vraagje over een hersenspinsel

Gestart door hapkin, 15 december 2006, 22:21:07 PM

hapkin

Sorry hoor info maar ik zie nergens bij conrad een transfo van 14 v Alleen 12v of 15 v en hoeveel va moet deze dan zijn ??? En verder vroeg ik me ook af welke weerstand dat ik moet kiezen koollaagweerstanden,metaallaagweerstanden,draadweerstanden en dan zijn we er nog niet. Hoeveel w 1/2W 1/4W 1/10X enz... [?]
De Schakkelaar denk ik wel dat ik weet.Ik denk dat elke 2polige aan/ aan goed is niet? Ik weet dat ik veel vraag maar ik wil altijd leren hoe het werkt. Maar ik kom er niet uit met die formules Alvast dank Steve

INFO

Ja, sorry hoor, maar je hebt toch gewoon een trafo bij je trein. Of heb je helemaal geen trein? Dus gebruik gewoon je trein trafo, daar komt een gelijkspanning uit om je treintje op te laten rijden en er komt een wisselspanning uit voor het aansturen van de wissels. En die spanning gebruik je dus om die ledjes op te laten branden.

Weerstand van 1/4 watt

Schakelaars dubbelpolig om.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

hapkin

Sorry hoor dat ik iets vraag als ik iets niet begrijp. Denk je nu echt dat ik iets ga vragen als ik het antwoord weet....
Ik heb dus geen transfo waar dc en ac uit komt,maar ja. Ik zal vooralleer ik nog eens iets wil weten eerst maar een paar keer goed nadenken voor ik nog eens een vraag ga stellen. Ik heb hier niet echt een goed gevoel bij maar dat zal wel aan mij liggen... Alvast dank voor het meedenken Steve

Gerolf

Een 12Volt transfo van bij conrad is goed. Daar kan je dan ook later eventuele lampjes op je baan mee laten branden.
12VA is al wat, meer is beter. Boven de 100VA heb je normaal niet nodig voor een baan van "normale" afmetingen.
Die weerstandjes mogen goedkope koolfilmweerstandjes zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

En wat voor merk trein trafo gebruik je dan nu?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Wim,
zie startbericht:
citaat:
Geplaatst door hapkin

....ik wilde dit gaan doen met een oude lima transfo die ik heb.

Dit is waarschijnlijk zo'n simpel trafootje waar alleen maar treinspanning uit komt en verder niks.
Steve, ik raad je aan om eens op zoek te gaan naar een andere treintrafo, en dan eentje met iets meer vermogen dan de 3,2VA die je nu hebt. En ook met een wisselspanningsuitgang natuurlijk.
Op beurzen worden die dingen veel angeboden.

INFO

Ok, duidelijk kennelijk even overheen gelezen. Maar dan blijft de vraag is dit de enigste trafo voor de treinbaan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFOMaar dan blijft de vraag is dit de enigste trafo voor de treinbaan.
Ik vermoed van wel. Een extra transfo is dus aan te bevelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door hapkin

Sorry hoor dat ik iets vraag als ik iets niet begrijp. Denk je nu echt dat ik iets ga vragen als ik het antwoord weet....
Ik heb dus geen transfo waar dc en ac uit komt,maar ja. Ik zal vooralleer ik nog eens iets wil weten eerst maar een paar keer goed nadenken voor ik nog eens een vraag ga stellen. Ik heb hier niet echt een goed gevoel bij maar dat zal wel aan mij liggen... Alvast dank voor het meedenken Steve



Gewoon door gaan met vragen,voor 90 procent heb je hier goede en vriendelijke antwoorden gekregen.
En ook die gene die wel eens wat kort door de bocht reageerd,meent het best wel goed,en dat is belangrijk ,hij weet het ook.
Uitleg geven aan mensen die niet weten wat jij weet is soms moeilijk.
Het is echter te simpel om te denken,dat wat ik weet,dat weet toch iedereen.
Zo werkt het gewoon niet.
Maar ook van de vragers mag verwacht worden dat ze duidelijk omschrijven wat ze hebben en wat ze willen.
En vooral als ze dan een raad of tip krijgen,die eerst goed lezen en niet direct weer nieuwe problemen opzoeken om de gegeven raad onder uit te halen.
Hapkin,dit is niet tegen jou gericht,maar meer in het algemeen.
Zo gaan de weters en de vragers elkaar wellicht beter begrijpen.

wim ysbeer

hapkin

@ ysbeer bedankt voor deze uitleg het is niet dat ik boos ben hoor. Ik ben zeer blij dat ik geholpen word, Maar ik voelde mij eerder niet zo goed omdat ik moeite doe om iets te maken waar ik (nog ) niet veel van ken. Ik ben iemand die graag weet hoe je aan een bepaalde oplossing van een probleem komt. Anders leer ik er ook niets van.
Ik zal volgende keer proberen mijn probleem beter te schetsen.
Info bedankt voor alle informatie die ik al van je kreeg.
Mvg steve  

INFO

Hapkin,

Ik ben ook niet boos op je, ik ben alleen weleens teleurgesteld, maar dat is meer in het algemeen. In mijn ogen geef ik je een perfecte en vooral complete oplossing voor je probleem, daar geef je een reactie op dat je het begrijpt en een prachtige oplossing vindt, terwijl je in bijwijzen van spreken in de regel daaronder een dusdanige opmerking maakt waaruit blijkt dat je er nog niets van begrepen hebt. Nu had jij een beetje pech, omdat we net met een zekere Duracell2 een zelfde probleem hadden, dus schoot het bij mij in ieder geval even verkeerd, die opmerking/vraag omtrent die trafo. Zie dat maar als mijn tekortkoming. Maar als je zoals ik al een tijdje rondloopt en al heel veel vragen, en vooral al heel veel dezelfde vragen keer op keer beantwoord, dan kan er weleens een bepaald gevoel in sluipen. Zoals als een bekend voetbaltrainer al eens aan de pers vroeg, zijn jullie nu zo .... of ben ik zo ....
Dit is niets ten nadele van jouw als persoon, maar je had gewoon even pech.

Mvg
INFO
Alleen de waarheid ligt in het midden.

hapkin

Ok info ik begrijp het schema wel en het is ook in mijn ogen perfecte en vooral complete oplossing. Maar ik had enkele dingen  die ik niet begreep. Ik heb op die link van jou gelezen hoe je aan die waarden geraakt. Maar ik graak er niet uit. Toen dacht ik ik vraag welke leds enz... dat ik moet kopen. En bereken dan zelf hoe je eraan komt.Maar toen ik zag dat er ook koollaagweerstanden, metaallaagweerstanden, draadweerstanden met 1/2W 1/4W 1/10W enz... zijn wist ik het weer niet meer. Groot was mijn verbazing toen ik zag dat er transfos zijn met gelijkspanning + wisselspanning [:0][?] Ik had eerder moeten zeggen wat ik wilde maar het is soms moeilijk om te zeggen wat je wil ... Ik begrijp jou reactie ook voor jou is dit zeer simpel en telkens weer opnieuw die zelfde vraag ...
Maar 1 ding begrijp ik niet hoe geraak ik aan die waarden via de formule.Ik heb het wel gelezen maar ik kan het gewoon niet op dit schema, mis ik iets ?

Mvg Steve

INFO

citaat:
Maar 1 ding begrijp ik niet hoe geraak ik aan die waarden via de formule.Ik heb het wel gelezen maar ik kan het gewoon niet op dit schema, mis ik iets ?


Op het laatste kan ik alleen maar bevestigend antwoorden. [;)]

Je hebt gelezen dat  U = I x R

U = in Volt
I = in Ampere.
R = in Ohm

Je hebt ook kunnen lezen dat P = U x I

P = Watt
U = Volt
I = Ampere.

je hebt een weerstand nodig die maximaal 1/4 W kan hebben Koolfilm of metaalfilm maakt niets uit. Koolfilm dat zijn de goedkoopste en meer is hiervoor ook niet nodig. Deze dingen moet je gewoon onthouden.

Je hebt bij de technische gegevens bij de Leds kunnen leze dat ze een bepaald stroom verbruik hebben.
De Leds welke ik je opgaf hebben een stroomverbruik van 20 mA

Ze hebben een spanning nodig van ongeveer 2,2 V.

Je hebt een spanning van 16 - 2,2V = 13,8V die je over de weerstand kwijt moet. Als je twee weerstanden van dezelfde waarde in serie zet, dan maak je een spanningsdeler, en dan heb je over elke weerstand de helft van de aangelegde spanning.

Nu moet je weten welke weerstand je nodig hebt daarvoor.
Dus dan wordt het R = U/I  dus 13,8/0,02 = 690 Ohm.

Je weet voor het aantal Watts ook alles.

Dus P = 13,8 x 0.02 = 0,27 Watt

Ben je er nog?

Suc6
Alleen de waarheid ligt in het midden.

hapkin

Ben er weer [;)]
Maar ik mis het weer in het vb 16 - 2,2V = 13,8V ok maar waar haal je dan 0,02 A in je formule R = U/I dus 13,8/0,02 = 690 Ohm

Het zal er wel zijn maar ik mis het I=U:R maar ik weet R nog niet
En  I=P:U gaat ok niet want ik weet P nog niet
Mvg Steve

INFO

Tja, dan moet je het verhaal nog maar eens een paar keer lezen, alle gegevens staan erin, en ook hoe je eraan moet of kan komen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.