Marklin central station 1 reloaded met esu update aanschaffen; voor of tegen

Gestart door ThierryDS, 21 juli 2023, 22:45:16 PM

ThierryDS

Hallo iedereen,

Ik heb momenteel een mobile station 2 in gebruik maar kom wat vermogen te kort soms. Ik rijd 3-rail. Ik kan een Marklin central station 1 met esu update (dus csr1) aanschaffen. Iemand ervaring mee? Pro's en contra's gekend?

Groeten,
Thierry

RobVille

Ja. Naar mijn mening, zou ik deze interface niet kopen. Trouwens ik heb geen idee wat je ervoor moet betalen.

Bitte beachten Sie als Besitzer einer Central Station Reloaded:

    Ein Update ist nur möglich, wenn Sie das ESU Update Paket gekauft haben.
    Sie können von jeder beliebigen Version 3.x.x. auf die neueste Version 3.7.0 updaten
    Bevor Sie Update 4.0.0. einspielen, sollte die Version 3.7.0 installiert sein.


Bron: ESU

Je schrijft niet welke firmware op deze ECoS (!) is geïnstalleerd. Uit bovenstaande tekst staat omschreven hoe je nieuwere software moet installeren. Versie 3.7.0 is de jongste. Op hun website staat de nieuwste firmware -->

Firmwareupdate 4.2.10 CS1
Sprache: , Datum: 28.01.22, Version: 4.2.10


Deze versie is de laatste en dateert van 28 januari 2022.

Ik denk dat je problemen gaat krijgen met de software. Deze interface is sinds 2004 op de markt. Investeren in verouderde technologie zou ik niet doen ;)

Groetjes,
Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

ronaldk

De CSr1 is gewoon een ECoS v1 met Märklin logo  :) Daar is niets mis mee. Je MS2 kan niet direct op de CSr1 / ECoS aangesloten worden. Dat kan een nadeel zijn. Maar waar zou je anders naar over willen stappen?

ThierryDS

Hallo, dank voor de reacties. Overstap zou ik doen om meer vermogen te hebben (4A). Leek me goedkope manier.

ronaldk

Er rijden nog veel mensen met een ECoS v1 / Märklin CSr1 dat gaat nog heel goed. Als de prijs niet te hoog is dan kan je het doen. Een centrale die wat nieuwe is kost vaak veel mee. Je hebt op de CSr1 ook twee rijregelaars. Het enige nadeel is dat je niet aan de wandel kan met het ding  :)

ThierryDS

Ow ok, ik dacht dat die csr1 en ecos1 bijna niet meer gebruikt zouden worden. Maar inderdaad, ik vind 600 tot 800 euro voor nieuwere centrale veel voor wat ik ervan gebruik. Ik gebruik niks voor aansturing van seinen of wissels; enkel voor de digitale locs. Ik heb wel graag die 4A vermogen om meerdere locs tegelijk aan te sturen.

ceuleer

Ik heb mijn ESU Ecos II destijds 2dehands gekocht op Ebay.
Was iets van 300-350 euro.
Al veel plezier van gehad.
Op Ebay staan er regelmatig 2dehands aanbiedingen, op beurzen heb ik ze ook al 2dehands gezien.
Nu staat er op Ebay deze aanbieding, voor 450 euro direct te koop, meebieden kan ook.
Er staat de voorlaatste Ecos update op, nu zitten we al op 4-2-10.
Wel moet je opletten met de updates, welk probleem ik had, mijn Ecos was al geregistreerd, dus ik kon de centrale niet op mijn account registreren, en kon geen updates downloaden.
Na enkele mails met uitleg van mijn probleem, is het dan toch opgelost door de Belgische invoerder TSD. 

https://www.benl.ebay.be/itm/134662938787?hash=item1f5a8960a3:g:DzkAAOSwrM9kut98&amdata=enc%3AAQAIAAAAwMY3Jkj3fMmyQ%2FlWXJcht2aYjyuIAiVVU9oXkrAqyCeCvqEtJZggC%2FTRdWp%2FVZjEJ%2BWHrrKQ%2FoP6f4U6VwqsxIrnuudmbv3vjZWC6J%2BfLmK0SUIjI9KMRzc3KABX6yXoH413GHcBZuIfx1efoPUEWrdfrbQJOC31pgL035V2ZfYuEHBluePXX1RGOmpGQf%2FHQFptnucihvGmvXHeZ%2B8RZQpznER%2FzFlX5x%2BhBU7jSVFrrBArJ68UFXtibpg03BX4lQ%3D%3D%7Ctkp%3ABk9SR8CS9_awYg

RobVille

Citaat van: ThierryDS op 21 juli 2023, 22:45:16 PMHallo iedereen,

Ik heb momenteel een mobile station 2 in gebruik maar kom wat vermogen te kort soms. Ik rijd 3-rail. Ik kan een Marklin central station 1 met esu update (dus csr1) aanschaffen. Iemand ervaring mee? Pro's en contra's gekend?

Groeten,
Thierry

Wat bedoel je daarmee? Heb je een grotere baan met slechts een voedingspunt? Met hoeveel locomotieven rij je tegelijk? Kun je in de mobile station je verbruik aflezen? Zomaar wat vragen.....

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

ThierryDS

Er lijken soms pieken te zitten in het verbruik. Heb paar keer al noodstoppen uitgelokt bij combi van 1 roco ( nieuwe motor), 1 Marklin mfx en 1 Marklin delta. Ik rijd momenteel met drie locs maar dat zal binnenkort naar vier gaan. Ik heb de motoren van de 3 vermelde locs nagekeken en proper gemaakt. De ms2 geeft verbruik aan van 0,5 maar bij noodstop zie ik kortstondig beweging, lees piek, maar ik kan niet exact zien hoeveel.

Mijn baan is niet extreem groot en heeft een zestal aansluitpunten.

RobVille

Ik snap het niet, eigenlijk. Welke versie van de Mobile station 2 en railbox heb je? Wanneer treden die "pieken"op tijdens het rijden, aantal locomotieven en steeds op een andere positie? Je hebt 6 voedingspunten. Zijn deze allemaal op de railbox aangesloten? In principe moet je een verdeelplaat achter de railbox plaatsen en daar alle voedingspunten op aansluiten. Welke decoder zit in de Roco?

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

ronaldk


ThierryDS

Citaat van: RobVille op 25 juli 2023, 09:40:24 AMIk snap het niet, eigenlijk. Welke versie van de Mobile station 2 en railbox heb je? Wanneer treden die "pieken"op tijdens het rijden, aantal locomotieven en steeds op een andere positie? Je hebt 6 voedingspunten. Zijn deze allemaal op de railbox aangesloten? In principe moet je een verdeelplaat achter de railbox plaatsen en daar alle voedingspunten op aansluiten. Welke decoder zit in de Roco?

Rob
Ja, tijdens rijden en op andere plaats. Voedingspunten via ringleiding. Versie van ms2 en railbox moet ik eens bekijken. In de roco zat Zimo maar die verving ik vorige week door esu en het probleem bleef bestaan... ik weet het rare situatie

ThierryDS

Citaat van: ronaldk op 25 juli 2023, 18:36:32 PMEn zit er toevallig geluid in de loks? Of een rookgenerator?
Nee, niet in deze drie. Het rare is dat ik verder eender wat kan combineren van locs ; al dan niet met geluid.

anne w

Ik zou de Delta lok eerst ombouwen voor je meer geld gaat uitgeven, als het een echte Delta lok is dan is het een motor met een veldspoel.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

RobVille

Blijf het vreemd vinden. Zelf zou ik een ovaaltje uitleggen, welke rails gebruik je trouwens, en dan beginnen met het op de rails zetten van steeds een locomotief en deze laten rijden met alle functies. Geen problemen, dan kun je de test uitbreiden met steeds een locomotief meer op het spoor. Misschien kan je dan achterhalen waardoor die piekbelastingen optreden. In principe kan deze MS 2 drie protocollen aansturen (MM, Mfx en DELTA-decoders). Van welk type is de ESU decoder? Geschikt voor 3Rail? Trouwens is die nieuwe motor wel goed ingeregeld?

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!