vraagje over een hersenspinsel

Gestart door hapkin, 15 december 2006, 22:21:07 PM

hapkin

Dag allemaal ik heb een tijdje terug zitten lezen in msm nr 54 over zelf dwergseinen maken. Wat ik een zeer goed nr vond maar ik ben een beetje verder gaan denken en wilde zo ook wel eens iets maken.
Nu heb ik een beperkte kennis van electronica en wilde het volgende maken.  
IMGhttp://i111.photobucket.com/albums/n134/hapkin_2006/Scannen0002.jpg/IMG

Het is de bedoeling dat de 3 sporen stroomloos zijn zie de 3 maal de 2 streepjes. En als de schakelaars met romeinse cijfers 1 2 3 dicht zijn de vier rode led's branden en de sporen stroomloos zijn

Als een van de 3 schakelaars open gaan is het de bedoeling dat de rode led's uit gaan en een groene led en een gele led gaan branden
En dat het stuk spoor onder stroom gaat staan en dat dus de trein vertrekt...

Nu zit ik echter vast, ik wilde dit gaan doen met een oude lima transfo die ik heb. Deze geeft 12 v en 3.2 va maar werklijk geeft hij 16 v. Nu vroeg ik me af welke led's en weerstanden ik moet kopen (sterkte).En hoe je dit kan berekenen want ik zit een beetje vast met serrie en parallel
Geef jullie gedacht maar en alvast bedankt steve

ysbeer

Helemal snappen doe ik dit schema niet.
Als je een schakelaar om zet gaan alle rode leds uit.
Ook van de sporen die geen groen of geel krijgen.
Is dat wel natuur getrouw???
Wat is het nut van die serie schakeling,waarschijnlijk dat je slechts een spoor tegelijk van spanning kan voor zien.
Dat is op zich zelf niet fout.

leds kun je in serie zetten,of paralel.
Een gewone led moet om een beetje te branden 12 a 15 mA stroom voeren.
Er kritische is de led keuze niet,elke led van de juiste maat is wel goed
Alleen low power leds mogen minder stroom voeren dus daar welmee op passen.

voor 14 a 16 volt is in serie met de leds of een led eeen weerstand van 1000 ohm in ieder geval oke.
820 ohm mag ook wel.
Je moet wel met gelijk spanning voeden en de led of leds in de goede richting zetten,het zijn per slotte diodes.
Maar als je een constante rij stroom er op heb staan zou ik niet graag in die trein zitten die met een rot klap vertrekt.
regel je de spanning terug dan branden de leds niet meer.

oke ,als je nog wat wil weten vraag maar.

wim ysbeer

hapkin

Misschien ben ik niet zo heel duidelijk geweest, maar de leds naast het spoor zijn eigenlijk de leds van de seinen  die tussen het spoor staan getekend. Het was de bedoeling dat al de rode leds branden en dus de sporen stroomloos zijn. Ofwel dat er een schakelaar wordt herzet en de rode leds uitgaan en op het hoofdsein een groene led brand en op het klein sein een geel. En dat er dan stroom op een van de drie sporen komt. Dat volgens mijn beperkte kennis een parallelschakeling is. Nu vroeg ik me af wat er op de sporen komt en wat over de leds van deze schakeling. Zodat ik 1 weet hoeveel de weerstand moet zijn voor de leds (liefst de kleine leds van msm 54) en 2 welke leds dit moeten zijn (sterkte)
Verder had ik ook geweten hoe men dit kan berekenen zodat ik het in de toekomst zelf kan
Mvg Steve

INFO

Dat bereken, doe je met behulp van de Wet van Ohm, hoe dat werkt staat op deze site http://home.hetnet.nl/~ba8tian/rekenen2.htm
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

hapkin

Ik dacht van niet het is een een ander stuk zie 3 maal de 2 streepjes
en van + naar - min zitten toch de leds en weerstand.
Ik kan het mis hebben he maar het is maar een vraag... Mvg Steve

INFO

Kon het toch niet laten om even mee te denken.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Dat laatste schema zal het w?l doen. Je kan niet anders dan dubbelpolige omschakelaars gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door INFO

Kon het toch niet laten om even mee te denken.




mooi schema , echt waar
kan dit ook gebruikt worden voor digitaal?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Argilla, natuurlijk kan dat, maar wat het voordeel er dan van is, ik zou het niet weten.

Want bij digitaal zit er toch in iedere lok een decoder, en die lok met decoder kun je toch overal laten stilstaan, dus waarom zul je dan je delen van de baan stroomloos zetten?

Alleen de waarheid ligt in het midden.

JoVer

Is het ook niet zo dat als je een digitale loc te lang op een stroomloos stuk laat staan dat die dan zijn digitale informatieverliest zoals rijrichting, snelheid, ... [?]

Jurgen

citaat:
Geplaatst door JoVer

Is het ook niet zo dat als je een digitale loc te lang op een stroomloos stuk laat staan dat die dan zijn digitale informatieverliest zoals rijrichting, snelheid, ... [?]



Die informatie blijft toch lang genoeg zitten in een decoder hoor. Je zou de loc al een paar uren of zelfs dagen moet laten staan vooraleer hij die info verliest. Ik denk niet dat een loc zo lang in een schaduwstation zal blijven staan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

INFO

citaat:
Geplaatst door JoVer

Is het ook niet zo dat als je een digitale loc te lang op een stroomloos stuk laat staan dat die dan zijn digitale informatieverliest zoals rijrichting, snelheid, ... [?]



Heren, dit is een draadje over analoog, mijn verzoek is vervuil het dan niet met vragen of antwoorden over digitaal, die helemaal niet terzake doende zijn, start voor deze vragen dan gewoon een nieuw onderwerp. Zo is later eventuele belangrijke informatie ook makkelijker terug te vinden.

b.v.d.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

hapkin

@INFO Bedankt voor de info ik vind het zeer goed wat je getekend hebt al was ik gisterenavond een beetje teleurgesteld met je eerste antwoord. Maar ik ben zeer blij dat jij mensen zoals ik wil helpen. Waarvoor dank [:D] (jullie allemaal trouwens )

Maar nu terug naar het plan, als ik het goed zie kan ik nu dus de trein zeer langzaam laten vertrekken. Zonder dat de leds uitgaan [:D]. Nu dacht ik de leds enz bij conrad te bestellen maar er is zoveel verschil dat ik niet weet wat ik moet kopen ...
Alvast bedankt voor het meedenken allemaal Mvg Steve

INFO

Gewoon een standaard 3mm Led.

184713 (Groen)
184918 (Geel)
184560 (Rood)
Alleen de waarheid ligt in het midden.