Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

SpielwarenMesse Nürnberg 2025

Gestart door Guy Van Meroye, 13 mei 2024, 11:50:14 AM

janieburton

#60
Peter,

In het verleden is er één of meerdere draadjes over de winkels geplaatst op dit forum.

Maar het gaat hier over het uitdoven van onze toch zo mooie hobby.
 

oebr

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 juni 2024, 19:01:25 PMKijk eens naar duivenmelkers, vinkezetters, kaatsers, bollers, boogschutters op de staande en liggende wip, kruisboogschieters ooit waren er er veel in elke gemeente nu hier en daar nog .....

kantklossen niet vergeten !
En radio-amateurs.
En PC zelfbouwers.
En homestudio's (eigenlijk overleven die wel nog een beetje in tegenstelling tot de professionelen)
En F1D penny planes (huur van vliegruimte is te duur)

Wat eigenlijk wel nog goed gaat zijn van die matchbox autootjes.
Je zal maar een kleine zijn die naar de supermarkt trekt om dat laatste nieuwe hotwheels modelletje. Gegarandeerd is er een volwassen verzamelaar je voor geweest.
In Houten is er elke zoveel weken ook een beurs, en die trekt meer volk dan de moba-beurs.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Alan On Track

Ach lieve mensen,

Als de overtuiging dat de hobby op sterven ligt de gedachte is waarmee je wil gaan slapen, laat ons verder zinloos gekibbel dan laten. Sluit deze webpagina, ga naar de hobbykamer en geniet er van zolang het volgens jullie nog kan.

Het houdt niet tegen dat er nog steeds gepassioneerden zijn - velen onder de 50 en zelfs onder de 30 - die de hobby in stand houden en dat met inzet, toewijding en ja soms zelfs succes doen. Is dat verloren moeite? Laat dat aan hen/ons om te bepalen. Zolang we er plezier en voldoening uit halen zal de hobby wel op een bepaalde manier blijven voortbestaan.

Misschien is dat een naïve gedachte, en neemt die niewue generaite het roer over van een zinkend schip. Daarover kan iedereen vanuit hun ervaring een mening hebben, maar ik denk alvast niet dat we er hier gaan uit geraken. Draadjes als deze bewijzen dat de teloorgang van dit forum een andere reden heeft dan het gebrek aan modelbouwstanden op Nürnberg. 

Maar goed, wie ben ik om hier iets over te zeggen, ik ben zelfs geen modelspoorder. Ik maak enkel diorama's waar af en toe een trein door rijdt. Dat ga ik nu maar eens verder doen.  ;)
Modelbouw is een kunst

Boemeltrein

Ach minder maar beter! als tiener kroop mijn zoon vaak naar de zolder om stiekem met papa's treinen te spelen, dus dat zit snor.
En modelspoor evolueert, vroeger reed die rondjes en enkel het gesnor van de motor en gesis van de wielen op de rails, nu wisselende lichten, kabineverlichting, geluid en voor de stomers rook, dit allemaal digitaal en soms te besturen met de smartphone..

ramdani

ach, het is gewoon allemaal kleinschaliger;

het is zoals die andere hobby van mij, Metal (muziek), in de jaren '80 stond bijna iedere groep in Vorst-Nationaal, nu spelen ze allemaal in kleinere zalen (buiten de Iron Maiden's en Metallica's); maar die groepen toeren (bijna) allemaal nog;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Klaas Zondervan

Als je bang bent dat de hobby uitsterft, dan ga je toch veel materiaal inslaan zodat je nog jaren vooruit kunt. De fabrikanten denken dan: o, dat gaat goed, er is nog volop belangstelling, en ze gaan extra produceren. En dan sterft het niet uit.
Altijd positief blijven. :)

Floris

Hm, tis niks voor mij om semi-serieus te gaan reageren in zo'n zeverdraadje, maar toch: je brengt me daar wel op een gedachte, Klaas: Als alles zo hard uitsterft, waarom is alle tweedehands zooi dan nog steeds zo duur? Je zou verwachten dat dan nieuwe dingen duur zijn want in kleine aantallen gemaakt voor de 3 hobbyisten die nog bezig zijn en de  ontwikkel- en productiekosten moeten terugverdiend dus je zit aan bepaalde prijzen. Tweedehands spul zou je overal zowat gratis achterna gesmeten worden door die volksstammen die stoppen met de hobby, overlijden etc.

Rangeerduivel

Citaat van: oebr op 29 juni 2024, 07:20:04 AMWat eigenlijk wel nog goed gaat zijn van die matchbox autootjes.
Je zal maar een kleine zijn die naar de supermarkt trekt om dat laatste nieuwe hotwheels modelletje. Gegarandeerd is er een volwassen verzamelaar je voor geweest.

Je zegt daar zowat...
Terwijl die matchbox autotjes op niks meer lijken, met hun veel te lompe wielen, schichtige kleuren en speelgoed look!
Vroeger waren het werkelijkheidgetrouwe modelletjes...
Dit in tegenstelling met modeltreinen die de werkelijkheid in alles moeten benaderen, zoniet raakt men ze aan de straatstenen niet meer kwijt ::)
Zou dat perfectioneren dan niet de oorzaak zijn van het minder aantrekkelijke?
Qua prijs alvast

 ;)

janieburton

#68
Citaat van: Rangeerduivel op 29 juni 2024, 12:57:42 PMZou dat perfectioneren dan niet de oorzaak zijn van het minder aantrekkelijke?
Qua prijs alvast

 ;)


Dat is denkelijk ook één van de redenen, de prijs.µ
Als men het zuiver bekijkt( en voor veel buitenstaanders) blijven modeltreinen toch "gewoon speelgoed" en dat is ook voor veel hobby's zo. Alleen wij, de modeltreinliefhebbers zien het niet meer als speelgoed doordat de modeltrein zeer natuur getrouw zijn gemaakt.

Citaat van: Floris op 29 juni 2024, 11:29:26 AMKlaas: ....... waarom is alle tweedehands zooi dan nog steeds zo duur?


Een spreekwoord zegt: De waarde is wat de zot ervoor wil betalen.

Op een ruilbeurs kan een verkoper een bepaalde prijs bepalen het is aan de koper of hij daarop in gaat of probeert af te bieden, en op ebay en Catawiki zijn het de bieders die de prijzen bepalen.

Als ik zie wat men op Catawiki bied voor Profi rails van Fleischmann(sorry Klaas) dan begrijp ik het ook niet.( en dat is niet alleen voor modeltreinen maar want ik soms volg is de audio apparaten en de prijzen die men bied voor sommige bandopnemers{zeker die van Pionier en Revox}, versterkers en cassette recorders en 18 en 26cm spoelen tape voor bandopnemers, idem voor oude video camera's en fototoestellen, swingen ook de pan uit)



Ik heb ook niet in de posting (nr 6) gezegd dat de modeltrein volgend jaar of binnen 5 jaar zal gaan verdwijnen maar ik stelde de volgende vraag "Is dit misschien niet een indicatie dat de hobby "modeltreinen" op sterven na dood is of om het misschien diplomatischer te zeggen aan het uitdoven is.",  misschien zal het nog 30, 40, 50 jaar of langer duren voor het zover is.




 

oebr

Citaat van: Floris op 29 juni 2024, 11:29:26 AMHm, tis niks voor mij om semi-serieus te gaan reageren in zo'n zeverdraadje, maar toch: je brengt me daar wel op een gedachte, Klaas: Als alles zo hard uitsterft, waarom is alle tweedehands zooi dan nog steeds zo duur? Je zou verwachten dat dan nieuwe dingen duur zijn want in kleine aantallen gemaakt voor de 3 hobbyisten die nog bezig zijn en de  ontwikkel- en productiekosten moeten terugverdiend dus je zit aan bepaalde prijzen. Tweedehands spul zou je overal zowat gratis achterna gesmeten worden door die volksstammen die stoppen met de hobby, overlijden etc.


hangt wat af van waar je gaat kijken denk ik, bij speculanten en pro-beursstaanders moet de investering er op een of andere manier weer uit, bij zolderverkopers kan je vaak mooie deals doen. Zelfs in Houten vind je soms dingen voor pak 'm vast een euro, afhankelijk van de stand uiteraard. Er zijn er ook die goud mee brengen naar diezelfde beurs. Idem voor ebay & co. Toevallig heb ik onlangs een lange autotrein kunnen vullen voor een zacht prijsje, 10 auto's per wagen. Uiteraard geen Brekina's, maar zeer mooie Wikings. Het kan dus nog Floris. Ik vraag zelf wanneer ik iets verkoop nooit meer dan wat ik er zelf aan gaf, op die manier help je de menschen wel wat he.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Floris

Oh ja, zo gaat t hier ook, al ben ik eigenlijk te lui om spul te verkopen, als er iemand langs komt die er wat mee kan, neem maar mee.
Maar goed, als dat de norm was bij een flink overschot aan tweedehands treinen want krimpende hobby, tja, dan werd er wel in de behoefte van die paar overgebleven hobbyisten voldaan en hadden de handelaars en catawiki-jongens t nakijken.

just4fun


Citaat van: janieburton op 29 juni 2024, 14:40:41 PM... blijven modeltreinen toch "gewoon speelgoed" ...
Dat is het dan ook!
De dag dat een mens in zijn levensloop stopt met spelen, is de dag dat hij dood is (misschien niet fysiek, dan toch wel mentaal dood).
Stop met zo serieus te doen en ga met jullie treintjes spelen 😉
Paul

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 29 juni 2024, 22:19:09 PMals er iemand langs komt die er wat mee kan, neem maar mee.

Ik kan wel wat met jouw vervallen staalfabriek....! ;D

 ;)

Martin Welberg

CiteerIk maak enkel diorama's waar af en toe een trein door rijdt. Dat ga ik nu maar eens verder doen.  ;)

Moest ernstig hard lachen...lol  ;D