Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Märklin NMBS Type 1

Gestart door eve, 01 oktober 2020, 07:50:42 AM

Rangeerduivel

Ik heb het topic van de Marklin/Trix wat ontlast, temeer daar ik zelf de stok in het hoenderhok heb gesmeten...

;)

rgp

De interventie van Sven is prachtig. 7 bladzijden vol gelul.

De type 1 is een typisch Belgische lokomotief, iets waar we jaaaaaaren achter gevraagd hebben (typische Belgische lokomotieven) en nu is het weer niet goed.
De prijs ?  Gezien de mogelijke afzetmarkt (lees het aantal potentiële kopers) is de prijs realistisch.  20% goedkoper zal geen 20% meer verkoop opleveren !
En wat kost een DB 01 van Märklin, waarvoor een veeeeeeeeel grotere afzetmarkt is ?  Die worden pas "in 't zak gezet" (lees daar wordt veel winst op gemaakt)
Ik kan begrijpen dat dit voor een deel mensen onbetaalbaar is, en dat is geen schande, maar allerlei pseudo intellectuele uitvluchten geven hoeft niet.
Anders een gouden tip: commercialiseer zelf een type 1 (en diegene onder ons die ooit iets ondernomen hebben, zullen begrijpen wat ik wil zeggen)
De M2's is een ander verhaal: daar wordt veel winst opgemaakt en een niet te onderschatten aantal kopers zal zich laten meeslepen door het type 1 om die te kopen.

Roland

Koen

Citaat van: rgp op 07 oktober 2020, 13:28:37 PM
De interventie van Sven is prachtig. 7 bladzijden vol gelul.

De M2's is een ander verhaal: daar wordt veel winst opgemaakt en een niet te onderschatten aantal kopers zal zich laten meeslepen door het type 1 om die te kopen.

Roland

Is dit niet dé manier om de investeringskosten voor de productie van de loc (voor, zoals je aanhaalt, een kleine afzetmarkt) goed te maken?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

bellejt

ik blijf erbij dat als die lok goed rijd het een juiste prijs is voor een model met zoveel inhoud.Kan je het niet betalen dan blijf je eraf en boort het ook niet in de grond. In mijn jeugdjaren moest ik maanden sparen om zo een lok te kopen en nu koop ik er zoveel ik wil want mijn loon is navenant gestegen. Op de gouden krokodil kwam ook zoveel commentaar en ben blij dat ik er eentje heb.Spijtig dat ik er geen 2 had besteld bij mijn verschillende winkeliers want dat was pas een goede investering : aankoop 999 euro en 2 weken later werd hij verkocht voor 1800 euro.

rgp

@koen,

Dat zou kunnen, maar het is koffiedik kijken of de kopers van de type 1 ook M2 gaan kopen. Ik denk het niet en voor marklin is dat risico te groot

Roland

Geert

Ik wacht tot deze uitkomt, en is deze dan niet meer te verkrijgen, dan is er nog de aangepaste versie type 1 als actiemodel MSM 2021 ...  ;D

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Koen

Citaat van: rgp op 07 oktober 2020, 17:28:15 PM
@koen,

Dat zou kunnen, maar het is koffiedik kijken of de kopers van de type 1 ook M2 gaan kopen. Ik denk het niet en voor marklin is dat risico te groot

Roland

De mensen die ik ken hebben allen de rijtuigen mee besteld maar je hebt zeker een punt. Marklin gaat niet het risico nemen om verlies te lijden, zeker niet in de huidige economische toestand.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Decapod

Citaat van: Koen op 07 oktober 2020, 19:40:03 PM
De mensen die ik ken hebben allen de rijtuigen mee besteld maar je hebt zeker een punt. Marklin gaat niet het risico nemen om verlies te lijden, zeker niet in de huidige economische toestand.

Tja, al goed dat wij elkaar niet kennen  ;D , want ik heb ze d'r niet bij besteld. Die M2's werden pas geleverd vanaf juli 1958 - als je de vier prototyperijtuigen gebouwd door CW Mechelen in 1954 niet meetelt - en de 1.030 wordt in zijn toestand van rond 1953-1954 weergeven als model ... . Ik snap de economische logica van Märklin helemaal, maar die rijtuigen horen er eigenlijk (nog) niet bij. Vergelijk bv. de volgende foto's:

  • Vaporeuse Belgique, p. 42, de 1.030 in 1954 (internationale sleep Duitse rijtuigen?); front met 1 centrale lamp op de bufferbalk en geen noodlamp op de rookkast
  • Een eeuw stoom, foto 48, de 1.030 in 1961; front met twee ingewerkte lampen net boven de bufferbalk, noodlamp op de rookkastdeur.
De ingewerkte twee lampen werden pas in 1958 ingevoerd volgens Dambly. Het gebruik van die M2's is dus met de versie van het type 1 die Märklin/Trix nu aanbiedt eigenlijk niet correct. Ik zie 'm liever met een sleep L-rijtuigen, of beter nog K-rijtuigen of zelfs M1's aan de haak, liefst in twee kleuren groen.

Nu ja, dat is eigenlijk wat voor rivettentellers. Dat hoeft ook niet. Bij mij komen die M2's er niet in - al vind ik ze echt mooi - omdat ik niet verder wil gaan dan 1957 voor de modellen die ik aankoop (later ga ik daar natuurlijk heel veel spijt van krijgen  :-\). Keuzes maken, niet waar ... . Anders had ik 'm nooit kunnen bestellen. Zoveel trekt mijn preetje nu ook weer niet.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

ACFI

Citaat van: Decapod op 07 oktober 2020, 21:51:18 PM
...
De ingewerkte twee lampen werden pas in 1958 ingevoerd volgens Dambly. Het gebruik van die M2's is dus met de versie van het type 1 die Märklin/Trix nu aanbiedt eigenlijk niet correct. Ik zie 'm liever met een sleep L-rijtuigen, of beter nog K-rijtuigen of zelfs M1's aan de haak, liefst in twee kleuren groen.
...

Op TMM is hier ook over gediscuteerd. Sommige types 1 hadden zelfs bij hun uitdienststelling nog de uitvoering met twee en niet drie lampen.

Dus het is mogelijk om een samenstelling zoals voorgesteld door Marklin tegen te komen.

Ikzelf heb de wagons niet besteld. Ik heb al twee sets 43530 van de eerste serie. Ik verwachtte toen helemaal niet dat er in totaal vier sets tijdperk III zouden uitkomen.

ACFI

Decapod

#99
Citaat van: ACFI op 07 oktober 2020, 23:35:26 PM
Sommige types 1 hadden zelfs bij hun uitdienststelling nog de uitvoering met twee en niet drie lampen.

Dus het is mogelijk om een samenstelling zoals voorgesteld door Marklin tegen te komen.

Dat klopt, maar voor de 1.030 niet dus (zie foto's). Type 1 werd vanaf 1961 buiten dienst gesteld, als ik me niet vergis, en de lampen werden pas vanaf 1958 ingebouwd. Locs die geen serieuze revisie ondergingen zullen de andere lampen dus niet gekregen hebben. Beetje jammer dat ze dan geen ander nummer gekozen hebben. Dat had de inzetbaarheid op een tijdsgetrouwe baan (met M2's) meteen een stuk vergroot. Toch jammer dat zo'n fout zo vaak gemaakt wordt door fabrikanten. 't Is gewoon een kwestie van een beetje grondige research te doen en je licht eens op te steken bij kenners ... .

Maar goed, dat gezegd zijnde, ik blijf het geweldig vinden dat Märklin/Trix zo'n initiatief neemt. Dat kan alleen maar toegejuicht worden. Na het type 553 van Piko en dit ... zouden nog wat anders mogen verwachten van andere fabrikanten?

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 oktober 2020, 14:55:34 PM
als ze daarvoor zo'n dure matrijzen maken zal het niet bij één blijven ;)
dus gewoon afwachten of zelf vernummeren ? ;)

Decapod

#101
Wacht maar met dat vernummeren, toch als het je om het samengaan met die M2's gaat.

Ik vergiste me eerder: ik nam aan dat de 1.030 na 1958 elektrische koplampen ingebouwd zou gekregen hebben. Dat moe natuurlijk helemaal niet. Stom van me  :-\ . Er zou een foto zijn waarop de 1.030 staat met enkele koplamp van 05.09.1959 (gaan zoeken na mailtje van Patrick). Steven had dus gelijk. Het tijdvenster waarin je hem kan inzetten met de rijtuigen blijft dan nog vrij klein: een stukje van juli 1958 tot 10.05.1961 (datum van de foto met dubbele koplampen) voor zijn revisie (of vroeger? Want wanneer is de 1.030 gereviseerd?). En dan weten we nog niets over de wagennummers van de M2-set. Niet alle wagens zijn tegelijk uitgeleverd. Dus dat kan ook nog beperken.

Maar soit, een beetje dichterlijke vrijheid ... dat mag wel in onze hobby. Al moet ik bekennen dat ik het wel leuk vind om dit allemaal uit te zoeken.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

raf

mijn idee
mooie loc maar niet voor mijn beurs aan deze prijs

rivette neukers
als je deze loc op de baan ziet rijden dan zie je 60% van de details niet
hopelijk komt hij nadien terug uit aan een iets goedkopere prijs .
sound niet echt een must voor mij want ik zet het toch af ;
wat me wel interesseert is kan de decoder DCC aan want ik rij nu dcc op 3 rail
en met DCC bedoel ik dan voor al het abc systeem wat remmen aan gaat

indien niet ok welke motor zit er dan in zodat ik de decoder er kan uit slopen en een V5 van esu er in zetten ;maar er moet dan wel een gelijkstroom motor in zitten een allstrom motor verhogen alleen maar de kosten van ombouwen

gr raf en aan die hem wel gekocht hebben veel plezier er mee


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Wat een prachtige loc en geweldig mooi initiatief van Trix! En nu stiekem hopen dat ze voor Mini-Trix dezelfde stunt doen...   :P 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

AFB

#104
Wat mij trouwens opvalt aan foto's van de 1.002 is dat deze eind jaren '80 begin jaren '90 geen ingebouwde frontlichten had. Wie weet hoe dat zit?


Foto J. van der Kelen. Leuven 1990.

gr,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl