Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Lima AM75 : meer technisch.

Gestart door eve, 29 november 2023, 16:02:36 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 19 mei 2024, 17:08:30 PMWaarom denkt u dat ik die monteer ?
Dat weet ik juist niet. Zelf denk ik dat ze niet nodig zijn, maar er zal wel een ervaringsfeit achter zitten. Ik probeer zo veel mogelijk van ASB's af te komen, want ik vind ze hinderlijk.

eve

#76
Citaat van: Klaas Zondervan op 19 mei 2024, 19:19:24 PM
Citaat van: eve op 19 mei 2024, 17:08:30 PMWaarom denkt u dat ik die monteer ?
Dat weet ik juist niet. Zelf denk ik dat ze niet nodig zijn, maar er zal wel een ervaringsfeit achter zitten. Ik probeer zo veel mogelijk van ASB's af te komen, want ik vind ze hinderlijk.

Is er iets in bijdrage #64 van 14 april dat onduidelijk is ?

Klaas Zondervan

Je zegt daar zelf dat je gekant bent tegen ASB;s maar je past ze toch toe. Ik zou voor een andere oplossing gekozen hebben.

eve

Ongetwijfeld wachten hier vele modelbouwers op uw veel betere praktische oplossing.
Ik zal mijn project temporiseren, zelfs laten vallen, tot na het publiceren en lezen van uw uitgewerkte bijdragen.
Het beste is nooit goed genoeg voor deze hobby !

Thommy

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 mei 2024, 19:19:24 PM
Citaat van: eve op 19 mei 2024, 17:08:30 PMWaarom denkt u dat ik die monteer ?
Dat weet ik juist niet. Zelf denk ik dat ze niet nodig zijn, maar er zal wel een ervaringsfeit achter zitten. Ik probeer zo veel mogelijk van ASB's af te komen, want ik vind ze hinderlijk.

het stel weegt beduidend meer dan het Jocadis duo'tje waar Eve top vervangmotoren voorzien heeft, het is dan ook 4 wagens lang.
Plak daar nog eens wat mannekes, binnenverlichting ed in en je haalt dat niet meer met 2 van die motortjes ietwat bergop.

Om nog maar te zwijgen of ieder stuk van het stel wel zo vlot loopt (ieder stuk heeft alle assen die op een sleepcontact zitten waardoor je in sé zonder stroomdoorvoerende koppelingen toch binnenverlichting in allemaal droppen en/of mits 2 functiedecoders ook beide zijden wit/rood kunt laten werken).

Mss dat jij of Eve ze vlotter kunt laten lopen. Maar niet iedere modelbouwer kan dit. Sommige willen gewoon cru gesteld: motor eruit en deze 2 eronder hangen en laten rijden. Ik moet op m'n werk ook uitgaan dat hetgene ik doe "idiot proof" moet zijn.

Ik denk dat Eve wel alles in overweging genomen heeft of die ASB's wel nodig zijn.
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

Ik heb het stelletje niet, maar Erik ik hoop voor de anderen dat je het het hier niet bij laat..... de anderen zullen het je heel dankbaar zijn !  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 mei 2024, 22:36:52 PMJe zegt daar zelf dat je gekant bent tegen ASB;s maar je past ze toch toe. Ik zou voor een andere oplossing gekozen hebben.
Ikzelf heb een bordeau en een grijs/oranje stel, en ik moet inhaken bij Erik zijn visie,
Weliswaar nu nog met de originele Lima motor, maar beide stelletjes lopen tamelijk stroef.
Ik heb alle assen voorzien van stroomafname, op de assen en niet op de wielen, dat remt al minder af, maar toch...
Dus asb's zijn wel degelijk een must.
Ik zou liever horen welke andere oplossing, ipv "ik zou...."

 ;)

Rangeerduivel

Citaat van: eve op 20 mei 2024, 07:53:39 AMOngetwijfeld wachten hier vele modelbouwers op uw veel betere praktische oplossing.
Ik zal mijn project temporiseren, zelfs laten vallen, tot na het publiceren en lezen van uw uitgewerkte bijdragen.
Het beste is nooit goed genoeg voor deze hobby !

NOPE!
Voortdoen Erik!

 ;)

rgp

Sorry voor de idiote vraag: maar wat is een ASB ?

Roland

SuSke

Wakker worden Roland. We zitten hier in H0, niet in jou schaal 0 waar je die dingen bijna niet tegenkomt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 20 mei 2024, 13:30:33 PMWakker worden Roland. We zitten hier in H0, niet in jou schaal 0 waar je die dingen bijna niet tegenkomt.

Ik vraag me dat ook af wat ASB is
 

eve

 ;D

ASB = Anti - Slip - Band

Rubberen of kunststof bandje dat in een gefreesde groef ligt in een aandrijfwiel.

Simpele eenvoudige manier om de trekkracht van een aandrijfas te verhogen.

Verhoging van de trekkracht kan ook door meerdere assen aan te drijven (duurder) of het eigengewicht van de aandrijfeenheid te verhogen (als je gewicht bijplaatst hoger in de aandrijfeenheid krijg je dikwijls koplastigheid (ongewenst overdreven wiebelen))

Mvg, Erik.

stoomlokje

Erik,

zeker niet stoppen met dat mooie project ,
We kijken zo naar de voltooiing ervan uit.
Op een vlakke ( Hollandse ) baan zijn die A nti- S lip - B andjes mogelijk niet nodig.
Geef mij maar die asb-kes, anders geraakt het stel de hellingen niet op.

Stieven76

Ik heb hier ook zo'n grijs/oranje stel. Ik volg je project met belangstelling.

eve

Overzicht van de geplande mogelijkheden :


by Erik Verleysen on Flickr

Het lichtgroene gebied is de configuratie die momenteel getest wordt.

Mvg, Erik.