawiki ook niet helemaal het juiste medium voor dat object denk ik.

Meester

Tijdschriften gaan gewoon netjes bij het oud papier. Dan worden ze milieu vriendelijk verwerkt.
Daar ga je toch geen heel verkoop en verzendcircus voor opzetten. Dat kost zo veel tijd en moeite, levert gewoon niets op.

Ik begin het topiconderwerp nu ineens te begrijpen.....

Rangeerduivel

Citaat van: Meester op 21 januari 2026, 19:53:39 PMTijdschriften gaan gewoon netjes bij het oud papier. Dan worden ze milieu vriendelijk verwerkt.
Daar ga je toch geen heel verkoop en verzendcircus voor opzetten. Dat kost zo veel tijd en moeite, leverde gewoon niets op.

Ik begin het topiconderwerp nu ineens te begrijpen.....

Zeker als ze maar 1 of 2 euro kunnen opbrengen zoals Janie eerder schrijft.
Daar doe je toch de moeite niet voor om te verkopen.....
Ik heb hier (Italië) een 50tal lege bierflesjes staan  die in België 10ct/stuk opbrengen, Italianen kennen dat systeem niet, hier is dat gewoon glascontainer.....wat bied je ervoor?
Er komen wel een pak verzendkosten bij!
Ophalen mag ook.... :(

;)

janieburton

MSM is te mooi om bij het oud papier te zetten

Meester

Had tientallen jaargangen van het Nederlandse tijdschrift Op de Rails van de NVBS. Bijzonder interresant en van grote informatieve waarden.
Niemand wil het.....dus hup de container in.

janieburton

Citaat van: Meester op 22 januari 2026, 13:58:40 PMHad tientallen jaargangen van het Nederlandse tijdschrift Op de Rails van de NVBS. Bijzonder interresant en van grote informatieve waarden.
Niemand wil het.....dus hup de container in.

Ok, zoals ik al schreef gaat het mij niet om "geld te verdienen".

Metpetergaathetbeter