Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

vraagje over een hersenspinsel

Gestart door hapkin, 15 december 2006, 22:21:07 PM

hapkin

OEPS stom van me,20 mA ik heb er gewoon over gezien [:I] Ik was weer wat te snel...
Info merci voor de info. Ik ga nu eens uitzien achter een transfo van 14 v wisselspanning en dan kan ik mijn eerste stapjes zetten in richting baan
Mvg Steve

Havoc

Wat Info bedoeld is dat je wel degelijk alles hebt, je weet enkel nog niet goed waar zoeken.

De led heeft 2.2V nodig, dus kom je uit dat er 13.8V over de weerstand staat. Tot daar kan je toch volgen?

En je weet ook dat je led 20mA = 0.02A nodig heeft om te werken. Dus moet die stroom door de led gaan (beetje minder is ook wel goed hoor). Omdat je weerstand en led in dezelfde kring achter elkaar komen, moet diezelfde stroom ook door de weerstand gaan. Dus heb je een weerstand waar 13.8V over staat en 20mA = 0.02A doorloopt. Dan kan je berekenen dat dat een weerstand van 690 Ohm moet zijn.

Dus nu kan je berekenen dat er 13.8V x 0.02A = 0.276W warmte in je weerstand geproduceerd wordt. Dus een weerstand van 1/2W (=0.5W).

Zo simpel is dat. Het probleem in deze schakeling zit erin dat de led zelf niet kan bepalen hoeveel stroom erdoor loopt. Dat doet de weerstand. Maar omdat de een achter de ander staat, ben je zeker dat de stroom door beiden gelijk is. Dus zeg je "ik wil zoveel stroom door de led", en berekent dan welke weerstand je daarvoor nodig hebt.

Als je nu eentje van 1000 Ohm = 1 kOhm neemt, dan loopt er een beetje minder stroom door je led, maar dat kan geen kwaad.

citaat:
Als je twee weerstanden van dezelfde waarde in serie zet, dan maak je een spanningsdeler, en dan heb je over elke weerstand de helft van de aangelegde spanning.


INFO: hier maak je het wat verwarrend voor de beginner. Het is geen spanningsdeler met 2 gelijke weerstanden, maar eentje met een led en een weerstand waar geen gelijke spanning over de twee staat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hapkin

Dus als ik het juist zie dan maakt het ook niet uit of de weerstand voor of acher de led staat. Als de weerstand maar in de kring staat is het goed. In dit geval staat de weerstand achter de led want als ik het juist heb laat een diode (1n4148) maar in een richting door of niet

Gerolf

Klopt. In zo'n kring heeft de volgorde geen belang.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door hapkin

..... want als ik het juist heb laat een diode (1n4148) maar in een richting door of niet

Klopt. Een led is overigens ook een diode die maar in 1 richting stroom doorlaat. Maar aangezien een led in de verkeerde richting offici?el maar 5 volt kan tegenhouden staat er voor de zekerheid een gewone diode in serie.

hapkin

Maar als ik nu verder denk, dan heb ik op deze tansfo (14 v)        1 led ,weerstand en 1 diode in serie. En deze kring heb ik dan 4 keer in paralel op de transfo. Wat gebeurt er bij paralel met de volt en ampere blijven deze gelijk of niet [?]

Klaas Zondervan

De spanning (volt) blijft gelijk voor elke kring.
Maar je hebt 4 van die kringen die elk 20 mA vragen, totaal dus 80 mA.

INFO

Bij parallel blijven de volten gelijk, en moet je de stromen bij elkaar optellen.

Dus de trafo wordt met 4 x 20mA belast = 80mA =0,08A

Als je 14 Volt als spanning neemt. 14 x 0,08A = 1,12 Watt ook wel aan gegeven als VA het is tenslotte Volt x Ampere.

Dus voor de real-life berekening

14V-2,2V=11,8V

We nemen een 1kOhm weerstand, dus hebben we een stroom van 11,8 / 1000 = 0.01 A = 10mA

P = 11,8 x 0,01 = 0,12 W dus een weerstand van 1/4 W (0,25) is voldoende.

De hele schakeling is dus 4 x 10mA = 40 mA

is 0,56 Watt (VA)

Alleen de waarheid ligt in het midden.

hapkin

Ok de formules denk ik dat ik nu wel doorheb. Nu heb ik weer een beetje gedacht en dit is wat ik vroeg maar ik wil het een stapje verder doen. ik heb even een kleine schets gemaakt wat ik verder bedacht heb  

Zoals het eerst was gemaakt was het eigenlijk een kopstation. En kon je enkel op de sporen terugrijden als het sein openstaat om te vertekken op dat spoor (anders zit er geen stroom op)
Ik vond het een beter idee om de treinen te laten vertrekken en gewoon een toertje te laten maken. En terug op hetzelfde spoor te laten stoppen.Als het sein door mij wordt dichtgezet.Ik dacht er aan om de treintjes te laten optrekken en afremmen met een conrad module best/nr 190870 - 89. Ik weet echter niet goed hoe en waar dat ik dit moet plaatsen( het kan ook dat ik het gewoon allemaal verkeerd zie). Ik hoop dat ik  genoeg heb omschreven wat ik juist wil
mvg Steve

INFO

En heb je de aansluitschema's dan al eens heel goed gelezen en bekeken, daar staat het toch echt heel erg duidelijk in. Probeer het eerst zelf maar even om het in dit schema te verwerken. Want als we alles voorkauwen dan leer je nog niets. Alles wat je nodig hebt is aanwezig in het schema met de dubbelpolige schakelaars.

Eigenlijk staat in het linkerschema alles wat je nodig hebt om het aan te sluiten.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Steve, ik zou die optrek/afremmodule even laten voor wat ze is. Speel eerst wat met het eerdergenoemde schema, bouw het eens, ...
Later kan je nog steeds moeilijkere dingen uitproberen. Eerst leren stappen, dan pas lopen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hapkin

Ik heb er even over nagedacht en dit is wat ik denk

Ik zag het niet zo meteen bij de uitleg van de module maar volgens dat 1 schema denk ik dat het zo is ... we zullen zien.

citaat:
Steve, ik zou die optrek/afremmodule even laten voor wat ze is. Speel eerst wat met het eerdergenoemde schema, bouw het eens, ...
Later kan je nog steeds moeilijkere dingen uitproberen. Eerst leren stappen, dan pas lopen


@Gerolf_Peeters  ik weet het , maar als er iets in je kopje zit...ge kent de rest wel he [;)]