Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Besloten om twee verschillende bruggen te verwisselen. Voor deze scene gekozen voor een vlakke brug.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Vandaag bovenstaande scene verder afgewerkt. Het landschap is wat minder steil en de rivier is nu een stroompje geworden. De brug rust nu op een betonnen bruggenhoofd.

Rob
and

RobVille

Nog steeds bezig met de afwerking van de bakken. Ook een begin gemaakt met de onderbouw. Bij de bouwmarkt maar eens een aantal meters steigerbuis en de benodigde koppelstukken gehaald. De modules komen nu te liggen op de dwarsverbindingen tussen de koppelstukken. De voorkant van de onderbouw blijft in het zicht liggen. Een verdieping lager kan ik planken op de liggers plaatsen voor bergruimte. Op de foto zien jullie het eerste segment. De metalen constructie is 5 cm lager dan de hoogte van de houten poten.

Wanneer de constructie af is, dan kunnen de modules eenvoudig op de bovenzijde worden geplaatst.

Rob
and

RobVille

Na de vele sloopwerkzaamheden is dit nu het resultaat. De modules zijn nu afgewerkt en de contouren van het landschap liggen nu vast evenals de infrastructuur. Ik heb nu een fotoreeks gemaakt waar de verschillende scenes elkaar opvolgen. Zo krijg je een overzicht en natuurlijk zullen een aantal foto's je bekend voorkomen.

Rob
and

Herwig

Vraag:    wat is het verhaal achter de bestaande houten poten en de nieuwe buizenconstructie(s)? 
(als het reeds voorheen vermeld was, sorry)

RobVille

Probleem is de opbouw van de modelbaan. Omdat ik alleen ben, hulp is vaak niet aanwezig, kunnen niet zwaar tillen, hebben een volle agenda, is het een crime om deze losse modules samen te voegen. De poten verspringen, dus twee poten onder een module. Destijds deze houten constructie als zodanig gekocht. Doordat de houten poten met twee bouten vastzitten aan de bakken en onderling niet verbonden zijn, staat deze constructie niet solide. Bij de opbouw in deze slaapkamer is het finaal misgegaan. Bij het plaatsen van de tweede module is deze op de grond geklapt en de eerste module is zijwaarts weggegleden. Bij de buizenconstructie heb ik een solide platform en kan de bakken stuk voor stuk plaatsen en aan elkaar schroeven.

Rob
and

Herwig

Gelezen & begrepen   Is alsnog wel weer een hele extra investering, vermoedelijk.

DFS

Ik bewonder je doorzettingsvermogen! Hopelijk binnenkort bevredigende rijtesten?

RobVille

Citaat van: RobVille op 02 augustus 2026, 12:22:19 PMNa de vele sloopwerkzaamheden is dit nu het resultaat. De modules zijn nu afgewerkt en de contouren van het landschap liggen nu vast evenals de infrastructuur. Ik heb nu een fotoreeks gemaakt waar de verschillende scenes elkaar opvolgen. Zo krijg je een overzicht en natuurlijk zullen een aantal foto's je bekend voorkomen.
Rob

Je kan aan de talrijke witte plekken. zien, waar de boel gesloopt is. De fout die ik gemaakt had, was het inbouwen van een stijging in een koker die deel zou gaan uitmaken van het landschap. Dit gaf nogal wat problemen. In eerste instantie de koker zelf. Om de omvang te beperken had ik de hoogte nogal krap bemeten. De toegang tot deze tunnel werd beperkt door een aantal uitsparingen in de achterwand. Het gevolg laat zich raden. Ontsporingen waren een ramp. Het schoonmaken van de rails leverde ook de nodige problemen op. Ook de opbouw van het landschap  werd sterk beïnvloed. Door de hoogte en breedte van de tunnel werd ruim een derde van de breedte van de module gebruikt. Toen gekozen voor de organische methode. Rigoureus slopen van die delen die me niet bevielen en leuke hoekjes laten staan, vaak met een andere bestemming. Bij de verdere opbouw, veel plaatjes gekeken op YouTube, heb ik het landschap en de infrastructuur verder uitgebouwd waarbij de nadruk kwam te liggen op de onderlinge verhoudingen. Op die manier heb ook het railplan aangepakt, vloeiender bogen, lichte stijgingen die nu in het zicht liggen, slechts twee wissels.

Citaat van: RobVille op 02 augustus 2026, 14:30:46 PMProbleem is de opbouw van de modelbaan. Omdat ik alleen ben, hulp is vaak niet aanwezig, kunnen niet zwaar tillen, hebben een volle agenda, is het een crime om deze losse modules samen te voegen. De poten verspringen, dus twee poten onder een module. Destijds deze houten constructie als zodanig gekocht. Doordat de houten poten met twee bouten vastzitten aan de bakken en onderling niet verbonden zijn, staat deze constructie niet solide. Bij de opbouw in deze slaapkamer is het finaal misgegaan. Bij het plaatsen van de tweede module is deze op de grond geklapt en de eerste module is zijwaarts weggegleden. Bij de buizenconstructie heb ik een solide platform en kan de bakken stuk voor stuk plaatsen en aan elkaar schroeven.

Rob

Inderdaad gaf het onderstel nogal wat problemen. Stabiel was deze constructie niet, erg wiebelig ook vanwege de breedte van de modules, 40 cm, met de lange poten van 115 cm. Deze rusten tegen de onderkant en zijkant over een afstand van 10 cm aan de binnenzijde van de modules en zaten met twee bouten vast. De buizenconstructie ben ik nog aan het testen en is niet goedkoop. Werkt dit, dan zijn het mij de kosten waard en heb ik niet meer het gevoel dat de hele modelbaan gaat scharen ;)

De foto's heb ik nu gebruikt voor een video (4K) -->>

Rob
and

Herwig

" . . .  De buizenconstructie ben ik nog aan het testen en is niet goedkoop. Werkt dit, dan zijn het mij de kosten waard . . . "

Heb je tevens houten of metalen schragen (ev. in hoogte verstelbaar) in overweging genomen?  Eventueel in hoogte verstel- of aanpasbaar. Daarop kan je meestal ook schabben leggen, op lager niveau. ( mogelijk goedkoper dan ... )

RobVille

Heb ik inderdaad overwogen. Probleem is het koppelen van de modules. In principe heb ik dan twee schragen per module nodig, die ik dan achter elkaar kan plaatsen en aan elkaar schroeven. Ik kom dan met de poten van de schragen in de knel. Ook problematisch is de breedte van deze schragen. De modules zijn 42 cm breed en de meeste schragen zijn veel breder en steken dus, soms vrij veel uit. Bij de buizenconstructie komt over de hele lengte, twee parallelle buizen te liggen met aan beide uiteinden die constructie die je al op de foto's gezien. Tussen beide "eilanden" komen dan twee parallelle buizen met een enkele steun die weer aan deze eindstukken worden gekoppeld. Hierop kan ik dan zonder veel moeite de modules plaatsen, schuiven. De breedte van de dwarsliggers kan ik zelf bepalen. Esthetisch ziet de buizenconstructie er beter uit. Aan de voorkant zie je bij de modules slechts de koppelstukken en de verbindende buis.

Bij mijn andere modelbaan heb ik door een firma deze constructie laten maken. Onder elke module komt een dergelijke tafel. Probleem hier weer de uitlijning. De modules zijn vrij zwaar en het is een hele klus om deze drie stuks op deze manier aan elkaar te koppelen.

Rob
and

RobVille

Nog even terugkomen op de onderbouw. Op de bovenstaande foto komt deze constructie niet echt duidelijk over. Momenteel is het een puinhoop, daarom deze nieuwe foto's.

Rob
and

Ronald

Citaat van: RobVille op 05 augustus 2026, 14:49:19 PMBij mijn andere modelbaan heb ik door een firma deze constructie laten maken.

Je mag rustig zeggen dat het door DAAR gemaakt is: https://daarkunjemeebouwen.nl/

RobVille

Okay! Weer een stukje verder met de natuur. Ik zit eigenlijk in een spagaat. Wil ik de rails vastleggen, dan moet het landschap onder de bruggen afgewerkt zijn. Begonnen met het gebied rond de waterval. Daarna de natuur verder uitgewerkt richting rotsgebergte.

Rob
and

Kautenbach

Hi Rob

Je gaat lekker, ik zou zo snel mogelijk de rails leggen, en veel gaan testrijden om straks teleurstelling  met rijden van megalange treinen te voorkomen.  ;D

Lekker bezig trouwens